Praha - Hlavní město chce omezit reklamy na stavbách v památkové rezervaci. Se změnou vyhlášky, která to umožňuje, souhlasila tento týden rada hlavního města. Metropoli vadí, že mnohé reklamy zakrývají pouze špatný stav budovy bez ohledu na to, jestli se objekt opravuje. Tomu chce město zabránit. Novelu budou nyní připomínkovat městské části a dotčené orgány. Podle náměstka primátora Rudolfa Blažka (ODS), který změnu předkládal, podnět vzešel z radnice Prahy 1, která považuje současné vymezení možného umístění reklam za příliš široké. V současnosti je podle starosty Prahy 1 Filipa Dvořáka (ODS) možné, aby po dobu platnosti stavebního povolení byla na plášti budovy vyvěšena reklamní plachta. "Tato benevolence byla mnohými vlastníky budov zneužívána," poznamenal Dvořák. Proto podle něj radnice požádala o zpřísnění výjimky, kdy je umístění reklamy povoleno. Nově by tedy bylo možné reklamu umístit pouze na lešení, které stojí na komunikaci, tedy nikoliv na lešení zavěšeném na budově nebo přímo na fasádě, a zároveň pouze po dobu stavební činnosti na plášti budovy. Navíc když chce stavebník postavit lešení na komunikaci, musí mít s městem smlouvu. Radnice by tak podle Dvořáka mohla ve smlouvě ošetřit, že reklama například nebude vulgární. "S tímto názorem souhlasíme, protože se v minulosti ukázalo, že provádění jakýchkoli stavebních prací kdekoli v budově, nebo i pokud de jure stavba probíhá, ale de facto jsou stavební práce zastaveny, je bráno jako záminka k ověšení stavby reklamní plachtou," uvedl Blažek. Umístění reklam město omezilo už v roce 2007, přesto některé reklamní plachty nezmizely. Několik měsíců po omezení zůstaly například u Karlových lázní. Nařízení předcházel spor o plachtu, která zakrývala sochu Jana Husa na Staroměstském náměstí. Podle města byla smlouva o pronájem plochy nevýhodná, podle městské galerie ale hradila restaurátorské práce na sousoší.