PRAHA - Historik architektury Rostislav Švácha podal v pondělí na ministerstvo kultury návrh na prohlášení pražského obchodního domu postaveného jako Máj a dnes známého podle svého současného majitele jako Tesco za kulturní památku. "Patří nepochybně k nejvýznamnějším příkladům české architektury 70. let 20. století. Jde o stavbu mimořádného historického významu. Právem jí proto patří i statut kulturní památky," řekl Švácha ČTK. Důvodem jeho kroku byla i nedávná diskuse v médiích o údajném záměru majitele dům zbourat a na místě postavit nový objekt. Majitel později svá tvrzení zmírnil a nyní mluví jen o přestavbě. Obecněji však Šváchovi a dalším odborníkům jde o to, aby památkám moderní architektury byla věnována pozornost. Zatímco v případě starších staveb mají historikové podporu u nejširší veřejnosti, stavby posledních 50 let lidé jako památky nevnímají, třebaže mnohdy jde o unikátní objekty. Nedostatečná ochrana moderní architektury umožňuje její zanikání i úmyslné ničení. Zrovna společnost Tesco vlastní i další stavbu z druhé poloviny 20. století, na jejímž místě chce stavět. V případě Liberce a tamního obchodního domu Ještěd ale tento záměr pravděpodobně vyjde, ministerstvo jej za památku prohlásit odmítlo. Někteří odborníci však tvrdí, že své místo v historii architektury má. Objekty či předměty prohlašuje za kulturní památky ministerstvo kultury, národní kulturní památky prohlašuje vláda. V současnosti se spekuluje o tom, že by agenda přešla z ministerstva na Národní památkový ústav (NPÚ). Nový ředitel NPÚ Tomáš Hájek se vyjádřil v tom smyslu, že Česká republika má památek příliš mnoho a že by se mělo více rozlišovat mezi tím, co chránit, a co ne. Jeho kritici tvrdí, že Hájka ovlivňuje architektonická lobby; architektům by zmenšení rozsahu památkové ochrany přišlo vhod, neboť by mohli stavět i na místech, kde to dnes není možné. Památkáři se naopak tlak investorů na nové stavby v historických centrech snaží obrušovat. Také v Hájkově poradním sboru převládali architekti a lidé spjatí s developery, po silné kritice památkářů jej doplnil o několik zaměstnanců NPÚ. Předseda českého komitétu Mezinárodní rady pro památky a sídla při UNESCO Josef Štulc, kterého Hájek odvolal z funkce hlavního konzervátora NPÚ, naopak říká, že Česko má památek méně než srovnatelné země. V ČR požívá památkovou ochranu přibližně 40.000 objektů. Bavorsko má registrovaných 110.000 památek; celé Německo pak má přibližně milion nemovitých památek. Velká Británie má přibližně 750.000 nemovitých památek. Česká republika podle Štulce zvolila v roce 1973 místo plošné ochrany diferenciaci, kategorizaci a redukci. Třetí kategorie tak byla v podstatě likvidační a za deset let od té doby zaniklo 3500 do té doby registrovaných památek. Kromě toho bylo zničeno mnoho potenciálních památek, včetně špičkové architektury 20. století. Podle Štulce tedy v Česku rozhodně není "zbytečně" mnoho památek, naopak je tady nevyužitý potenciál například mezi stavbami industriální architektury. Obchodní dům Máj byl dokončen v roce 1975. Budova vznikla na místě novogotického Šlikova paláce podle návrhu architektů Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše z libereckého ateliéru SIAL, který v roce 1968 založil autor televizní věže na Ještědu Karel Hubáček. Podle Šváchy architektura Máje rozvíjí podněty tohoto jedinečného díla, ale navíc pohotově reaguje na výzvu, kterou v roce 1972 vyslal do světa projekt pařížského muzea Centre Georges Pompidou od průkopníků stylu high tech Renza Piana a Richarda Rogerse. V tomto smyslu měl Máj ohlas v zahraničních architektonických časopisech - takové publicity se dočkala jen málokterá česká stavba 20. století. Šlo o pozornost větší, než jakou se může chlubit Ještěd, který se dnes uchází o statut památky UNESCO. Již z tohoto důvodu je podle Šváchy třeba na Máj jako na památku nahlížet - ať už je památkou prohlášen, či nikoli. Pokud by ministerstvo Máj památkou prohlásilo, nebránilo by to ani jeho úpravám. Statut památky jen zajistí, aby se z ní nesetřely právě ty znaky, které jí už zajistily historický význam, míní Švácha. Věří, že existují architekti, kteří by uměli navrhnout pietní rekonstrukci Máje - včetně původních autorů.