Rozhodnutí o železničním mostu v Praze by mělo padnout do konce roku

Vložil
ČTK
20.02.2023 18:15
Praha


Praha – Rozhodnutí o budoucnosti železničního mostu přes Vltavu mezi pražským Podskalím a Smíchovem by mělo padnout do konce letošního roku. Při dnešním jednání technického kolokvia k mostu to novinářům řekl ministr dopravy Martin Kupka. Most je dlouhodobě ve špatném stavu. Správa železnic (SŽ) před časem představila projekt, podle kterého má z mostu zůstat zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci má nahradit nová.


Proti plánům SŽ se postavila veřejnost, vznikla petice na záchranu mostu, kterou dosud podepsalo na 11.000 lidí. S postupem SŽ nesouhlasí ani Praha 5 či bývalé vedení města. Prezident Českého národního komitétu ICOMOS (Mezinárodní rada památek a sídel) Václav Girsa dnes zaslal Kupkovi otevřený dopis, v němž uvedl, že zbourat železniční most pod Vyšehradem a nahradit ho jiným je z pohledu památkové péče neakceptovatelné a že snaha SŽ hrozí mezinárodní ostudou.

"S ohledem na stav (železničního) mostu, tak to rozhodnutí bude muset v letošním roce padnout. V tuto chvíli se dopracovává studie, která vzešla z architektonické soutěže, to je důležitá věc i proto, abychom ve výsledku měli možnost rozhodovat o tom, jaké jsou reálné výhledy," řekl Kupka.

Podle ministra je nutné pečlivě posoudit, jaké jsou skutečné možnosti obnovy památkově chráněného mostu. Zároveň je třeba se dobrat co nejpřesnějších závěrů ohledně stavu mostu a jeho dalšího využití pro rozvoj dopravní infrastruktury. "S rozvojem železniční dopravy musí spojení Smíchova a Výtoně unést větší objem vlaků," řekl Kupka. Připustil, že v uplynulých desetiletích byla péče o most nedostatečná.

Právě kvůli posouzení stavu a budoucnosti stavby bylo ustaveno kolokvium tvořené odborníky. Kolokvium má na dnešek a úterý plánováno společné jednání. Cílem kolokvia je zachytit všechny věcné argumenty vzhledem k co možná nejkratšímu omezení provozu na mostě.

Dnes již bývalý náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) v uplynulých týdnech ČTK řekl, že s ohledem na zajištění železniční dopravy v metropoli by podle něho byla rekonstrukce nejrychlejším řešením. SŽ počítá se zahájením prací v roce 2026. Pokud by SŽ využila již hotovou dokumentaci z roku 2020, tak by podle Scheinherra oprava mohla začít až o dva roky dříve než stavba nového mostu. SŽ s tím v dřívějším vyjádření nesouhlasila. Podle SŽ je most kvůli špatnému stavu neopravitelný, nebo by oprava byla neúměrně komplikovaná.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud.
5 komentářů
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
Souhlas s peticí Nebourat.cz
Vích
20.02.23 10:21
Železniční most v Praze pod Vyšehradem
Zdeněk Dolejší (Terezín, 23. 2. 2023)
23.02.23 04:01
radost, ne beznaděj
Jiří Douša
23.02.23 09:48
... Aha!...
šakal
24.02.23 10:37
zobrazit všechny komentáře

Související články