Brno - Lanovka ze zastávky Pisárky do univerzitního kampusu v Bohunicích má být podle primátora Romana Onderky (ČSSD) v dohledné době alternativou přetížené městské hromadné dopravy v této oblasti Brna. Primátor to dnes řekl na tiskové konferenci v dopravním podniku necelé dva týdny před komunálními volbami, aniž existuje jakákoliv analýza poptávky a využitelnosti tohoto druhu dopravy. Odhad nákladů na stavbu je podle něj 200 milionů korun a bude prý usilovat o to, aby lanovka stála do konce roku 2018. Náměstkovi primátora pro dopravu Robertu Kotzianovi (ODS) přijde myšlenka postavit lanovku dobrá, nicméně podle něj je potřeba udělat nejprve seriózní analýzu, která odpoví na otázky využitelnosti lanovky. "Myšlenka není nová, mluví se o ní už zhruba čtyři roky. Oficiálně se však zatím nikde neprojednávala. Její potenciál je dle mého názoru spíše turistický a může sloužit k obsluze areálu veletrhů. Lanovce nelze připsat pouze roli jednoho z prostředků MHD," řekl ČTK Kotzian. Podle něj je možné se seriózně zabývat stavbou lanovky až ve chvíli, kdy bude jasná budoucnost veletržního areálu. Dvě třetiny akcií stále vlastní Messe Düsseldorf a na další jednání o prodeji čeká až po volbách. "Vizionářské projekty je však třeba připravovat," míní Kotzian. Aby mohla lanovka sloužit jako běžný dopravní prostředek MHD, měla by mít podle Kotziana konkurenční výhodu. Přitom už kolem roku 2020 se počítá s provozem tramvají do kampusu, jejichž jízdní doba z hlavního nádraží bude 15 minut. Onderka tvrdí, že hodinová kapacita lanovky v jednom směru by byla 500 cestujících, šlo by o kabinky pro osm lidí a cesta z Pisárek do kampusu by trvala pět minut. Nyní doveze dopravní podnik do oblasti kampusu 30.000 lidí denně. "Myslím, že mnozí by klidně raději přestoupili v Pisárkách na lanovku z přeplněného trolejbusu od Mendlova náměstí," prohlásil Onderka. Podle něj by 200 milionů Kč na stavbu měl najít dopravní podnik, mohlo by však pomoci i město. Podle ředitele podniku Miloše Havránka je však otázka, zda je možné ještě najít peníze v rozpočtu podniku, který dostává od města od roku 2011 stále stejných 1,7 miliardy korun a rozpočet je tak čím dál více napjatý. Stejně tak je opatrný k termínu do roku 2018 vzhledem k obtížnosti při podobných projektech. Podobně jako nyní přišel Onderka před volbami před čtyřmi lety s ideou turistické lanovky na Špilberk. Myšlenku prý neopouští, je však potřeba počkat, až vyprší pětileté období od oprav hradu. Na ně dostalo město dotaci z EU a kdyby změnilo původní projekt a postavilo lanovku, muselo by peníze vracet.