Praha - Ministerstvo kultury (MK) začalo posuzovat, zda by se Nákladové nádraží Žižkov mohlo stát kulturní památkou. ČTK to sdělili zástupci Strany zelených v Praze 3, kteří kritizují zamýšlené radikální změny v areálu nádraží. Až do konce řízení se musí vlastník o nemovitost starat tak, jako kdyby již za památku prohlášena byla. Žižkovské nádraží patří mezi oblasti, které Praha spolu s developery plánuje měnit přestavbami pro jiné než původní účely. MK o začátku řízení informovalo 5. května vlastníka nádraží České dráhy. Podle zákona musí vlastník i během řízení chránit nemovitost před poškozením a každou i zamýšlenou změnu jejího vlastnictví, správy nebo užívání musí ministerstvu oznámit. Ministerstvo proces prohlašování zahájilo na základě podnětu, který podal Národní památkový ústav (NPÚ) již v roce 2003, nikoli na základě podnětu nového, který podaly v květnu Klub za starou Prahu a Výzkumné centrum průmyslového dědictví ČVUT. V návrhu na prohlášení nádraží za památku, který má ČTK k dispozici, ministerstvo píše, že vybralo nejhodnotnější části navrženého souboru; podnět NPÚ shledalo důvodným a zahájilo řízení, na jehož konci by se nádražní budovy mohly stát kulturní památkou. Podle některých odborníků na architekturu a památky je nádraží svým provozním řešením zcela jedinečné, představuje největší a nejlépe dochovanou funkcionalistickou průmyslovou budovu v Praze. Říkají, že by nádraží bylo možné nově využívat i bez narušení jeho hmotné podstaty a s jasně čitelným původním provozem. Již několik let se přitom mluví o tom, že na místě nádraží by mohly vyrůst nové byty a kanceláře a prodloužením Olšanské ulice by měl vzniknout jakýsi městský bulvár. Proti radikálně přestavbě protestovali nejen památkáři, ale i místní občanská sdružení. Dosud byla na nádraží Žižkov stavební uzávěra, v dubnu městská rada ale schválila výjimku. Na části území se tedy může stavět, a to i bez schválení nového pražského územního plánu. Minulý týden pražští zastupitelé souhlasili s dalším projednáváním změn, které umožní přestavbu nejen žižkovského, ale i Masarykova a smíchovského nádraží. Podle zelených tento souhlas se změnami územního plánu počítá se zbouráním nádražních budov. Opoziční zastupitelka Zuzana Drhová (SZ) kritizovala to, že u návrhů na přestavbu nádraží chybí přesné stanovení toho, co by v jednotlivých územích mělo být. Podle Drhové tím metropole dává bianko šek na to, jak bude území vypadat. Nelíbí se jí také to, že zastupitelstvo rozhodlo o pořízení změny územního plánu, aniž by předkladatel zohlednil fakt, že ministerstvo zahájilo řízení o prohlášení nádraží za památku.