Praha - Pražský magistrát chce zažádat v létě o územní rozhodnutí na úpravu okolí Negrelliho viaduktu v Karlíně. ČTK to sdělil mluvčí magistrátu Vít Hofman. V budoucnu budou předělány prostory pod oblouky, kde vzniknou kavárny či ateliéry. Předpoklad zahájení stavebních prací je v první polovině roku 2022 a odhadovaná cena je přes 300 milionů korun. Loni začaly projekční práce na úpravách okolí viaduktu. Investorem proměny je Technická správa komunikací (TSK). Správa železnic (SŽ) dokončila kompletní opravu viaduktu, na který se v pondělí vrátí běžný provoz.
"Aktuálně probíhá dopracování konceptu dopravně územního rozhodnutí, žádost o územní rozhodnutí chceme podat během léta," uvedl Hofman.
Rekonstrukci viaduktu měla na starosti SŽ. Magistrát řeší pouze investice do veřejných prostranství a vestaveb do oblouků pod viaduktem, kam SŽ ještě doplní inženýrské sítě. "Tyto oblouky pak bude možné využívat například pro obchody a další služby," uvedl mluvčí.
Promění se celé okolí viaduktu, a to takříkajíc od fasády k fasádě. Obnoveny budou povrchy vozovek a chodníků a změní se režim dopravy. "Důraz budeme klást na pobytovou kvalitu celého území," uvedl Hofman.
Městem schválená studie od ateliéru CCEA MOBA počítá s tím, že nové využití nalezne 45 ze 74 oblouků mostu. Mají v nich být kavárny, galerie, obchodní prostory, coworkingová centra či pobočka městské knihovny. Pod Vítkovem by měl u mostu vzniknout nový park a v prostoru před Karlínskými kasárnami je v plánu mezi oblouky vytvořit letní scénu Karlínského divadla. Dále směrem k řece má vzniknout Negrelliho náměstí a počítá se i s úpravami kolem křížení viaduktu se Sokolovskou ulicí.
Rekonstrukce mostu začala loni v létě a namísto původně plánované ceny 1,44 miliardy vyšla na téměř dvě miliardy korun. Důvodem byl podle SŽ horší stav mostu, než se očekávalo. Oprava zvýšila kapacitu trati tak, aby po ní mohly v budoucnu projíždět i vlaky spojující centrum Prahy s pražským letištěm. Další úseky této trati se začnou stavět za dva roky, začít by se mělo rekonstrukcí Masarykova nádraží. Připravovaná trať je rozdělena na sedm úseků. Hotová by měla být do roku 2028 a stát by měla přes 31 miliard korun.
Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisovi Negrellim.