Brno - Obavy z nadměrného hluku vyvolává mezi obyvateli brněnských Židenic kontroverzní projekt přestavby železničního uzlu v Brně. V úseku, který v městské části prochází v těsné blízkosti domů, má být nynější trať rozšířena ze dvou na čtyři koleje. Obyvatelé sepsali petici a své požadavky vznesou i na čtvrtečním veřejném projednávání územního řízení. Novinářům to dnes řekl Dušan Krátký ze sdružení Židenice pro občany. Posouzením budoucí hlukové zátěže se již zabývala krajská hygienická stanice, která s projektem souhlasí. Podle Krátkého ale navržená protihluková opatření nestačí. Obyvatelé tvrdí, že posouzení nezohledňovalo nynější hlukovou zátěž a další faktory. Požadují proto zpracovat podrobnější studie a prověřit variantu zbudování proskleného tubusu, který by odstínil hluk a nevyžadoval kácení okolní zeleně. O kolik bude ale taková varianta dražší, si netroufají odhadnout. "Nejsme proti přestavbě železnice, protože ji považujeme za ekologickou, požadujeme ale takové kompenzace, které zachovají kvalitu bydlení," řekl Krátký. Se svými požadavky jsou připraveni obrátit se prostřednictvím poslanců i na Evropskou unii. Zvýšenou ochranu před hlukem, vybudování většího počtu mostů, aby trať nepůsobila jako neprostupná bariéra, a kompenzace majitelům nemovitostí požadují i žideničtí radní. Vedení Správy železniční dopravní cesty, která je investorem stavby, již dříve ČTK sdělilo, že na vznesené připomínky bude reagovat. O přestavbě železničního uzlu se v Brně hovoří už několik let. Celkem má projekt přijít na necelých 25 miliard. Nejvíce sporů se vede kolem přesunu hlavního nádraží o 800 metrů jižněji. Odpůrci upozorňují na to, že stěhování zkomplikuje cestování hromadnou dopravou a navíc na mnoho let vyčerpá městskou pokladnu. V případě přestavby nádraží v nynější poloze by podle nich navíc židenickým občanům zhoršení kvality bydleni nehrozilo. Příznivci naopak tvrdí, že odsun umožní, aby nádraží využívaly moderní vlakové soupravy a navíc přispěje k rozvoji centra města.