Zdroj
Markéta Horešovská
Vložil
ČTK
27.03.2015 00:05
Praha


zpět na článek
17 komentářů
...
ondrejcisler
| 27.03.15 10:33
super! tak teď hlavně ať to nezaparkujou na Štvanici .
...na Štvanici...
Zdeněk Skála
| 27.03.15 02:20
mon Dieu, alespoň by to měl vltavský vodník kousek na Rusalku....a do galerie na díla post-vodníků......
Je to smutné ohlédnutí
Tomáš Vích
| 27.03.15 09:30
kolik stovek miliard se za 25 let věnovalo na administrativní a obchodní centra, skladiště, jadernou energetiku, na dálnice a jak málo se investovalo do kultury a do společenského života. Většina divadel a koncertních sálů pamatuje ještě France Josefa a TGM. Vnímám to jako hluboký strukturální kulturní dluh.
...dluh...
Zdeněk Skála
| 30.03.15 11:12
Ano pane kolego, z trestanecké kolonie do fungující kulturně-saturované demokracie je pořádně dlouhá cesta.
kulturně-saturované
takyarchitekt
| 30.03.15 09:04
V "kulturně-saturované demokracii" vetsina te kultury jde ze soukromych kapes. Umi si nekdo v Praze predstavit treba "Babis Hall"? Ci "Bakalarium"?
Jedna "trestanecké kolonie" si zase postavila prosluly Opera House z vynosu verejne loterie. Zase bez "statnich" penez (stat zadne nema, jen ty danovych poplatniku).
...daňových poplatníků...
Zdeněk Skála
| 31.03.15 09:26
Když daňový poplatníci EU saturují Alianciu Nášho Oligarchy, tak by tento spolek měl utrousit pár drobků na kulturní stavby. A co více - až tento model politické hry krachne,(jsme v pásmu rychlé pomíjivosti) tak snad už konečně dojde k prozření.
...prozření...
Tomáš Vích
| 31.03.15 02:16
a k probuzení do života je třeba aby zazvonil ve vládě budík. Mezi elektrárnou, zateplením a koncertním sálem není z hlediska udržitelného rozvoje velký rozdíl. Tři obory, tři pilíře.
a kam a pro koho
raval
| 31.03.15 11:45
Myšlenka je to sama o sobě hezká, Dobře se o ní píše. Zeptal se však někdo, kde Praha na takovou stavbu najde místo? Rudolfinum je malé, příjemně komorní. Národní galerie má sbírky ve Veletržním paláci, v Anežském klášteře a ještě tří palácích na Hradčanech, k tomu jsou výstavní sály v paláci Kinských. Zamyslel se někdo nad tím, o jaký objem se v součtu jedná? Když se k tomu připočte koncertní síň pro 1600 diváků, tak to asi stavba bude nemalá. Kde v centru Prahy se na ni najde místo? Kvůli galerii to nebude moci být u vody. A bude tam muset být dobrá doprava nejen pro návštěvníky, ale také pro kamiony orchestru a o kamionech s uměleckými díly ani nemluvě.
U velké koncertní síně - zvážil někdo, kolik v Praze chodí na koncerty lidí? Mimo několika koncertů Pražského jara a několika koncertů velkých hvězd (ovšem za nemalé vstupné) je jen málokdy na klasickou hudbu vyprodáno.
Ale jako gesto, co uděláme velkolepého pro Prahu a její kulturu to vypadá skvěle.
Tak se pak taky ptejme, nejen kde se vezmou peníze na stavbu, ale kde se vezmou peníze na provoz.
...peníze...
Zdeněk Skála
| 01.04.15 09:32
Peníze se najdou...třeba v navýšení rozpočtu MK z 1 na 2 procenta. Já vím, že to zní jako aprílový žert, ale dříve či později k tomu dojít musí. Anebo třeba eliminací korupce, tam utíkají obrovské částky. Takže jen v těch penězích to není.
Jiná věc je místo a vlastnictví vhodného místa. Ale při dobré vůli a znalosti Prahy je možné vyřešit i tento zapeklitý problém.
peníze a místo
Tomáš Vích
| 01.04.15 10:32
souhlas, to jsou klíčové otázky. Když jsem si tu předevčírem četl, že zelená úsporám dostane 27 miliard, tak myslím, že o penězích to není, ale čemu dáváme přednost. Že je kultura podfinancovaná a dopravní stavby přefinancované je vidět i na tom, že každý druhý má v Praze auto včetně dětí a důchodců, ale jde ročně každý druhý alespoň jednou na koncert či do galerie? Češi jsou v tomto dosud nepolíbení a je to vidět na způsobu kde a jak bydlí. Každý satelitní domek má dvougaráž s luxusními auty, ale hodnotný obraz či socha se ani u zámožných lidí prakticky nevidí. Může za to chybějící kulturní vzdělávání. Nebo i - kolik architektů rozliší modernu, postmodernu a neomodernu a řekne v čem se liší, kdy začíná a končí? To jsou velké mezery, které je třeba zaplnit a bez autentických kulturních zážitků to jde jen těžko nebo je to přímo nemožné. Kultura má velký vliv i na běžný život. Třeba by se nám pak nemohlo stát, že v roce 2015 budeme s 30letým skluzem prosazovat postmoderní PSP jako "velkou progresivní změnu" a participaci obyvatel odložíme na další vytěsněnou, přibržděnou a opožděnou generaci(!!!).
Místo přímo souvisí s Územním plánem a s veřejně prospěšnými stavbami. Promarnilo se Palladium, Florentinum, Nová Palmovka, Quadrio.... obrovské prominentní městu škodící investice. Místa stále jsou - Revoluční, Vltavská, Žižkovské nádraží... Je to jen o vůli, o volbě, o vládě. Priority, paradigmata, preference... ... ...
Bakalarium-
Michal Schwarz
| 01.04.15 01:38
-Forum Karlín
http://www.forumkarlin.cz/cs/

P.S. "peníze a místo"
27 000 000 000 Kč na olepení našich domů polystyrenem, plastovou síťkou a lepidlem...
Společenská poptávka
Dr.Lusciniol
| 01.04.15 03:04

Necítím, že by v Praze a ani v celé republice, značná část obyvatel postrádala zrovna novou koncertní síň. Těm zbývajícím hrstkám staromilců (jakéhokoliv věku) dobré hudby těch pár hudebních síní, co v Praze máme, postačí. Turistům zahudeme v nějakém to kostele, za "kilo", hvězdy a hvězdičky popu zaplní kdejakou sportovní halu dostatečnou úrovní hluku a zbytku je to fuk. Když se veřejné peníze tak snadno prostaví tunelováním (všeho druhu) tak není co řešit.

V 19. století se " nouveau riche" chtěli společensky vyrovnat zchudlé šlechtě. Dnešní zbohatlíci se nemají rovnat komu, neboť "creme de la creme" naší společnosti totalitu nepřežil
re Společenská poptávka
Tomáš Vích
| 02.04.15 01:58
Ano, to je dnešní stav a řadě lidí, které znám, to nevyhovuje a považují to za úpadek, za dědictví diktatury proletariátu. Zahraniční hosté se nemají proč vracet, umělci nemají domácí platící klientelu a orientují se na zahraniční galeristy, vědci a doktoři zůstávají v zahraničí. Jednoduše řečeno tu chcíp pes. Je to OK?
ad Společenská poptávka
ferdos
| 02.04.15 09:55
Vybudování "kongresového centra" arch. Jiřičné ve Zlíně jako mj. nového sídla Filharmonie B. Martinů (místo původního nevyhovujícího Domu umění, dříve Památníku Tomáše Bati) výrazně zvýšilo návštěvnost koncertů, objevují se zajímaví hosté, pestrá dramaturgie... Řekl bych že nový sál byl podstatným impulsem pro tuto změnu.
...dědictví...
Zdeněk Skála
| 02.04.15 09:59
Ono záleží na míře citlivosti. Například tance gumových hadů v případě PSP přímo souvisí nejen s typem výběrového řízení(patrně provedeného dle způsobu otevírání dveří), ale zejména s kulturním výběrem obecných hodnot.Při takovém vybírání dochází k volbě mnohdy netušené další cesty, jež může být jak slepou uličkou, tak i východiskem z nouze. Pro správnou volbu je nutná právě ona míra hodnotové citlivosti. To samozřejmě platí jak pro volbu místa, prezidenta, tak i kvalitních potravin...Ignorováním tohoto faktu se každý člověk, potažmo společnost, sune přímo do Chcípákova...
míra citlivosti
Tomáš Vích
| 03.04.15 12:36
Přesně, nepodařená kulturní iniciace může přivodit naopak i hluboké zklamání a potřebnou změnu zazdít na mnoho let dopředu. Za nepodařenou iniciaci považuji např. Palác kultury nebo Novou scénu, O2 aréna nebo i zmiňované Forum Karlín ve mně budí také spíše rozpaky právě pro svou "nemuzikálnost". Lépe hodnotím DOX, ale se vzory jako Národní divadlo, Rudolfinum, Obecní dům nebo Lucerna je stále slabým odvarem toho, jaký standard kulturní reprezentace lze při správném umístění a pojetí docílit.
...rozpaky...
Zdeněk Skála
| 04.04.15 11:12
Tomu rozumím, vždyť jedním z možných rizik a slabin konverzí je určitá nesourodost prostorových zdrojů. Navíc je ve hře i řečeno poněkud eufemisticky - žárlivost bohů. Snad z podobných důvodů se uvádí na českých scénách Rusalka v pohádkové verzi, nebo se slepuje koncertní síň s galerií.Ať už je to tak či onak, přeji všem na AW krásné a požehnané Velikonoce.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.