Staňme se po dvou letech zase více objektivní! Kam se podívám, kde nastavím ucho, všude média chrlí naprosto totožné články. Kaplického jméno a umělé (a dosti nechutné) mýty o české malosti papouškují i lidé, kterým je morálka, architektura a kultura úplně putna... Doufám, že se jeho nadčasový barevný a erotický pop-kulturní design za chvíli nestane jediným povoleným výtvarným jazykem v České republice! Nikdy jsem si nemyslel, že jsou názory a vkus většiny českých intelektuálů a historiků architektury tak spotřební, módní a vpravdě maloměstské....
Ještě dodatek
| 17.01.09 12:25
Nejsem pouze kritik. Ten návrh autobusu od Future Systems se mi docela líbí, stejně jako decentní kriketová tribuna, Jan Kaplický to rozhodně uměl s designem spotřebních a drobných věcí, tento pop design však přenášel na architekturu a někdy to prostě nebylo příliš vkusné....
Se přiznám že tohle moc nechápu.
Nevidět z autobusu ven je nejen nepříjemné, ale může to i dost komplikovat cestu, to když třeba jedu někam kde to neznám a nevim přesně kde vystoupit, no ne? (pokud nesedím na horním deklu v první řadě)
Navíc podélný rozpon kol je taky trochu mimo mísu, vždyť zbytečně zvětšuje rozpon celé té klády autobusové, a navíc to musí citelně snižovat manévrovatelnost stroje v ulicích. Vždyť zadní kolo je dokonce až za tělesem autobusu.
Ale možná je to autobus dělanej na dívání se zvenku když je někde zaparkovanej... Uživatelnost asi nehrála takovou roli... Ale to abych se pak pic.
Foster&Partners to tam ale mají, viz: http://www.worldarchitecturenews.com/index.php?fuseaction=wa nappln.showprojectbigimages&img=5&pro_id=10903
Já třeba nikdy nic "odvážnějšího" (v uvozovkách) nenavrhl, tak se do mně zbytečně nestrefujte, jen se snažím o objektivní kritiku.
Pane Strnade, máte samozřejmě naprostou pravdu. Podobně "funkční" a konstrukčně logické jsou i jeho návrhy staveb a kdo chce, a aspoň trošku tomu rozumí, tak to vidí. Jeho obdivovatelé to ale nechtějí slyšet ani vidět. Objektivní kritika je v takové situaci zbytečná.
...V konfrontaci s návrhem atelieru Future Systems se tu jednoznačně ukazuje, proč musel vyhrát Foster a nikoliv Kaplický. Fosterova koncepce si nezakládá na tom, aby vypadala "prorocky", "vizionářsky", aby "předznamenávala něco nového". Ona necítí potřebu "vypadat"..."předznamenávat"... Vystačí si pouze s tím, že chce dobře a poctivě sloužit, jak nejlépe dovede.
...Naproti tomu Kaplického autobus jsou jen omalovánky na čtyřech kolech vydávané za pokrok (7:- /)
Máte pravdu pane šakale. Na vnitřku toho autobusu je jasně vidět, že Kaplický maloval neustále to samé. Zelený chrchel, černý žralok i ten autobus je stokrát vyvařená polévka. Ani se nedivím, že téměř nikdy nic nepostavil. Všichni mu plácali po ramenou, chválili ho a vynášeli do nebes, ale vyhazovat peníze za jeho fantasmagorie nikdo nechtěl. Jeho nekritičtí obdivovatelé zoufale hrozili, že se o ten zelený úžasně světový chrchel budou ve světě prát, když jsme ho tak lehkomyslně odmítli. Nikdo nemá zájem a za rok po něm ani pes neštěkne.
pane Průcho, prosím nesnižujte se k opisování nekompetentních a bulvárem nasáklých formulací typu chr****. Tyto totiž nevyjadřují nic než ubohost. Zbytečně se kompromitujete.
Mimochodem si myslím, že kritika onoho typu, který zde prezentujete, hrubě zanedbává jisté stránky Kaplického tvorby, které jsou potenciálně životaschopné.
rs.
Máte pravdu pane Strnade a souhlasím s Vámi. Píšete "....jisté stránky Kaplického tvorby, které jsou potenciálně životaschopné..." . Prosím, které jste myslel?
...já bych snad, s dovolením, doporučoval nechat momentálně stranou ony "jiné stránky Kaplického tvorby" a poprosil bych, zda by se pozornost diskutujících mohla soustředit na návrh dotyčného autobusu. Vřelé díky... (7;- ))
naozaj tie okna na autobuse nefunguju. to vidia vsetci. myslim ale, ze future systems ani neverilo, ze by s tymto navrhom mohli uspiet. robit nieco pre radost a snazit sa pozriet na problem s ineho uhlu pohladu je predsa legitimny sposob prace.
to sakalove "prorocky" a "vizionarsky" v uvodzovkach je smiesne. iank ako vizionarsky (bez uvodzoviek) sa architektura future systems oznacit priam neda; samozrejme, nie vsetko im v navrhoch funguje, ale je dolezite vytvarat taketo projekty, pluralitu v architektonickej tvorbe.
Ved le corbusier bol tiez povazovany za vizionara v casoch, ked miesto stavieb akurat tak skicoval do suflika. a co potom archigram a jeho vplyv na neskorsi vyvoj.
Taketo navrhy su prepotrebne rovnako tak, ako navrhy konzervativne. vyvazuje to vyzor nasich miest a zaroven v nich vytvara pestrost. a taketo osocovanie tychto architektov - snad je to bezne v kazdej dobe. ale bohuzial mam pocit, ze v nasich zemepisnych sirkach a dlzkach prerasta unosnu mieru. vymedzit sa voci nekonformnym umelcom ci architektom (idealne je pisat umenie v uvodzovkach. minimalne pre vsetku tvorbu od kupku dalej) je priam bytostne nevyhnutne. bohuzial to viac vravi o nasej spolocnosti, ako o tychto kuskoch.
Mno myslel bych nadšení pro věc, snahu o eleganci, krásu, barvy a vůně, však to znáte. To že je to o radosti ze života, inspirace všude kolem. Jeho práce byla v tomhle velice inspirativní, rozhodně pro české prostředí ano. My se tady pořád ještě bijem v prsa s modernismem a sto let starými argumenty, které časem ztratily kontext. Kaplického argumenty byly často v ostré kolizi s architekturou chápanou jako servis (viz ten Routemaster by Future Systems x routemaster by Foster&Partners), tahal do toho hodně těch "takzvaně" formálních věcí. Ale co z toho? Nevim. Prostě se k tomu nějak postavit musíme, najít kompromis nebo něco. Smést to do hajzlu, to by bylo žalostně chudé.
Myslím ostatně, že poukázat na smyslovost zážitku v architektuře (často tedy formu) je jeden z mála argumentů, kterými lze architekturu jako takovou obhájit, ne ji na tom shazovat. Drtivá většina oborů má mnohem větší kredit a význam než architektura; viz např. současná krize kolem plynu, plyn je důležitější. Nebo takový vychytávky jako brýle nebo kontaktní čočky. Smekám nad technickým vývojem, který mi umožňuje vidět. Vytáhnout se takhle dá kde co... Pak si ale řeknete, k čemu to všechno je, když si ty čočky pořídím, a musím se koukat na něco, co mi nepřináší žádnou radost z koukání…
Tak to v odpověď. Nic složitějšího jsem tím nemyslel.
rs.
...takhle ta diskuse už vypadá poněkud lépe (7;- ))
Jen přiložím další polínko...
Já ve spojení s Kaplickým ony termíny jako „vizionář“ a podobně sám raději moc nepoužívám. Ony opravdu vyznívají ledaskdy směšně nabubřele a nepatřičně. Prostě je čítám všude kolem sebe v novinách, slyším je v televizi, útočí na mě ze stránek různých petic...a mám dojem, že Kaplickému spíš škodí. Často mám dokonce dojem, že si skrze tato přepjatá hodnocení někteří lidé pokoušejí dokázat sobě i druhým, jak dalece jsou sami ve světě architektury zběhlými světáky a jak vysoko svým kulturním rozhledem ční nad ostatními.
Jsem jistě pro to, když někdo v libovolném oboru umění či uměleckého řemesla, kam by snad bylo lze zařadit i architekturu, provozuje to, co předřečníci nazývají pluralitou, pohledem z jiného úhlu, nadšením pro věc a snahou o krásu. Jen mám vážné obavy, že přesně na téhle důsledně hájené pozici outsidera, který se staví k problémům hmotného světa ze zásady nekonformně, jednoduše mistrův génius ztroskotal. Kaplického ideál se tak bude nejspíš v budoucnu připomínat nikoliv jako ukázka praktického přístupu, ale spíše jen jako výtvarně působivá opozice vůči všednímu světu stavění.
Otázky tedy nezní, zda zavrhnout ideály krásy a nekonformní myšlení, nýbrž zda přijmeme fakt, že s takovou budeme přečasto kreslit jen do toho pověstného šuplíku. Můžeme si trnitou cestu neotřesitelného solitéra zvolit. Jde jen o to, být si vědom všeho, co na té cestě čeká, a být na to připraven. Mám dojem, že Jan Kaplický na to tak docela připravený nebyl...
...A ten mrzký svět hmoty, fyzikálních sil a ekonomických zákonitostí se jeho vzpurnému duchu denně připomínal až do hořkého konce...
ano souhla se Srnadem, radostná tvořivost je ten nejdůležitější odkaz, co nám tu Jan Kaplický zanechal. Stabilní Routemaster s koly mimo přepravní plošinu s libovolným rejdem je krásným příkladem kapkové tvůrčí přirozenosti. Takže sláva mu!
re šakal: ...mno možná že opozice vůči všednímu světu stavění, ale možná taky dráždivá opozice, možná příští autobus od Foster&Partners bude trochu víc sexy, aniž by ztratil to co má teď. Možná ne od Foster&Partners, ale od někoho, koho zatím neznáme. (Třeba já se budu teď fakt snažit, slibuju
re radost: Pane Víchu, prosím pokud jednou zvolíte cestu ironie, neutopte se v ní, to bych byl nerad, mám ironii rád... Váš příspěvek bych si troufl nazvat ironickou inflací, a neorientuji se v něm... A bylo by jistě pěkné, kdybyste si po sobě svá písmenka přečetl. Děkuju.
rs.
...no dobra ale proc resit bryle nebo chvalit cocky kdyz je bezna laserova operace...neni (nebyla) to tak trochu kaplickeho parketa? nic proti revizi nepouzitych moznosti, ale vytvarne vizionarske gesta bez posunu v konstrukcnich nebo funkcnich aspektech jsou v nejlepsim pripade pouze roztomile...vazne je brat moc nejde...i realizovane zustavaji tak trochu maketou (selfridges...mimochodem tuto vec mam rad)...nebo je ukrok do strany stejny jako odjezd dopredu?
stokrát omletá ameboidní forma ze scifi filmů a komixů
stokrát omletá ameboidní forma ze scifi filmů a komixů a harček vizionářství?
jednoduše mnohým konvenuje kaplického poloha nedoceněného vizionáře samozřejmě znechuceného současným stavem architektury - laiky jako je paroubek zase oslovuje křiklavý nevkus posvěcený mistrem... a jsou vklidu, dokonce se vznešeným pocitem snad, schopni akceptovat fakta jako je soutěžní podvod
Podle mne to vizionářství K. je právě v tom, že předjímá budoucí ještě více mrzké ekonomické, energetické a sociální podmínky a nabízí architektonické východisko.
ne ne, Kaplický žádné sociálně ekonomické záležitosti ani nepromítal, ani nepředjímal, přece. To bylo dobře vidět i na návrhu na Knihovnu.
S tím vizionářstvím, to je takové slovo, blbé, už to tu padlo. Spíš bych řekl že byl inspirátor než vizionář. Kdyby byl vizionář, neudělali by ve Future Systems do toho Routemasteru malý kulatý okýnka. Protože to fakt není vize pro městskou hromadnou dopravu zítřka. Vizi má Routemaster od Foster&Partners >>> bude to stejné jako dosud, lepší v detailech, technologiích, něco si to třeba půjčí z minula (viz nástupní platforma vzadu, s protiskluznou podlahou).
Vize není otázkou emocí. Je to docela racionální záležitost.
Mno a Paroubka bych sem netahal. To by fakt bylo zbytečný, to všichni vidí, přece, ne?
...z budoucích mrzkých ekonomických, energetických či sociálních podmínek?
To snad tedy opravdu ne! Kaplický se sice vytrvale tvářil, že nám jeho architektura nabízí nějaký ten "trvale zadržitelný rozvoj", ale po všech zkušenostech s různými zvěrozvěsty a Posly světla v dějinách architektury vidím tuhle možnost více než skepticky. Když si otevřete ten malý paperback Michela Ragona z roku 1967 s názvem Kde budeme žít zítra, popadne vás nefalšovaná hrůza a jsem téměř přesvědčen, že v těch vizích nebudete spatřovat východisko pro cokoliv z toho, co jste výše zmiňoval. Doporučuji - výtečná léčba šokem!...
...A Jan Kaplický byl po celý svůj tvůrčí život důstojným pokračovatelem a propagátorem těchto konceptů. Mimochodem, vzpomeňte si na ten neladný moment v jinak pečlivě a ze všech stran "ohlídaném" televizním dokumentu nazvaný Profil - Jan Kaplický, kde se redaktor ptal na ekologickou stránku věci kaplického projektů. Po dvou třech větách, v nichž Kaplický naznačil, jak je obtížné na dané výtvory napasovat vlastní postuláty o ekologii, pokud to nemá být v příkrém rozporu s ekonomickými zákonitostmi, se mistr zachmuřil. Nit řeči se počala trhat...a vše skončilo Kaplického malinko nakvašeným: "Neptejte se mě na tyhle věci."
V jednom článku jsem se dočetl, že krize a chudoba není problémem chudých, jejichž cílem je přežití, ale bohatých, kteří díky revoluci přijdou o všechno. Jednou z věcí, kterou vládnoucí elita může dát lidem je náročná architektura veřejných budov a budoucí ohromující megastavby ty inteligentní fasády s fotovoltaickými články z úsporných důvodů už budou muset mít. Bude to jako v gotice s katedrálama. Technická knihovna v Dejvicích už má taky fasádu, která má dekoraci inteligentní fasády, přitom zavěšený skleněný obklad je jenom ozdoba bez technické funkce - svým způsobem ale také míří do budoucnosti.
jediné co jsem z dokumentu pochytila bylo, že hrál v nebeských jezdcích, že měl hrát hlavní roli a někdo mu ji ukrad ale že je to už jedno - toto mám pocit ale byla vlastně nejvýstižnější pasáž.
...Ony se zkrátka v určitém čase některé ideje stávají společensky závaznými (7;- )) (7:- | )
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Nevidět z autobusu ven je nejen nepříjemné, ale může to i dost komplikovat cestu, to když třeba jedu někam kde to neznám a nevim přesně kde vystoupit, no ne? (pokud nesedím na horním deklu v první řadě)
Navíc podélný rozpon kol je taky trochu mimo mísu, vždyť zbytečně zvětšuje rozpon celé té klády autobusové, a navíc to musí citelně snižovat manévrovatelnost stroje v ulicích. Vždyť zadní kolo je dokonce až za tělesem autobusu.
Ale možná je to autobus dělanej na dívání se zvenku když je někde zaparkovanej... Uživatelnost asi nehrála takovou roli... Ale to abych se pak pic.
Foster&Partners to tam ale mají, viz: http://www.worldarchitecturenews.com/index.php?fuseaction=wa nappln.showprojectbigimages&img=5&pro_id=10903
Já třeba nikdy nic "odvážnějšího" (v uvozovkách) nenavrhl, tak se do mně zbytečně nestrefujte, jen se snažím o objektivní kritiku.
...Naproti tomu Kaplického autobus jsou jen omalovánky na čtyřech kolech vydávané za pokrok (7:- /)
Mimochodem si myslím, že kritika onoho typu, který zde prezentujete, hrubě zanedbává jisté stránky Kaplického tvorby, které jsou potenciálně životaschopné.
rs.
to sakalove "prorocky" a "vizionarsky" v uvodzovkach je smiesne. iank ako vizionarsky (bez uvodzoviek) sa architektura future systems oznacit priam neda; samozrejme, nie vsetko im v navrhoch funguje, ale je dolezite vytvarat taketo projekty, pluralitu v architektonickej tvorbe.
Ved le corbusier bol tiez povazovany za vizionara v casoch, ked miesto stavieb akurat tak skicoval do suflika. a co potom archigram a jeho vplyv na neskorsi vyvoj.
Taketo navrhy su prepotrebne rovnako tak, ako navrhy konzervativne. vyvazuje to vyzor nasich miest a zaroven v nich vytvara pestrost. a taketo osocovanie tychto architektov - snad je to bezne v kazdej dobe. ale bohuzial mam pocit, ze v nasich zemepisnych sirkach a dlzkach prerasta unosnu mieru. vymedzit sa voci nekonformnym umelcom ci architektom (idealne je pisat umenie v uvodzovkach. minimalne pre vsetku tvorbu od kupku dalej) je priam bytostne nevyhnutne. bohuzial to viac vravi o nasej spolocnosti, ako o tychto kuskoch.
Myslím ostatně, že poukázat na smyslovost zážitku v architektuře (často tedy formu) je jeden z mála argumentů, kterými lze architekturu jako takovou obhájit, ne ji na tom shazovat. Drtivá většina oborů má mnohem větší kredit a význam než architektura; viz např. současná krize kolem plynu, plyn je důležitější. Nebo takový vychytávky jako brýle nebo kontaktní čočky. Smekám nad technickým vývojem, který mi umožňuje vidět. Vytáhnout se takhle dá kde co... Pak si ale řeknete, k čemu to všechno je, když si ty čočky pořídím, a musím se koukat na něco, co mi nepřináší žádnou radost z koukání…
Tak to v odpověď. Nic složitějšího jsem tím nemyslel.
rs.
Jen přiložím další polínko...
Já ve spojení s Kaplickým ony termíny jako „vizionář“ a podobně sám raději moc nepoužívám. Ony opravdu vyznívají ledaskdy směšně nabubřele a nepatřičně. Prostě je čítám všude kolem sebe v novinách, slyším je v televizi, útočí na mě ze stránek různých petic...a mám dojem, že Kaplickému spíš škodí. Často mám dokonce dojem, že si skrze tato přepjatá hodnocení někteří lidé pokoušejí dokázat sobě i druhým, jak dalece jsou sami ve světě architektury zběhlými světáky a jak vysoko svým kulturním rozhledem ční nad ostatními.
Jsem jistě pro to, když někdo v libovolném oboru umění či uměleckého řemesla, kam by snad bylo lze zařadit i architekturu, provozuje to, co předřečníci nazývají pluralitou, pohledem z jiného úhlu, nadšením pro věc a snahou o krásu. Jen mám vážné obavy, že přesně na téhle důsledně hájené pozici outsidera, který se staví k problémům hmotného světa ze zásady nekonformně, jednoduše mistrův génius ztroskotal. Kaplického ideál se tak bude nejspíš v budoucnu připomínat nikoliv jako ukázka praktického přístupu, ale spíše jen jako výtvarně působivá opozice vůči všednímu světu stavění.
Otázky tedy nezní, zda zavrhnout ideály krásy a nekonformní myšlení, nýbrž zda přijmeme fakt, že s takovou budeme přečasto kreslit jen do toho pověstného šuplíku. Můžeme si trnitou cestu neotřesitelného solitéra zvolit. Jde jen o to, být si vědom všeho, co na té cestě čeká, a být na to připraven. Mám dojem, že Jan Kaplický na to tak docela připravený nebyl...
...A ten mrzký svět hmoty, fyzikálních sil a ekonomických zákonitostí se jeho vzpurnému duchu denně připomínal až do hořkého konce...
re radost: Pane Víchu, prosím pokud jednou zvolíte cestu ironie, neutopte se v ní, to bych byl nerad, mám ironii rád... Váš příspěvek bych si troufl nazvat ironickou inflací, a neorientuji se v něm... A bylo by jistě pěkné, kdybyste si po sobě svá písmenka přečetl. Děkuju.
rs.
jednoduše mnohým konvenuje kaplického poloha nedoceněného vizionáře samozřejmě znechuceného současným stavem architektury - laiky jako je paroubek zase oslovuje křiklavý nevkus posvěcený mistrem... a jsou vklidu, dokonce se vznešeným pocitem snad, schopni akceptovat fakta jako je soutěžní podvod
S tím vizionářstvím, to je takové slovo, blbé, už to tu padlo. Spíš bych řekl že byl inspirátor než vizionář. Kdyby byl vizionář, neudělali by ve Future Systems do toho Routemasteru malý kulatý okýnka. Protože to fakt není vize pro městskou hromadnou dopravu zítřka. Vizi má Routemaster od Foster&Partners >>> bude to stejné jako dosud, lepší v detailech, technologiích, něco si to třeba půjčí z minula (viz nástupní platforma vzadu, s protiskluznou podlahou).
Vize není otázkou emocí. Je to docela racionální záležitost.
Mno a Paroubka bych sem netahal. To by fakt bylo zbytečný, to všichni vidí, přece, ne?
rs.
To snad tedy opravdu ne! Kaplický se sice vytrvale tvářil, že nám jeho architektura nabízí nějaký ten "trvale zadržitelný rozvoj", ale po všech zkušenostech s různými zvěrozvěsty a Posly světla v dějinách architektury vidím tuhle možnost více než skepticky. Když si otevřete ten malý paperback Michela Ragona z roku 1967 s názvem Kde budeme žít zítra, popadne vás nefalšovaná hrůza a jsem téměř přesvědčen, že v těch vizích nebudete spatřovat východisko pro cokoliv z toho, co jste výše zmiňoval. Doporučuji - výtečná léčba šokem!...
...A Jan Kaplický byl po celý svůj tvůrčí život důstojným pokračovatelem a propagátorem těchto konceptů. Mimochodem, vzpomeňte si na ten neladný moment v jinak pečlivě a ze všech stran "ohlídaném" televizním dokumentu nazvaný Profil - Jan Kaplický, kde se redaktor ptal na ekologickou stránku věci kaplického projektů. Po dvou třech větách, v nichž Kaplický naznačil, jak je obtížné na dané výtvory napasovat vlastní postuláty o ekologii, pokud to nemá být v příkrém rozporu s ekonomickými zákonitostmi, se mistr zachmuřil. Nit řeči se počala trhat...a vše skončilo Kaplického malinko nakvašeným: "Neptejte se mě na tyhle věci."
(7;- ))