moc rád bych viděl více vizualizací, nevíte někdo kde je najít?
z toho jednoho obrázku to vypadá ale trochu hrůzostrašně, je ten obklad hnědý, nebo se mi to jen zdá? Silně mi to připomíná stalinskou estetiku, tohle je návrat zpátky tak o 70 let, připadá mi to docela šílený.
Novostavba uprostřed Václaváku a nikdo si skoro ani nevšimne, že se něco děje, nikdo se nikoho na nic neptá, žádný mediální rozruch. Hlavně že se ale může každý po***t z jednoho baráku utopeného někde v parku ne letné.
pol
| 14.11.07 05:08
Na tuto novostavbu se totiz nebude muset divat pan Prezident z okna, krom toho ji hradi soukromy investor. Jestli pak si odborna verejnost vsimla, ze v centru Prahy stavi stale ty same (asi 4) persony, nebudu jmenovat, vsichni vime o koho jde. Vizualizace mne nijak nevzrusuje, nebouri, chtelo by to vice informaci. Zřejmé ale je, ze dům kvalitního kalibru jako Janák (Juliš), Kysela (Baťa), Tenzer (Jalta), Šrámkové Můstek apod, Evropa apod...to není. Potvrzuje úpadek Václaváku jako nejprestižnějšího městského prostoru v Praze.
Snad je možné zařídit, aby na tom nešťastném místě místo škatule stálo něco stylového. Mohla by to být i sestava škatulí, jak je zřejmě navrhováno. Zbývá jedině naděje, že stejně balastními stavbami nebude postupně umrtveno celé centrum - třeba, že by "tvořily" celý Václavák...? Hrozná představa. Je to divné, jak bylo možné plytkými prostředky historismů, ekleticismů či secese aj. - ale výtvarně i řemeslně dokonale provedenými! - vytvářet únosné prostředí. Samozřejmě je tragédií třeba Josefov na místě pražských pompejí - doufejme, že nic podobně úděsného již nenastane - ale kdo ví, co napadne nás nebo naše nabubřelé zástupce na Magistrátu..., námi daňově bohorovně dotované developry...
Nj, tímhle tempem bude Václavák a Vodičkova do 50ti let 100% "moderní" a nikdo si ničeho pořádně ani nevšimne. Je úžasné, jak se boří jeden historický barák za druhým, a nikoho to vůbec nevzrušuje. Vždycky to vypadá že se onen dům bude opravovat, rok, dva je zadělán lešením, a až každý dostane pocit že je onen dům zřejmně v dezolátním stavu a zapomene jak vůbec vypadal - voalá - najednou tam stoji novostavba. A to prakticky vždy velmi pochybné architektonické kvality a zcela pravidelně naprosto nezapadající do kontextu místa. Mám dost divný pocit i z Myšáka, skoro bych se vsadil že to co se stalo nebylo tak nečekané ze strany developera realizující stavbu vedle, jak se prezentuje, ale nechci nikoho napadat, bohužel, jak tomu doopravdy bylo se již asi nikdy nedozvíme. Každopádně dění v historickém centru prahy, obzvláště Václavák / Vodičkova a okolí, mě děsí, a to ne ani tak tím, že čas od času vyroste nový dům, ale spíš tím, jak zcela netransparentně se to děje. Chtělo by to menší čistku na radnici, už to začíná být do nebe volající.
K autorovi "pol" - máte pravdu, že v centru Prahy staví několik (většinou stejných) autorů - ale to by mi až tak nevadilo, kdyby tvořili špičkovou architekturu jako dříve třeba Janák, Gočár, Zasche atd. Bohužel se většinou staví hlavně rychle, pod tlakem peněz investora a kvalita návrhu pokulhává až někde daleko vzadu (příkladů je moc - vlastně většina staveb na atraktivních pozemcích v centru). K nejhorším příkladům promarněného krásného místa patří třeba obluda na rohu Karláku a Resslovky, ale i spousta jiných. Jinak taková drobnost - dům na Můstku je hlavně dílem arch.Šrámka a paní Šrámková (která tehdy spolupracovala) z této stavby čerpá popularitu dodnes,její pozdější stavby jsou většinou hrozné.
K "Honzovi" bych jen podotkl, že jsem měl tu možnost před 10-ti lety dělat návrhy na stavební úpravy přízemí a suterénu Diamantu (bohužel z nich sešlo). Mohu říci, že ten dům byl už tak zničený různými utilitárními přestavbami v době socialismu (a to včetně úplné devastace fasády) jako žádný jiný objekt na Václavském náměstí a dělal tam spíše ostudu. Jinak souhlasím s tím, že v dnešní době se nové objekty snaží často strhnout pozornost jen na sebe sama, bez ohledu na prostředí ve kterém jsou. Tím nemyslím moderní výrazovou formu objektů - ta většinou spíš chybí, ale hlavně arogantní objemy a měřítko dílčích prvků fasád nebo naprosto neodůvodněnou snahu architekta exhibovat na parcele, kterou má svěřenou k vyřešení.
re:"jirka"
pokud byl původní diamant opravdu v dezolátním stavu, trochu jste mě uklidnil. Nic to ovšem nemění na diskutabilní fasádě budoucího nového diamantu, a také na tom, proč radnice netlačí investora na takto extrémně lukrativním a zásadním místě do výrazně kvalitní architektury. Nevím jak to chodí, ale evidentně neexitují žádné mechanismy, které by alespoň + - zajišťovali vznik hodnotné architektury na místech, kde by se jiná vůbec neměla vyskytovat.
Jinak co se týká ČKD na Václaváku "od paní arch. Šrámkové" - nemůžu více souhlasit, hrozně mi vadí to, jak se vůbec nemluví o jejím žel bohu zesnulém manželovi, který jí, dle mého názoru, zajistil veškerou slávu. Ona sama se v současné době nachází ve zcela slepé uličce podivných, nikam nevedoucích teorií o "obyčejnosti", "skromnosti" a nejhůře zaměrné "nečasovosti" architektury, které, kdyby nedej bože byly 100% naplněny všemi architekty tak jak si paní arch. přeje, udělali by z našich měst místa, kterým bych se obloukem vyhnul. P. Šrámková je velmi charismatická osoba když má náladu (mluvím z vlastní zkušenosti), a její názory jsou pro architekta neobyčejně pohodlné a ucelené, sám vidím jak studenti 1. ročníků na ČVUT v jejím ateliéru, kteří při příchodu na školu nemají moc názor na architekturu, její podstatu a "pointu" estetiky, názory p. Šrámkové velmi rychle a vděčně přebírají. A pak se budou do smrti hádat s investory, že ta krabice z režného zdiva co navrhli je geniální, protože je propočítaná, čistá a >obyčejná
Původní budova "Diamantu" z 19. století utrpěla tuším už v 30. letech fádní purizací - odstraněním historizujícího dekoru, za komunismu byl objekt zcela znehodnocen, takže by mě v tomto případě demolice VÝJIMEČNĚ nevadila... Ovšem navrhovaná stavba je opravdu zrůdnost - typická tvrdost a bezohlednost sedmdesátých let ožívá, je to naprosté mrhání stavebním pozemkem a cenným místem vedle dokonalého paláce KORUNA a hodnotného palácově utvářeného průčelí sousední stavby. Doufám že to tam nebude...
K domě Na Můstku - v době, kdy se projektoval byl již architekt Šrámek těžce nemocen a projekt vedla architektka Šrámková. Otcem myšlenky byl ale možná přecejenom architekt Šrámek. Autorem rekonstrukce je Alena Šrámková se spolupracovníky. Honzově kritice Aleny Šrámkové moc nerozumím - nikdo Vám její přístup nevnucuje - je tak mimo proud, že Vás to vůbec nemusí obtěžovat . Je mi neuvěřitelně sympatická její stálá poloha, pevný názor a morální měřítko architektury, o kterém tolik mluví. Možná proto nemá potřebu se nějak přizpůsobovat trendům, rychlým nápadům, její architektura je dost promyšlená - jak sama říká - "dělám celý život vlastně jen jeden dům". v žádném případě není ve slepé uličce, to je nesmysl. Až Vám bude 75 budete (pokud naživu) sedět na gauči před televizí v domově důchodců a zřejmě ne projektovat novou fakultu architektury.
K novostavbám v centru Prahy - okolí Václaváku, Vodičkovky, Příkopů apod...nejnovějším příkladem čerstvé krve a nadprůměrně kvalitní architektury patří Hotel Metropol od týmu Marka Chalupy - ukázka toho, že lze stavět mnohem lépe, ne průměrně jak ukazují týmy Kotík, Cígler a Malinský. Laťka hozená dost vysoko. Souhlasím s J., že nový Diamant jnázorově zaostává někde v 70.letech. Místo brutalistního betonu je ale pozlacenej.
Honzo, neplivejte na paní Šrámkovou, napište prosím co jste kde postavil nebo naprojektoval nebo vymyslel. Nebo se podepište.
Dům o kterém je tato diskuze je hnus.
Kritický názor snad ještě není plivání. Když je napsán slušně (srv. "Dům, o kterém je tato diskuze je hnus") a jsou uvedeny nějaké argumenty. Naopak nesmyslná reakce typu "co jste dokázal a co jste postavil" velice připomíná diskuzi na indnes. cz. Je to stejné kádrování jako "tak se podepiště".
Diskutovat o autorství desítky let starého projektu je pochopitelně velmi spekulativní.
Chystaná budova ČVUT (nebude patřit pouze FA) je mnohem zajímavější téma (viz též recenze v čas. ERA21 1/06) 0. Projekt se vyvíjí a mění, jak můžeme vidět na webu ateliéru (výrazné světlíky přednáškových sálů). O nutnosti leccos změnit hovořil současný děkan FA hned po svém nástupu do funkce.
Mně se koncepce tří atrií přiliš nelíbí, stejně jako nejasný vstup do baráku. Jsem zvědav, jak nakonec dopadnou dispozice a kdy to celé bude na světě. Taková diskuse ale patří na jiné místo...
Já na p. arch. Šrámkovou opravdu neplivu, jen vyjadřuji názor, že některá její přesvědčení jsou ve svém důsledku zcestná. Ona sama sice mezi mainstream rozhodně nepatří, ale hlásí se k ní více či méně přímo obrovské množství architektů, včetně Lábuse např. Je "matkou" nejvýraznější myšlenky prostupující moderní českou architekturou, a já tvrdím že tato myšlenka - "přísnost, minimalismus, obyčejnost" naší architektuře škodí a staví jí v porovnání se světem na druhou, ne-li třetí kolej. Jistě, jedná jen a jen o můj, subjektivní názor.
Jinak, žádnou stavbu jsem nepostavil, jsem student II. ročníku FA TUL, nemám tušení proč bych se vám měl podepisovat a jak to ovlivní validitu mého názoru.
Student II. ročníku nic nepostavil - ale třeba Rostislav Švácha taky nic nepostavil. Je názor někoho z nich kvůli tomu lepší nebo horší?
Prof. Šrámková je, podobně jako Kaplický, tak trochu náboženství. Má své silné i slabé stránky. Svá dogmata i vnitřní rozpory - zde třeba odmítání "umění", výtvarné stylizace, tvořivosti etc. VS. výrazná materiálová/výtvarná stylovost, na které jsou ty projekty (a před pár lety i jejich tužkové prezentace) do značné míry založeny. Nebo prostá obyčejnost a účelnost VS. podceňování dispozic a provozu + dalších nevýtvarných parametrů projektů. Prakticky shodný výraz všech typologií ve všech kontextech je také docela diskutabliní záležitostí. Kvalita architektury a její posuzování je vůbec docela složitá věc, v Česku se zpravidla redukuje na estetiku...
když už se to jmenuje diamant, tak bych si tam představoval krásně vybroušený briliant od cartiera, který by byl jen zvětšen a vsazen do té proluky.........
tady ten barák by se spíš měl jmenovat solo ..... připomíná mi to spíš krabičky od sirek
Pipe trefil do černého. Seznam expertů magistrátu je vpravdě kuriozní. Dvě ze 4 person, které zmiňuji, jsou členy, autor Diamantu dokonce předseda. Zajímavé je, že bývalý předseda, (kontroverzní Jiří Musálek obviněný z korupčního jednání) je stále členem této komise, byť na magistrátu již nepůsobí. O čem to svědčí ? Čí zájmy hájí ? Nebo je to snad expert ?
PS: Doktorka Benešová byla členem této komise, zřejmě ještě webmaster nestačil zareagovat.
jezisi kriste to je nejvetsi hnus co jsem kdy videl
Jestlize toto "cliché" vezmeme doslova, tak snad neni lepsiho architektonickeho zobrazeni doby, kterou prave prozivame (tupohlavko-pablbsky postbolsevismus).
Jeden se az divi, proc nekdo musel na tohle studovat architekturu sest let.
Na druhe strane, kdo zna uroven "pamatkove pece" magistratu, se divit nemuze. Kdyz panu Knezinkovi nevadilo "Oko nad Prahou" tak proc by jej melo znepokojit neco "Oken nad Vaclavakem"? Oba navrhy vykazuji naprostou nevsimavost vuci prostorovym souvislostem, v kterych se nachazeji. Lec, Mistruv navrh (byvse "nad Prahou") ohrozoval celoprazske panorama. Tento je prece jenom omezen v pusobeni toliko na spodni konec Vaclavskeho namesti.
Zaverem: Doufejme, ze prave se rozvijejici "prerovnavani" svetoveho kapitalu snad jeste stihne pozdrzet uskutecneni tohoto navrhu (jako jiz pozdrzel treba postaveni 396 metrove Gazprom ztoporeniny, uprostred byvaleho Leningradu).
Nedozvěděl jste se
| 16.11.08 12:17
někdo, jestli se toto nechutné postbolševické monstrum skutečně bude stavět podle této zveřejněné vizualizace, nebo jestli projekt doznal nějakých změn ? Jen jsem si všiml, že původní dům a vše co stálo v této hloubkové parcele je již zbořeno, ale krom kolektorů se - tuším - naštěstí ještě nic nestaví..
rozlisujte a sami uvazujte....nepriklanejte se jen k jinym
ti jez se zde metaji rady za zasluhy o vystavbu a "ceske ikonky" ktere se navzajem podepiraji v mediich - coz se jim neuverirtelne a stale dari, jak spravne mnozi pochopili, stale titiz lide... (podle hesla stokrat opakovana lez se stane pravdou) neb funguje.
Ten nebo onen muze byt profesorem (v cechach) byt je jeho tvorba o nicem. Jinde je to tezsi. Zde ne, Nemuzete srovnavat pani Sramkovou a pana Kaplickeho. sami.Pak asi nevidite rozdily. A Vas nazor neni relevantni.
V Brne mimojine na nam. Svobody (hlavni nam. v centru) vicemene obdobna budova jiz stoji posudte sami. (http://www.archiweb.cz/buildings.php?&action=show&id=635)
ta vizualizace je dost příšerná, ten barák ještě víc... ta fasáda mi připomíná blbě okopírovaná okna z tančícího domu. Doufám, že tam tohle doopravdy nebude, to by se nám zase jen ve světě smáli cože to tady stavíme...
Úkolem naší doby není stavět pěkné, pohledné a s prostředím ladící domy. To by totiž nebylo svědectví o naší době, nebyla by to její stopa, kterou pořád tak chceme zanechat. Bylo by to zkreslené svědectví o naší době. Ale my to dokážeme, vzdor citu budeme stavět tak, aby naše domy odsvědčily, co jsme byli zač.
chtělo by to asi vypsat soutěž o nejošklivější dům po roce 1989. Adeptů by bylo určitě víc, napadá mě dům u výlezu z metra na Karlově náměstí, nákupní centra na náměstí republiky, na Floře, hotel na Želivského, nebo ještě nepostavený komplex ve Spálený...
Myslím, že určitým řešením (či cestou k sebereflexi tvůrců, k informování či varování pro veřejnost - jak kdo chce) by mohlo být, aby u každé fotky nějakého (aspoň realizovaného) pěkného domu bylo povinně jméno příslušného architekta nebo kolektivu - stejně jako je při reprofotce obrazu uveden autor obrazu, nikoli jen toho, kdo zrovna dílo přefotil. Nebylo by pak nutno hledat "referenční stavby" podle webu atelierů, ale zapamatovat si je rovnou v kontextu jejich výtvorů.
Paní Věro, oni se architekti mnohdy ke svým výtvorům raději ani moc nehlásí. Jednou před léty jsem byl tak naivní, že jsem si před větší rekonstrukcí vyhledal architekta - autora a žádal ho o autorský souhlas k předělání jeho díla. Byl velmi nemile překvapený , že jsem si dal tu práci a zjistil jsem kdo to spáchal a dipolomaticky mi sdělil, že můžeme jeho dílo nejen předělat, ale i klidně totálně zlikvidovat, že to byl jen takový aranžérský úlet.
Nově vznikající hotel Diamant_dohledané info z web.
Kdyz jeden vidi takoveto zhovadilosti, tak nemuze se ubranit pocitu, ze ty dnesni temne mraky utlumu staveni maji alespon prosvetlene okraje, jestlize zabrani zrodu takoveto zrudy (kdyz pan Knezinek opet nezabranil). Navic jednoho alespon potesi, ze jak ze zhora uvedene stranky (http://www.leisztner.cz/Project2.htm) je zrejme, tak zlolplodnym nastrojem develotru tentokrate neni architekt, ale inzenyr.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
z toho jednoho obrázku to vypadá ale trochu hrůzostrašně, je ten obklad hnědý, nebo se mi to jen zdá? Silně mi to připomíná stalinskou estetiku, tohle je návrat zpátky tak o 70 let, připadá mi to docela šílený.
Novostavba uprostřed Václaváku a nikdo si skoro ani nevšimne, že se něco děje, nikdo se nikoho na nic neptá, žádný mediální rozruch. Hlavně že se ale může každý po***t z jednoho baráku utopeného někde v parku ne letné.
K "Honzovi" bych jen podotkl, že jsem měl tu možnost před 10-ti lety dělat návrhy na stavební úpravy přízemí a suterénu Diamantu (bohužel z nich sešlo). Mohu říci, že ten dům byl už tak zničený různými utilitárními přestavbami v době socialismu (a to včetně úplné devastace fasády) jako žádný jiný objekt na Václavském náměstí a dělal tam spíše ostudu. Jinak souhlasím s tím, že v dnešní době se nové objekty snaží často strhnout pozornost jen na sebe sama, bez ohledu na prostředí ve kterém jsou. Tím nemyslím moderní výrazovou formu objektů - ta většinou spíš chybí, ale hlavně arogantní objemy a měřítko dílčích prvků fasád nebo naprosto neodůvodněnou snahu architekta exhibovat na parcele, kterou má svěřenou k vyřešení.
pokud byl původní diamant opravdu v dezolátním stavu, trochu jste mě uklidnil. Nic to ovšem nemění na diskutabilní fasádě budoucího nového diamantu, a také na tom, proč radnice netlačí investora na takto extrémně lukrativním a zásadním místě do výrazně kvalitní architektury. Nevím jak to chodí, ale evidentně neexitují žádné mechanismy, které by alespoň + - zajišťovali vznik hodnotné architektury na místech, kde by se jiná vůbec neměla vyskytovat.
Jinak co se týká ČKD na Václaváku "od paní arch. Šrámkové" - nemůžu více souhlasit, hrozně mi vadí to, jak se vůbec nemluví o jejím žel bohu zesnulém manželovi, který jí, dle mého názoru, zajistil veškerou slávu. Ona sama se v současné době nachází ve zcela slepé uličce podivných, nikam nevedoucích teorií o "obyčejnosti", "skromnosti" a nejhůře zaměrné "nečasovosti" architektury, které, kdyby nedej bože byly 100% naplněny všemi architekty tak jak si paní arch. přeje, udělali by z našich měst místa, kterým bych se obloukem vyhnul. P. Šrámková je velmi charismatická osoba když má náladu (mluvím z vlastní zkušenosti), a její názory jsou pro architekta neobyčejně pohodlné a ucelené, sám vidím jak studenti 1. ročníků na ČVUT v jejím ateliéru, kteří při příchodu na školu nemají moc názor na architekturu, její podstatu a "pointu" estetiky, názory p. Šrámkové velmi rychle a vděčně přebírají. A pak se budou do smrti hádat s investory, že ta krabice z režného zdiva co navrhli je geniální, protože je propočítaná, čistá a >obyčejná
K novostavbám v centru Prahy - okolí Václaváku, Vodičkovky, Příkopů apod...nejnovějším příkladem čerstvé krve a nadprůměrně kvalitní architektury patří Hotel Metropol od týmu Marka Chalupy - ukázka toho, že lze stavět mnohem lépe, ne průměrně jak ukazují týmy Kotík, Cígler a Malinský. Laťka hozená dost vysoko. Souhlasím s J., že nový Diamant jnázorově zaostává někde v 70.letech. Místo brutalistního betonu je ale pozlacenej.
Dům o kterém je tato diskuze je hnus.
Diskutovat o autorství desítky let starého projektu je pochopitelně velmi spekulativní.
Chystaná budova ČVUT (nebude patřit pouze FA) je mnohem zajímavější téma (viz též recenze v čas. ERA21 1/06) 0. Projekt se vyvíjí a mění, jak můžeme vidět na webu ateliéru (výrazné světlíky přednáškových sálů). O nutnosti leccos změnit hovořil současný děkan FA hned po svém nástupu do funkce.
Mně se koncepce tří atrií přiliš nelíbí, stejně jako nejasný vstup do baráku. Jsem zvědav, jak nakonec dopadnou dispozice a kdy to celé bude na světě. Taková diskuse ale patří na jiné místo...
Jinak, žádnou stavbu jsem nepostavil, jsem student II. ročníku FA TUL, nemám tušení proč bych se vám měl podepisovat a jak to ovlivní validitu mého názoru.
Jinak děkuji pipe za zastání.
Prof. Šrámková je, podobně jako Kaplický, tak trochu náboženství. Má své silné i slabé stránky. Svá dogmata i vnitřní rozpory - zde třeba odmítání "umění", výtvarné stylizace, tvořivosti etc. VS. výrazná materiálová/výtvarná stylovost, na které jsou ty projekty (a před pár lety i jejich tužkové prezentace) do značné míry založeny. Nebo prostá obyčejnost a účelnost VS. podceňování dispozic a provozu + dalších nevýtvarných parametrů projektů. Prakticky shodný výraz všech typologií ve všech kontextech je také docela diskutabliní záležitostí. Kvalita architektury a její posuzování je vůbec docela složitá věc, v Česku se zpravidla redukuje na estetiku...
http://pamatky.praha-mesto.cz/default.aspx?ido=4329&sh=-8984 8293
tady ten barák by se spíš měl jmenovat solo ..... připomíná mi to spíš krabičky od sirek
PS: Doktorka Benešová byla členem této komise, zřejmě ještě webmaster nestačil zareagovat.
Jeden se az divi, proc nekdo musel na tohle studovat architekturu sest let.
Na druhe strane, kdo zna uroven "pamatkove pece" magistratu, se divit nemuze. Kdyz panu Knezinkovi nevadilo "Oko nad Prahou" tak proc by jej melo znepokojit neco "Oken nad Vaclavakem"? Oba navrhy vykazuji naprostou nevsimavost vuci prostorovym souvislostem, v kterych se nachazeji. Lec, Mistruv navrh (byvse "nad Prahou") ohrozoval celoprazske panorama. Tento je prece jenom omezen v pusobeni toliko na spodni konec Vaclavskeho namesti.
Zaverem: Doufejme, ze prave se rozvijejici "prerovnavani" svetoveho kapitalu snad jeste stihne pozdrzet uskutecneni tohoto navrhu (jako jiz pozdrzel treba postaveni 396 metrove Gazprom ztoporeniny, uprostred byvaleho Leningradu).
Ten nebo onen muze byt profesorem (v cechach) byt je jeho tvorba o nicem. Jinde je to tezsi. Zde ne, Nemuzete srovnavat pani Sramkovou a pana Kaplickeho. sami.Pak asi nevidite rozdily. A Vas nazor neni relevantni.
V Brne mimojine na nam. Svobody (hlavni nam. v centru) vicemene obdobna budova jiz stoji posudte sami. (http://www.archiweb.cz/buildings.php?&action=show&id=635)