Praha - Vedení Prahy chce jednat s vlastníky nemovitostí a provozoven o vnější podobě obchodů či restaurací sídlících v jejich domech a také o reklamních poutačích. Cílem je kultivovat podobu města a omezit tím takzvaný vizuální smog. Novinářům to dnes řekla Kristýna Drápalová z magistrátu. Město zároveň chystá fond, z kterého bude žadatelům přispívat na kultivaci venkovní podoby obchodních prostor. Ze svých domů město například již vypovědělo několik směnáren.
Problémem pražské památkové rezervace není podle Drápalové stav budov, ale podoba a sortiment obchodů či restaurací. Ty jsou často vybaveny nevkusnými reklamami nebo vývěsními štíty. "Největší úkol je kultivovat vzhled," řekla Drápalová.
Na kultivaci podoby Prahy chce magistrát zřídit fond, ze kterého by přispíval na změnu podoby obchodů a jejich vývěsních štítů, výloh a poutačů. Kromě soukromých vlastníků chce město jednat také například se státními institucemi o tom, jak vypadají provozovny sídlící v jejich majetku.
Magistrát bude rovněž podporovat vlastníky památek, kteří mohou zažádat o grant na jejich opravy. Letos v něm je 50 milionů korun a v příštím roce to má být o deset milionů více.
Vedení Prahy 1 i magistrátu řeší i další neestetické projevy komerce a turismu v centru města. Do toho spadají například pivní kola, falešné veteránské vozy či nelegální reklama. Radní Prahy pro kulturu Hana Třeštíková letos v březnu uvedla, že magistrát dokončuje úpravu vyhlášky o pouličním umění, která by měla omezit například osoby v obřích kostýmech medvědů či lidi s obtěžujícími bublifuky.