Pardubice mají tři návrhy nového mostu kpt. Bartoše

Vložil
ČTK
17.10.2023 21:45
Pardubice

Pardubice – Pardubičtí zastupitelé budou na listopadovém zasedání schvalovat stavbu nového mostu přes Labe a také dočasného mostního provizoria. Vznik- nou místo mostu kapitána Bartoše, na kterém je kvůli havarijnímu stavu doprava vedená kyvadlově. ČTK to řekl náměstek primátora Jan Hrabal.


Most kpt. Bartoše je starý, mostovka je z roku 1882. Most původně sloužil u zdymadla, potom byl přesunut do Polabin. Chování konstrukce už vykazuje značné odchylky od nastaveného numerického modelu. Od února tam vede doprava kyvadlově a na most nesmí těžká vozidla včetně MHD. Dopravní podnik proto přes most vysílá mikrobusy.

Město se rozhodlo, že starý most zbourá a postaví nový. Nejdřív ale musí postavit provizorní most, což není tak časově náročné jako stavba nového mostu. "V optimistickém scénáři jsme přesvědčení, že by doprava mohla být vedená po mostním provizoriu v říjnu 2025. To nám umožní převedení dopravy ze starého mostu na mostní provizorium, které bude plnohodnotné i pro městskou hromadnou dopravu," řekl vedoucí odboru rozvoje a strategie Miroslav Čada.

Stavební firma si pravděpodobně mostní provizorium pronajme a mezitím bude stavět most nový. Město má tři varianty, jak by mohl vypadat. "První varianta je ocelová trámová konstrukce, nemá podporu v korytě toku, je buď z cortenu nebo v povrchové úpravě šedomodrý nátěr. Druhá varianta je podobná mostu mezi Mělicemi a Valy u Přelouče. A varianta C zatím rezonovala jako nejlepší, má tři pole, ocelovou konstrukci a je z patinující oceli, čili cortenu," řekl Hrabal.

Nový most bude mít chodníky na obou stranách, ne na jedné jako dosud. "Optimistická varianta počítá s tím, že listopadové zastupitelstvo schválí investiční záměr. Osobně bych preferoval variantu C, která není příliš výrazná, zapadá do krajiny," řekl primátor Jan Nadrchal (ANO).

Když obě stavby začne stavební firma stavět najednou, město tím uspoří peníze, dodal Hrabal. "Jsme teprve na začátku, odhad nákladů činí mezi 200 až 300 miliony korun. Ekonomická efektivita tkví v tom, že nám se zkrátí doba, kdy je potřeba mít mostní provizorium, to bude dva až dva půl roku. Druhý významný faktor je dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury," řekl Hrabal.
0 komentářů
přidat komentář