Ostrava - Ostravská čtvrť Nová Karolina, která vyroste během osmi let na území bývalé koksovny, vrátí centru města rušný život. Náměstí s parky a vodními plochami by se v budoucnu mohlo stát hlavním ostravským náměstím. Novinářům to dnes řekl architekt Vladimír Kružík ze společnosti Helika, která stavbu projektuje. Během tří let už bude na území stát obchodně-zábavní centrum, administrativní budova i obytné domy. Mezi nimi budou lidé korzovat pěší třídou doplněnou uměleckými plastikami. "Ulice, uličky i náměstí Nové Karoliny musejí být plné života. Proto budou v nové čtvrti jak obchody, tak i kanceláře, byty, kavárny a kulturní instituce," vysvětlil Kružík. Architekti se podle něho od začátku snažili rozšířit stávající centrum Ostravy, z něhož "odešel" těžký průmysl. "Nechceme postavit konkurenta dnešnímu centru. Náměstí, které v Karolině vznikne, má ale ambice stát se v budoucnu centrálním náměstím Ostravy," řekl ČTK. Stavební práce zahájila v červnu na území sedmkrát větším než Václavské náměstí společnost Multi Development, která vyhrála developerskou soutěž. V Nové Karolině vznikne do roku 2010 kromě budov také bulvár, který má prozatím název Galerijní třída. Bude navazovat na ulici vedoucí před Dům umění. "Po celé pěší zóně budou rozmístěné umělecké plastiky - jistá analogie ke Karlovu mostu," řekl Kružík. Velká plastika bude stát i na novém náměstí o rozloze 100 krát 80 metrů, které bude dokončeno ve druhé etapě výstavby. V rozích náměstí vzniknou čtyři samostatné parky, které budou symbolicky osazeny jako čtyři roční období. "Nabídnou tak lidem polosoukromé prostory, kde si budou moci odpočinout," naznačil architekt. Právě lidské měřítko návrhu celé Karoliny ocenila i mezinárodně uznávaná architektka Eva Jiřičná. Podle jejího návrhu vznikne mezi Novou Karolinou a autobusovým nádražím v Ostravě ocelová lávka, která svou konstrukcí s dvojitými oblouky připomene chodcům propojená srdce. "Překvapilo mě, kolik bude v Nové Karolině zeleně a veřejného prostoru pro lidi," řekla již dříve ČTK Jiřičná. Podle Kružíka chodci ocení i to, že střed Nová Karoliny nebude průjezdný. "Řidiči ho pohodlně objedou po obvodu, který se napojí na stávající dopravní infrastrukturu. Nechceme ale vytvořit 'mrtvou' pěší zónu, takže by například k obytným domům v budoucnu mohli zajíždět rezidenti. Ostatní by parkovali pod zemí," řekl architekt. Průmyslovou minulost koksovny budou nadále připomínat dvě zachované kulturní památky - ústředna a elektrocentrála, které zvenku zůstanou v původní podobě. "Proto je nebudeme ani zateplovat. Zachováme i výšku okolního terénu. Uvnitř vznikne multifunkční sál pro koncerty, výstavy nebo sportovní události. Kapacita takzvaného dvojhalí bude až 5000 lidí," dodal Kružík. Výstavba Nové Karoliny je rozvržena do čtyř etap, definitivně by měla skončit v roce 2016. Celkové náklady dosáhnou k 15 miliardám korun, což je nejvyšší investice v porevoluční historii Ostravy.