Praha vybírá ze dvou variant vedení tramvají na Václavské náměstí

Vložil
ČTK
06.10.2016 20:35
Praha

Cigler Marani Architects, s.r.o.



Praha - Praha má několik variant návratu tramvají na Václavské náměstí. Tramvajová trať z Vinohradské ulice by mohla vést k hlavnímu nádraží buď Opletalovou ulicí, nebo Wilsonovou a následně Vrchlického sady. Vyplývá to z materiálu, který pro Prahu vypracoval Institut plánování a rozvoje (IPR). Kdy a jak by trať byla budována ale zatím není jasné, bude záležet na rozhodnutí města. O návratu tramvají na náměstí se mluví několik let, zatím k němu ale město reálně kroky nepodniklo.


IPR zpracoval několik variant, kudy by mohla tramvajová trať vést. Z nich nakonec vybral dvě, které městu doporučil k dalšímu projednání. Obě počítají s tím, že by trať vedla kolem sochy svatého Václava až doprostřed náměstí, kde by se napojila na stávající trať spojující Vodičkovu s Jindřišskou ulicí. Obě rovněž vyžadují revitalizaci Vrchlického sadů.

V první variantě by vedla trasa z Vinohradské přes magistrálu a následně Wilsonovou ulicí k Vrchlického sadům. Tato varianta počítá s co nejmenším zásahem do zeleně v parku u hlavního nádraží. Do Opletalovy ulice by se trať napojila v oblasti křižovatky s Růžovou ulicí. Podmínkou pro vybudování této varianty je zkoordinovat ji s úpravou severojižní magistrály a vytvořit zastávky před Státní operou.

Druhá varianta počítá s tím, že by trať k hlavnímu nádraží vedla přes Václavské náměstí, odkud by tramvaje zabočily do Opletalovy ulice. Tady bude nutno změnit režim dopravy v ulici a rovněž vyřešit hluk, který by trať působila. Tato varianta pak počítá se vznikem nové zastávky Václavské náměstí, která by byla proti ústí Opletalovy ulice.

IPR prověřoval možnost vést trať Washingtonovou ulicí až k hlavnímu nádraží nebo Wilsonovou a následně přes Vrchlického sady. Ani jednu z těchto variant ale k výstavbě nedoporučil.

Kterou variantu město vybere, není zatím jasné. "Je to pro mě klíčová stavba a během několika týdnů vybereme finální verzi," uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

O návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví zejména v souvislosti s rekonstrukcí náměstí. Město před několika lety uspořádalo architektonickou soutěž, v níž zvítězil návrh ateliéru Cigler-Marani. Praha zatím ale směrem k rekonstrukci nepodnikla zásadní kroky, pouze před několika lety uzavřela pro auta spodní část náměstí. Tramvaje přestaly na náměstí jezdit v roce 1980.
0 komentářů
přidat komentář

Související články

0 27.06.2024 | Na Václavském náměstí slavnostně začala stavba kolejí, práce začnou v sobotu
0 26.06.2024 | Tramvajové trati na Václavském náměstí bývaly klíčovým uzlem pražské MHD
0 15.04.2024 | Stavba nové tramvajové trati na Václavském náměstí začne 29. června
0 18.03.2021 | Praha schválila změnu územního plánu pro trať k hlavnímu nádraží
0 14.04.2020 | Podobu Vrchlického sadů u hlavního nádraží určí soutěž
1 27.11.2018 | Praha začne s přípravou tramvajové trati na Václavském náměstí
0 04.09.2018 | Archeologové na Václavském náměstí odhalili historické potrubí
0 15.03.2018 | Praha řeší změnu územního plánu pro tramvaje na Václavské náměstí
0 13.03.2018 | Dokumentace pro opravu Václavského náměstí má stát 8 mil. Kč
0 30.01.2018 | Praha získala stavební povolení na opravu Václavského náměstí
0 14.09.2017 | Praha má koncepci rozvoje tramvajových tratí, přibude jich asi třicet
0 03.01.2017 | Proti úpravám Václavského náměstí se odvolal vlastník kabelů
0 27.10.2016 | Památkáři nesouhlasí s rampami pro garáže na Václavském náměstí
0 14.10.2016 | Na změně Václavského náměstí lidem vadí vjezd do garáží a platany
1 07.10.2016 | Úpravy spodní části Václavského náměstí začnou v roce 2018
0 02.06.2012 | Cigler Marani navrhli novou podobu stánků na Václaváku
8 24.08.2011 | Praha 1: Tramvaje by se na Václavské náměstí vrátit neměly
10 02.06.2009 | Na Václavské náměstí se vrátí tramvajová trať
9 23.11.2005 | Architekt: Cílem bylo vytvořit na náměstí více místa pro lidi