![]() |
Milníky výstavby dálnic D1 a D2:
4. listopadu 1938 - Zahájení výstavby dálnic (úseky zhruba v trase dnešní D1); stavba částečně pokračovala i během války.
1950 - Výstavba dálnice zastavena.
8. září 1967 - Zahájením stavby D1 Spořilov (Praha) - Čestlice bylo obnoveno budování dálnic v zemi.
12. července 1971 - Otevřen první dálniční úsek na území Československa: úsek D1 Praha - Mirošovice (délka 21,3 km).
4. října 1978 - Otevřen první úsek D2 (Brno - Blučina, 11,7 km).
8. listopadu 1980 - Otevřeny úsek D1 Humpolec - Pávov (20,7 km) a úseky D2 Hustopeče - hranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou.
30. července 1992 - Zprovozněním úseku Tučapy - Vyškov (9,6 km) se D1 prodloužila na dlouho konečných zhruba 230 km.
15. března 1999 - Zahájena první etapa výstavby D47 (nyní D1).
1. prosince 2007 - Otevřena první část D47 mezi Ostravou a Bohumínem (17,2 km).
16. září 2009 - ŘSD otevřelo úsek D1 Mořice-Kojetín, který umožní bez přerušení dojet po D1 z Prahy až do Kroměříže - vznikl doposud nejdelší ucelený úsek dálnice (261 km).
25. listopadu 2009 - Otevřeny dva úseky D47 mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem. Dálnice doposud nazývaná D47 se oficiálně přejmenovala na D1. Zprovozněním nových 30 kilometrů se Ostravsko napojilo na celostátní dálniční síť (chybějící část D1 v úseku Kroměříž - Přerov - Lipník nad Bečvou, která by měla být zprovozněna v roce 2014, dočasně nahrazuje úsek R46 Vyškov - Olomouc a část R35 Olomouc - Lipník nad Bečvou).
Výběr základních údajů o dálnici D1
Trasa: Praha-Jihlava-Brno-Vyškov-Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko
Délka: 377 km, v provozu 335 km (Praha-Kroměříž, Ostrava-Bohumín), 42 km ve výstavbě či v přípravě (Kroměříž - Lipník nad Bečvou, Bohumín - hranice s Polskem)
Počátek výstavby: 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavbu přerušila válka
Předpokládaný konec výstavby: rok 2014, úsek Říkovice-Přerov
Kategorie: dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna, popřípadě i v dalších úsecích.