Praha – Hlavní město uspořádá soutěž na podobu úprav Vrchlického sadů u hlavního nádraží spojených s plánovanou stavbou tramvajové trati, která má přes park vést. Bude mít formu soutěžního dialogu, při kterém se do přípravy s projektanty zapojí odborníci a zástupci magistrátu, dopravního podniku, Prahy 1 a dalších zainteresovaných stran. Stejnou formu už město použilo při hledání projektu rekonstrukce Karlova náměstí. Soutěž, jejíž výsledky by měly být známé v květnu příštího roku, dnes schválili pražští radní.
Hlavní město nyní nechává připravit změnu územního plánu, která má umožnit stavbu nových kolejí propojujících Vinohradskou a hlavní nádraží. Měla by být hotova do konce roku. Navržená trasa kolejí má vést od Národního muzea ke Státní opeře, přes magistrálu a dále k nádraží a do Bolzanovy. Trasování musí ještě schválit zastupitelé. Kdy stavba začne, není jasné.
Zatímco stavbu kolejí bude mít na starosti dopravní podnik (DPP), Praha 1 zároveň již roky plánuje celkovou revitalizaci parku před nádražím, který je mezi Pražany znám pod přezdívkou Sherwood a koncentrují se v něm lidé bez domova a drogově závislí. Cílem dnes schválené soutěže je oba záměry zkoordinovat.
"Tramvajová trať se musí velmi smysluplně vymyslet tak, aby se nestala bariérou," uvedl dnes náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09). "Usoudili jsme, že není možné tam jen vložit tramvajovou trať bez toho, aby to nemělo další pozitivní dopad," dodal. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) doplnil, že tramvaj mezi Vinohradskou a hlavním nádražím je jednou z nejdůležitějších tratí, které by v metropoli v následujících deseti letech měly vzniknout.
Do soutěžního dialogu budou podle schváleného materiálu zapojení odborníci na architekturu, krajinářství, památkovou péči či dopravní inženýrství, a to jak v roli přizvaných expertů, tak členů hodnotící komise. Tu budou dále tvořit zástupci magistrátu, Prahy 1 a DPP. Financování obou projektů má zůstat odděleno, takže DPP zaplatí stavbu trati a městská část úpravy v parku. Magistrát by podle materiálu mohl Praze 1 přispět účelovou dotací.
Současné vedení hlavního města připravuje rovněž stavbu trati z Vinohradské třídy přes Václavské náměstí, kde ji napojí na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici. Pro tuto stavbu nepotřebuje změnu územního plánu. Kdy se začne budovat, ale není jasné.