KONCEPT A/ Klementinum jako škola Typologie budovy vybízí k adaptaci na školu (součást univerzity). Na kříž monumentálních chodeb je napojeno množství místností. Ty s jedním klenebním polem - s jedním modulem - mohou sloužit jako kabinety nebo nejmenší seminární místnosti. Prostory přes dva moduly jako učebny. Atypické prostory - refektář, knihovní sál a zrcadlová kaple - jako přednáškový sál, školní knihovna a aula. Závažným problémem může být nedostatek světla. Proto navrhuji některé nové fasády.- do Platnéřské ulice a do dvorů. Vzhled fasád je dán podélným řezem stávajícími konstrukcemi vedeným před čely kleneb.
B/ Klementinum jako škola s fakultní knihovnou Pro typologii knihoven jsou charakteristické sálové prostory s volným výběrem a čtenářskými místy. V rozložitém komplexu Klementina jsem nenašel prostor, který by mohl být takovým ústředním bodem knihovny. Co se týče možných zásahů, přízemí a první patro tvoří původní barokní prostory. Je třeba je pouze vyčistit od pozdějších vestaveb znejasňujících velkorysou disposici. Více možností skýtá 2. patro a podkroví. 2. patro bylo ve 20. letech zastropeno železobetonovými stropy na sloupech. Krovy jsou rovněž železobetonové. Spojením 2. patra a podkroví v křídlech kolem hlavního schodiště mohou vzniknout sálové prostory pro novou fakultní knihovnu. Jako vstupní halu bych využil přístavbu hlavního katalogu z 20. let. Spodní dvě podlaží mohou sloužit jako učebny a doprovodné provozy knihovny.