Do Č. Těšína se vrátila legendární kavárna na břehu Olše

Zdroj
David Moravec
Vložil
ČTK
21.06.2010 09:05
Český Těšín

Kavárna Avion - původní stav
Český Těšín - Do Českého Těšína se vrátila legendární kavárna Avion, která v letech 1933 až 1939 fungovala na břehu řeky Olše. V minulosti byla místem schůzek pašeráckých gangů a dokonce o ní zpíval i písničkář Jaromír Nohavica. Vedení radnice na jejím místě vybudovalo novou multifunkční budovu, jejíž součástí je i nová kavárna Noiva. "Původní název Avion nemůže město použít s ohledem na skutečnost, že si jej jeden z místních podnikatelů nechal registrovat," vysvětlila mluvčí města Dorota Havlíková.

    Nová multifunkční budova s čítárnou tisku a kavárnou, která navazuje na slavný podnik z písničky Jaromíra Nohavici, se veřejnosti otevřela v těchto dnech. "Součástí otevření bylo i zahájení výstavy fotografií, která mapuje celou historii kavárny," řekla mluvčí.
    Původní kavárna Avion byla otevřena v roce 1933. Podnik se rychle stal centrem společenského a kulturního života, vzhledem k poloze na hranici i základnou pro pašeráky. V roce 1939 byla budova poškozena společně s nedalekým mostem, který do povětří vyhodili ustupující polští vojáci. Němci pak most rychle postavili. Zbytek kavárny ale rozebrali, protože měla židovské majitele.
   
Noiva - současný stav
"Po roce 1989 jsme s polskými kolegy přemýšleli nad společnou obnovou centra. Chtěli jsme, aby středy měst po obou stranách hraniční řeky byly propojeny a procházely společně modernizací," řekl starosta Českého Těšína Vít Slováček. Dodal, že inspiraci hledal například v proměně, jakou prošly Strasburk na levém břehu Rýna společně s německým Kehlem.
    Podle Havlíkové je stavba nové budovy součástí projektu Revitalpark 2010, který by měl být celý dokončen v průběhu prázdnin. "Ten zahrnuje na české straně kromě výstavby budovy navazující na původní Avion i revitalizaci Masarykových sadů, obnovu mostu Družby, vybudování opěrné zdi a nového chodníků. Realizace celého projektu Revitalpark 2010 přijde na více než 30 milionů korun a 85 procent nákladů zaplatí Evropská unie a přispěje i český stát," uvedla Havlíková.
0 komentářů
přidat komentář