No , já i mí přátelé z Německa si o tom myslíme své: Olomouc opět přišla o další velkou část svého genia loci. Jaké prvotřídní korzo? Vždyť je to sterilní botonově působící plocha! Jak krásné byly ty staré zaoblené dlažební kostky! Myslím, že by úplně stačilo jenom ty staré kostky vydělat, podložit je tou jejich antivibrační gumou a starou dlažbu zase vrátit na místo. Všechno jde, když se chce a když v tom hlavně nejsou nějaké peníze a primitivní technicistní myšlení.
To jsem zvědavá, kdy se dočkáme toho, že ty staré kostky město použije zase někde v centru třeba na místo toho hnusného asfaltu! Určitě bych na prvním místě vydlždila Náměstí republiky a pak Švédskou uličku. Tahle místa to potřebují jako sůl. No, nicméně si myslím, že kostky už se nevrátí a nějaký papaláš z magistrátu nebo radnice si s nimi vydláždí dvorek nebo cestu ke své ville.
V německu jsou všechny domy v historických jádrech jako ze škatulky. Tam si cení svého historického dědictví, tam je to pro ně samozřejmost. Tam si své zničené památky dokonce staví od základů. To jenom v Čechách se berou památky za opruz a památkáři za obtížný hmyz, který všem jenom komplikuje život.
Architekti si tu vymýšlí zhovadilosti a myslí si, že snad dělají něco prospěšného. Málokdy!
Hlavně v Olomouci to tak je. Třeba za tím "slavným" Ušákem se teď bude stavět takový paneláček jako z katalogu sedmdesátých let. A to nemluvím o nové přírodovědecké fakultě u Envelopy. Ta nezajímavá betonová krabice už teď úplně zkazila pohled na park a na dóm při cestě tramvají po třídě Kosmonautů. Ach jo...to jsem z toho zase celá smutná...;-(
korzo to nikdy nebylo a nebude
vzhledem k tomu, že tu máme demokracii, tak se musí vycházet vstříc i bohužel těm, kteří by si nejraději vyasfaltovali i obývák. a je rozhodně lepší když funkční hledisko dostalo přednost na denisově a pekařské, než kdyby se to stalo na horním náměstí
je to dlažba ze šutru!!!! takže žádný asfalt nebo zámková dlažba
on se dá zkazit pohled ze třídy kosmonautů???.... už název třída mi pro čtyřproudovku vedoucí prostory, které vzhledem a funkcí připomínají periférii, připadne hodně odvážný.
a když už jezdíte tramvají, nevadí vám, že mizí tramvaje T3 a nahrazují se novými? vždyť jak krásné byly a jsou....
No, když už jsme u té nové hrozné dlažby, tak by stálo za to si připomenout, že právě probíhá jedna z památkově nejhorších akcí v Olomouci za poslední roky (dle mého názoru). Jedná se o hudební církevní konzervatoř. Bývalá barokní rezidence ve Wurmově ulici právě prodělává závažnou adaptaci na školní budovu. Slovo „rekonstrukce“ není v tomto případě opravdu na místě. Pokud Arcidiecézní muzeum znamenalo částečné zničení a vznik nových architektonických hodnot, tak v tomto případě se dá mluvit pouze o panelákové adaptaci, která spíše jenom poničí a znehodnotí. Pokud je mi známo, tak byly adaptovány (poničeny) všechny krovy – což vedlo ke vzniku nových nepřívětivých vikýřů a střešních oken. Dále bylo ubouráno a otočeno barokní schodiště! Došlo rovněž ke zřízení výtahu (takže průrazy kleneb a stropů). Nejhorší je ovšem zřízení nové pavlače propojují dvě křídla staré budovy. Kvůli pavlači byly vybourány parapety barokních oken. A samotná pavlač je opravdu ošklivá, navíc na bocích došlo ke vzniku zděných jednopatrových přístavků, které nepůsobí opravdu nijak elegantně a vhodně. A tak dále. Stavbu financuje Olomoucký kraj a všechny památkové prasárničky schválil magistrát v rozporu s požadavky Národního památkového ústavu. Co dodat?
Co ty na to, Jitko? To budeš zase Smutná, hádám. No spíš to už vidím na pořádnou depresi.))
..."historikých" dlažeb tu v posledních letech přibývá. To je asi dobré. Ale zdá se mi, že tu už nejsou ti staří dlaždiči, nebo prostě trpím tou stařeckou ztrátou paměti. Prostě se mi zdá, že jsou spáry mezi dlaždicemi mnohem širší, než bývaly, a navíc jsou místo kdysi módního asfaltu a před tím samočinně nahromaděného marastu spáry vyplněné jakýmsi "kačírkem", do kterého se zaboří prakticky všechno, krom pneumatiky. Chodím v rozčvachtaných keckách, ale stejně se mi to zdá neschůdné, i když to na první pohled tu starou dlažbu skutečně připomíná docela věrně...
Máte pravdu, "technicistní" je ten správný výraz.
Architektonický plán této významné STOMILIONOVÉ rekonstrukce nebyl veřejnosti nikdy představen, protože neexistuje. Vizualizace jsou pojmy z říše pohádek, ale zato máme "informačního technika stavby". Na tak závažné přestavbě dvou tepen města se nejspíš žádný architekt nepodílel, tohle přeci "zvládnou" stavební inženýři ze Strabagu!
Tak gratulujeme!
Vadí Vám nová olomoucká dlažba? máte pocit, že už se v centru nemůžete podívat nalevo ani napravo, protože všude jenom vidíte prasárny, které někdo prostě musel povolit? Ještě, že tu máme parky, kde není ani kus zdi, který by magistrát pomrvil. Jenže ouha, když si budete chtít zajít do botanické zahrady, konkrétně do Rozária, tak uvidíte zase jenom další prasárnu: dva tenisové kurty přímo v areálu Rozária!
Jak tohle mohl někdo povolit? Protože se z vedlejší budovy lázní se stal luxusní činžák pro zástupce magistrátu a města (dle mých informací), tak je celkem jasné, že tenisové kurty v místě Rozária vznikly nejspíše na nepřímou zakázku těchto lidí. Radnice a migistrát sobě!
A kdopak jim to všechno jenom povolil? Památkové oddělení města Olomouce! Tak tomuhle říkám památkové oddělení jak má být. Děkujeme paní Kauerová, doufejme, že boží mlýny melou pomalu, ale jistě..
Ano, myslím že řešení výdlažby denisovy a pekařské převzal někdo z projektantského katalogu, o architektonickém přístupu s nívazností na ducha místa se tu nedá ani hovořit. Vypadá to tam teď naprosto přesně jako v Brně v centru města, kde je tentýž koncept i použití formátů kamenných dlažeb i s těmi pásy drobných kostek lemujících budovy a okraje. Je vidsět že jednou úspěšně použitý koncept readjustace staré dlažby ( horní náměstí) někdo nebyl schopen ani zkopírovat. Docela podivně vypadají místa, kde se stýká nová dlažba a stará. Samozřejmě nové povrchy jsou pohodlné pro chodce, o korzu bych tu ale také nemluvil, protože ulice jsou tak úzké, že je na nich korzovat nebezpečné, nechcete li aby vás smetla tramvaj. Také tam přibudou další bezpečnostní zábradlí, takže se tam spíše pohybujete v jakémsi koridoru. Líp to ale nejde. Hlavně že je možné opět argumentovat technickým pokrokem a překonávání starého, protože co je staré je špatné a nikdo nechce žít ve skanzenu...
Ale není památková rezervace stejně skanzen?
A kdyby nebyl, tak by si lidi dali plasťáky všude, takže chybí li kultivovanost lidem - stavebníkům samotným, musí tu být nějaký policajt..
Chtělo by to protáhnout až k Prioru a přes náměstí Hrdinů k bájnému Ušáku (tam by měla stát modurytová plastika myšáka mikiho, - ale to už je hudba budoucnosti). Celé by se to mohlo jmenovat třída Olomouckých Čurdů. Začínat by měla samozřejmě na nádraží, v kašně na kruháči před Olomouckým drapákem. Jen toho Mořice už se asi sundat nepodaří, v tomhle směru - a to si je třeba přiznat - jsme, soudruzi, prostě zaspali.
tady tu zmršeninu bych nechal ležet, tak jak je, protože je hotová a na 20-30 let máme smůlu a spíš se zajímal o to, jak dopadne dolní náměstí....
taky se mrkněte sem http://www.olomouc.eu/phprs/view.php?cisloclanku=2007062903 , zadáno místnímu stavoprojektu..... nemá ani cenu komentovat
holt český folklór..... jen mě v té souvislosti napadá, že by se měl založit něco jako antiarchiweb, kde by se prezentovala místní vrcholná produkce, protože by bylo dobré zveřejnit autory ..... aby se pro příště na ně dávalo pozor
mějte se krásně, já se jdu projít po našem náměstí vydlážděném betonovou zámkovou dlažbou
Dobrý den,
vidím, že autor nemá odvahu se podepsat na rozdíl ode mne. I to o něčem svědčí. Jen na okraj - ten činžák co Vám vadí byl odsouhlasen i NPÚ. Je totiž v ochranném pásmu MPR, pokud víte, co to vůbec znamená. Stejně jako kurty v Rozáriu. Jinak se ráda, pokud máte odvahu, s Vámi sejdu a popovídám si . Ono napadat bez znalostí faktů a zákonných možností, které nás omezují ve vydávání správních rozhodnutí, oddělení památkové péče je přece tak snadné. Co se dá čekat, je to tady zvykem. Tak mi příště, prosím piště rovnou na můj email. Zdraví Kauerová
Vážená paní Kauerová,
dle mých informací bylo NPÚ Olomouc proti zřízení tenisových kurtů v Rozáriu, dokonce se snažilo dotyčnou část prohlásit za kluturní památku, aby něčemu takovému zabránilo. Takže musím konstatovat, že jste se dopustila lživého tvrzení. Jinak byla proti tenisovým kutrům zorganizována petice, na kterou "samozřejmě" město nebralo ohled. Pročpak asi?
Setkávát se s Vámi nemíním a vím moc dobře, proč tu nepíšu pod svým jménem, Je mi totiž jasné, jak by mi dokázal magistrát zkomplikovat život.
Vážený neznámý,
netvrdím, že NPÚ nebylo proti kurtům, to jste špatně pochopil. Jen tvrdím, že je na území ochrnnného pásma MPR, které má vyhláškou přesně stanoveno, co je možné povolit a co ne. Doporučuji přečíst. Vidím, že jste " odborník na slovo vzatý v památkové péči" To že se nepodepíšete svým jménem o něčemj svědčí. Nabízela jsem možnost komunikace, ale vy máte svoji pravdu a tu vám samozřejmě nikdo nebere. Omlouvám se, že jsem vás touto nabídkou vůbec obtěžovala a považuji tuto diskuzi za ukončenou. Přeji vám více odvahy. Kauerová
Oh meine liebe Kinder, ich grüsse Sie aus meinem Kusntgeschichtenhimmel. Ich konnte das nicht mehr ersitzen und ich musste etwas zum diesem schrecklichen Kasus schreiben. Heir, oben ich kann sehen alles, was in Olmütz gegangen ist und da Oben habe ich auch die echte Perspektive zu diesem Geschehen gut betrachten aus dem Punkt der Denkmalpflege. Ach, mein Werk amliebstene! Die Frau Kauerova hat bestimmt nicht mein hauptes Werk Der Kateschismus der Denkmalpflege gelesen! Sont wurde ganze Rekonstruktion des Domherrenhaus im Wurmstrasse anders aussehen! Alle Anforderungen, die NPÚ Olmütz hat erheben im Verlauf der Umbau, die Allen warren recht und echt! Der Magistraat der Stadt Olmütz hat schlecht gemacht, als hat diese Anforderugnen abgeschlagen!
So stimmt meine Folgerung in diesem Kasus für Ewigkeit!
Ihr prof. Alois Riegel, zur deiser Zeit der Kunstgeschichte und Denkmalpflege Patron im Himmel.
Jednak problém vztahu k historickému prostředí a jeho strukturám vůbec nestojí a nepadá s jednou osobou, jednak věřím, že její obhajoba a vysvětlení budou zcela logické, protože vůbec nepochybuji o tom, že jejím přáním je, aby Olomouc vypadala k světu a aby její památky byly ochráněny. Vyslechnutím jejích vysvětlení se tedy nedostaneme k objasnění celého problému, i když pro ni by snad bylo osobně vhodné, kdybychom jaksi uznali její argumenty. Pokusme se témata přesně označovat, ale raději ne s cílem někoho nachytat, shazovat atd., ale vypátrat, v čem že je problém, protože podle mého je velmi vážný. Pátrejme např. po příčinách síly mýtů, např., že nová stavba nebo doplněk staré stavby musí nést znaky naší doby a musí být odlišitelný od "původních" částí, že každá škatule navazuje na ušlechtilý odkaz meziválečného funkcionalismu, že současná stavební produkce např. bank svědčí o tom, že naši architekti jsou úžasně zaujatí volbou materiálů a že mají silně vyvinutý vztah k architektonickému detailu, což se údajně i projevuje ve stavební produkci, že při obnově stavby musí být vypátrána či částečně uhodnuta některá stará podoba, a ta obnovena (zatímco jiná, zejména ta aktuální nikoliv), že novostavba např. v historické ulici musí ustoupit nebo předstoupit, musí být nějak zakulacená, nebo aspoň v "parteru" obsahovat sopouch vjezdu do podzemní garáže (jakoby si všichni nějak předem zakázali myšlenku, že nová stavba musí souznít/harmonizovat s prostředím, že historický urbanismus, ale i detaily jednotlivých staveb jsou jakýmisi tóny orchestru, zvláštního tím, že jeho jednotlivé tóny nejsou vyluzovány naráz, ale postupně, avšak jejich vyznění je bezpochyby v každém momentu souběžné – zejména na architektovi tedy záleží, nakolik bude taková harmonie znít stále pregnantněji, ať už majestátněji nebo pastorálněji, nebo zda a jak v ní bude rušit stále více falší až k úplné kakofonii, že patinováním nové fasády nějak lze ovlivnit autenticitu/pravost památky, že historismus je skoro považován za sprosté slovo,… že kdo tomu třeba úplně nerozumí, má své argumenty podložit tím, že si založí svou architektonickou školu, na jejíchž výsledcích pak znázorní, co že to vlastně měl na mysli). Jestliže např. nearchitekt řekne, že se mu nějaká stavba nelíbí, není – podle mého – problém jen v tom, že si má doplnit vzdělání a pak pokorně uznat své pochybení, i když by to asi ostny komunikace prospěšně otupilo. Přeji hezký zbytek krátícího se léta.
K příspěvku pana Sommera musím jako člověk obeznámený s poměry ve státní správě uvést, že opravdu neví, o čem mluví. ) To, že byla v Praze vyvinuta tak silná iniciativa k odstavení pana Kněžínka z funkce vedoucího odboru památkové péče, to myslím o něčem vypovídá. I ve špatném systému mohou fungovat lidé, kteří svým osobním zájmem mohou prosadit a dát vzniknout něčemu kvalitnímu. Nebo taky naopak. Nelze se věčně vymlouvat na špatný systém nebo společenskou situaci. To mohl Václav Havel taky, že. )
Teda je pravda, ze puvodni dlazba davala tem dvou ulicim mnohem historictejsi raz a je velka skoda, ze se s ni pri rekonstrukci nepocitalo. Soucasna dlazba je sice fajn (konecne se da od Muzea ke Korune projet na kole, aniz by si clovek neprekousl jazyk, ale jaksi tam nazapada, pusobi nekompaktne s okolni dlazbou a navic je belejsi, coz doufam, ze casem zesedne.
Myslím, že paní Kauerová je člověk na svým místě. Jako majitel několika historických baráků v Olomoci s ní mám skvělý zkušenosti a to samý platí i o mejch známejch, kteří tu mají pár baráků v centru. Paní Kauerová vždycky ráda poslechne, co po ní chceme, na ty přiblblé památkáře z ústavu vůbec nedá, rozhoduje si hezky sama s námi a všichni sme spokojený. Pro ni nejni problém zbourat nějakou zatuchlou renesanční klenbu, vybourat barokní zdi tam, kde to potřebujeme. Taky mi povolila pár pěknejch půdních adaptací , i když ti památkáři dělali problémy. Nějaký směšný detaily vona neřeší, protože vím, že si toho stejně nikdo, kromě pár bláznů z památkáře nevšímá. Plastový vokna, ty mi povolila vždycky, je to holka rozumná, nějaký kastlový vokna z 19. století – kdo vo ně stojí. A barvičky jsme si vždycky taky nakonec rozhodli sami, i když ti památkáři do toho měli vždycky tendenci kecat. Jo památkáři, ti by mi všude chtěli naporoučet zachovat trámový stropy, prý když tak dílčí výměna! Kdo by v tom bydlel? Hezky jsme to vždycky vyházeli a hodili tam poctivý trapézy s betónem. S tím vona je taky zajedno. Teďka sme chtěli nadstavět jeden barák v centru o dvě patra, hezky s teráskou a velkýma dveřma. Bohužel to zatím musím hodit k ledu, prej si toho teďka veřejnost všímá, jinak prej no problem. Pani Kauerova prostě nemá problém s ničim a to ji šlechtí. Jenom takhlenc z tý Olomouce uděláme město pro lidi!
A to, milé dítě, ještě nevíte, že ta rezidence na Wurmově ulici je původně renesanční jako většina kanovnických rezidencí a že její zdi za temných nocí šeptají smutné vzdechy o zbytcích sgrafit, kvůli těm elegantním pavláčkám tiše zmizelých...
:X
Bestia triumphans, nihil novum sub sole, milé dítě.
Milý starče, to však vy nevíte, že tam žádná sgrafita nabyla? Jen zbytek v levé části a to nebylo sgrafito, ale jen vyznačené spáry v omítce. A to vím co mluvím, protože já mám vždy přesné informace, jak jste si jistě všiml.
Vyskytlo se zde podezření, že magistrát na této zakázce nedodržel předepsaný postup. Což takhle vstát od stolů a podat trestní oznámení pro podezření k korupce? Myslím, že drzost některých veřejných činitelů, kteří mají město především smysluplně řídit je do nebe volající. Najde se nás více? Stojí to a to?
Rád bych upozornil, že příspěvek s titulem: Pro p.Pavlovského nebyl napsán mnou. tedy uživatelem de ardoise, nábrž osobou můj nick zneužívající!
Toť vše.
Asi to byl Voldemort. Ďábelskost příspěvku tomu napovídá :-/
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
To jsem zvědavá, kdy se dočkáme toho, že ty staré kostky město použije zase někde v centru třeba na místo toho hnusného asfaltu! Určitě bych na prvním místě vydlždila Náměstí republiky a pak Švédskou uličku. Tahle místa to potřebují jako sůl. No, nicméně si myslím, že kostky už se nevrátí a nějaký papaláš z magistrátu nebo radnice si s nimi vydláždí dvorek nebo cestu ke své ville.
V německu jsou všechny domy v historických jádrech jako ze škatulky. Tam si cení svého historického dědictví, tam je to pro ně samozřejmost. Tam si své zničené památky dokonce staví od základů. To jenom v Čechách se berou památky za opruz a památkáři za obtížný hmyz, který všem jenom komplikuje život.
Architekti si tu vymýšlí zhovadilosti a myslí si, že snad dělají něco prospěšného. Málokdy!
Hlavně v Olomouci to tak je. Třeba za tím "slavným" Ušákem se teď bude stavět takový paneláček jako z katalogu sedmdesátých let. A to nemluvím o nové přírodovědecké fakultě u Envelopy. Ta nezajímavá betonová krabice už teď úplně zkazila pohled na park a na dóm při cestě tramvají po třídě Kosmonautů. Ach jo...to jsem z toho zase celá smutná...;-(
vzhledem k tomu, že tu máme demokracii, tak se musí vycházet vstříc i bohužel těm, kteří by si nejraději vyasfaltovali i obývák. a je rozhodně lepší když funkční hledisko dostalo přednost na denisově a pekařské, než kdyby se to stalo na horním náměstí
je to dlažba ze šutru!!!! takže žádný asfalt nebo zámková dlažba
on se dá zkazit pohled ze třídy kosmonautů???.... už název třída mi pro čtyřproudovku vedoucí prostory, které vzhledem a funkcí připomínají periférii, připadne hodně odvážný.
a když už jezdíte tramvají, nevadí vám, že mizí tramvaje T3 a nahrazují se novými? vždyť jak krásné byly a jsou....
Co ty na to, Jitko? To budeš zase Smutná, hádám. No spíš to už vidím na pořádnou depresi.))
Architektonický plán této významné STOMILIONOVÉ rekonstrukce nebyl veřejnosti nikdy představen, protože neexistuje. Vizualizace jsou pojmy z říše pohádek, ale zato máme "informačního technika stavby". Na tak závažné přestavbě dvou tepen města se nejspíš žádný architekt nepodílel, tohle přeci "zvládnou" stavební inženýři ze Strabagu!
Tak gratulujeme!
Jak tohle mohl někdo povolit? Protože se z vedlejší budovy lázní se stal luxusní činžák pro zástupce magistrátu a města (dle mých informací), tak je celkem jasné, že tenisové kurty v místě Rozária vznikly nejspíše na nepřímou zakázku těchto lidí. Radnice a migistrát sobě!
A kdopak jim to všechno jenom povolil? Památkové oddělení města Olomouce! Tak tomuhle říkám památkové oddělení jak má být. Děkujeme paní Kauerová, doufejme, že boží mlýny melou pomalu, ale jistě..
Ale není památková rezervace stejně skanzen?
A kdyby nebyl, tak by si lidi dali plasťáky všude, takže chybí li kultivovanost lidem - stavebníkům samotným, musí tu být nějaký policajt..
taky se mrkněte sem http://www.olomouc.eu/phprs/view.php?cisloclanku=2007062903 , zadáno místnímu stavoprojektu..... nemá ani cenu komentovat
holt český folklór..... jen mě v té souvislosti napadá, že by se měl založit něco jako antiarchiweb, kde by se prezentovala místní vrcholná produkce, protože by bylo dobré zveřejnit autory ..... aby se pro příště na ně dávalo pozor
mějte se krásně, já se jdu projít po našem náměstí vydlážděném betonovou zámkovou dlažbou
vidím, že autor nemá odvahu se podepsat na rozdíl ode mne. I to o něčem svědčí. Jen na okraj - ten činžák co Vám vadí byl odsouhlasen i NPÚ. Je totiž v ochranném pásmu MPR, pokud víte, co to vůbec znamená. Stejně jako kurty v Rozáriu. Jinak se ráda, pokud máte odvahu, s Vámi sejdu a popovídám si . Ono napadat bez znalostí faktů a zákonných možností, které nás omezují ve vydávání správních rozhodnutí, oddělení památkové péče je přece tak snadné. Co se dá čekat, je to tady zvykem. Tak mi příště, prosím piště rovnou na můj email. Zdraví Kauerová
dle mých informací bylo NPÚ Olomouc proti zřízení tenisových kurtů v Rozáriu, dokonce se snažilo dotyčnou část prohlásit za kluturní památku, aby něčemu takovému zabránilo. Takže musím konstatovat, že jste se dopustila lživého tvrzení. Jinak byla proti tenisovým kutrům zorganizována petice, na kterou "samozřejmě" město nebralo ohled. Pročpak asi?
Setkávát se s Vámi nemíním a vím moc dobře, proč tu nepíšu pod svým jménem, Je mi totiž jasné, jak by mi dokázal magistrát zkomplikovat život.
netvrdím, že NPÚ nebylo proti kurtům, to jste špatně pochopil. Jen tvrdím, že je na území ochrnnného pásma MPR, které má vyhláškou přesně stanoveno, co je možné povolit a co ne. Doporučuji přečíst. Vidím, že jste " odborník na slovo vzatý v památkové péči" To že se nepodepíšete svým jménem o něčemj svědčí. Nabízela jsem možnost komunikace, ale vy máte svoji pravdu a tu vám samozřejmě nikdo nebere. Omlouvám se, že jsem vás touto nabídkou vůbec obtěžovala a považuji tuto diskuzi za ukončenou. Přeji vám více odvahy. Kauerová
So stimmt meine Folgerung in diesem Kasus für Ewigkeit!
Ihr prof. Alois Riegel, zur deiser Zeit der Kunstgeschichte und Denkmalpflege Patron im Himmel.
:X
Bestia triumphans, nihil novum sub sole, milé dítě.
Toť vše.