Hradec Králové – Město Hradec Králové dnes otevřelo lávku pro pěší a cyklisty přes Labe. Lávka propojila centrum města s lokalitou Aldis. Stavba 103 metrů dlouhé a 5,7 metru široké lávky stála 175 milionů korun. Jde tak o největší dokončenou investici města za poslední roky. Aktuální největší investicí města je stavba fotbalového stadionu za 650 milionů korun bez daně.
Hradec si od lávky, jejíž stavba začala v září 2021, slibuje oživení zóny Aldis a Smetanova nábřeží. V lokalitě stojí například stejnojmenné kongresové centrum, regionální centrála ČSOB nebo loni otevřený kongresový hotel Aldis. Lávka také přinese bezpečné spojení mezi centrem města a Šimkovými sady. Radnice na stavbu získala evropskou dotaci 102,7 milionu korun.
"Lávka by měla přinést další přirozené propojení břehů Labe a pomoci k rozvoji zóny Aldis i strany vedoucí ke Škroupově ulici," řekla ČTK primátorka Pavlína Springerová (Hradecký demokratický klub). Přiznala, že cena za lávku byla vysoká. "Městu se ale podařilo získat evropskou dotaci. Šlo o peníze, které nebylo možné využít jiným způsobem," řekla.
Stavbu lávky, kterou vybudovala firma SMP CZ, město chystalo od roku 2003. Původně radnice před architektonickou soutěží v roce 2014 počítala s cenou lávky do 40 milionů korun. Oproti původnímu odhadu i proti jiným lávkám a mostům je hradecká stavba násobně dražší. Část zastupitelů, například z uskupení Změna a Zelení, stavbu pro její vysokou cenu v minulosti kritizovala.
Podle hradecké radnice je vysoká cena dána neobvyklou konstrukcí a technologií. Lávku, kterou navrhl tým architekta Libora Kábrta, tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních segmentů tenké mostovky, které jsou vyrobené ze speciálního vysokopevnostního betonu. "Konstrukce je na hraně inženýrství a jde o něco, co zatím nikdo u nás nevybudoval. Lávka tohoto typu v ČR není," uvedla dříve radnice.
Například Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun. Město Náchod postavilo v roce 2020 silniční most přes Metuji za 33 milionů korun a Královéhradecký kraj v roce 2019 otevřel most přes Orlici v Hradci Králové-Svinarech za 80 milionů. Loni kraj postavil tři nové mosty na silnici do Pece pod Sněžkou za 187 milionů korun.
Bývalý primátor a nynější člen rady města Alexandr Hranálek (ODS) připomněl, že podoba lávky vzešla z architektonické soutěže. "Je zcela zřejmé, že návrhy vycházející z takových soutěží jsou výjimečné. Jednak ztvárněním, technologií, ale také cenou. Odmítnutí tohoto projektu včetně dotace by pravděpodobně nenávratně vyloučilo toto propojení centra města s lokalitou Aldis," uvedl Hrabálek.
Dodavatele lávky radnice vybrala až ve čtvrtém tendru. Do první soutěže v roce 2019 se nikdo nepřihlásil. Další dva tendry radnice zrušila, když jediný zájemce v nich nabídl ceny výrazně přes 100 milionů korun. Radnice tehdy uvažovala, že by projekt opustila a hledala levnější variantu. Nakonec vypsala čtvrtý tendr a ze tří uchazečů vybrala firmu SMP CZ z francouzské skupiny Vinci.
Stavbu lávky v minulosti zdržela řada okolností. K projektu měli výhrady ochránci přírody. Původní plán počítal s pokácením dubu na nábřeží, proti čemuž ochránci přírody úspěšně protestovali. Zdržení a spory provázely i architektonickou soutěž. K podobě lávky vznesli výhrady ornitologové, protože navržená lávka by mohla zasahovat do vzletových drah ptáků, zejména labutí. Projekt byl kvůli připomínkám ekologů upraven.
Město se také ve smlouvě s ČSOB pod sankcí 15 milionů korun zavázalo, že lávku navazující svým předpolím na budovu ČSOB postaví do dubna 2020, což se nestalo. Radnice ale hrozbu pokuty odvrátila, když se s bankou dohodla na posunutí termínu o více než tři roky. Se zahájením stavby se pak čekalo na to, až svou stavbu regionálního sídla ČSOB dokončí.