zadání: Úkolem semestrální ateliérové práce je řešení nového objektu v prostoru dopravní křižovatky mezi Strahovským tunelem a tunelem Mrázovka v Praze 5. Cílem je navrhnout objekt obsahující požární stanici, policejní stanici a ambulanci tak, aby nově využil a zhodnotil prostor křižovatky. Rovněž předpokládáme nové definování a vymezení tohoto území ve vztahu k okolnímu městu.
Podrobnosti zadání:
Požární stanice 2670 m² (minimální plocha) odstavná místa pro 6 aut - 336 m² auta příslušenství - 462 m² zaměstnanci - prostory - 686 m² parkování zaměstnanci - 30 600 m² venkovní provozní prostory - 586 m² celkem 2670 m²
Policejní stanice 2600 m² (minimální plocha) Policejní vozy /motorky, minibusy, hlídky/ 10 míst - 150 m² auta příslušenství - 850 m² zaměstnanci - prostory - 1000 m² parkování zaměstnanci - 30 600 m² celkem 2600 m²
Záchranná stanice - ambulance 944 m² (minimální plocha) odstavná místa pro 4 sanitky - 144 m² auta příslušenství - 42 m² zaměstnanci - prostory - 294 m² parkování zaměstnanci - 16 320 m² venkovní provozní prostory - 144 m² celkem 944 m²
koncept / autorská zpráva: Místo - Prostor spletence víceúrovňové křižovatky na hraně starého a nového Smíchova je hluchým místem v urbánní struktuře a bariérou v topografickém vztahu dvou kopců. Rychlý dopravní tok znemožňuje chodcům prostorem plynule proplouvat, natož v něm pobývat.
Zvolené urbanisticko-architektonické řešení vytvořilo prostor pro přidání funkcí rodinného bydlení a komerčních aktivit, jako tvůrců pozitivní městské rozmanitosti a ekonomické rovnováhy celého života stavby.
Cíl - Vytvořit propojení mezi parky na kopcích a dotvořit tak kontinuální pěší a cyklistickou cestu zeleným pásem, táhnoucí se od letenských sadů. Nalézt vhodný princip překročení estakády a vrátit tak značnou plochu země zpět do města a některé ze sousedních domů zpět do městské hry.
Řešení - Řešením komplikované situace je maximální vyplnění mezery, urbánní plomba, funkční mega-struktura. Rychlý automobilový tok je izolovaný a protéká hmotou v tunelech. Pěší, jakoby se do ní spíše vpíjeli a zanechávali za sebou průřezy s rámovanými průhledy do města i do mraků. Dominantní postavení automobilu v tomto místě je tak potlačeno hustou sítí pěších a cyklistických cest. Hmota této urbánní plomby je složena ze dvou vrstev. První vrstva, s vazbou na ulici Plzeňská, plní úlohu logistického napojení a obsahuje zadaný stavební program a parkoviště. Druhá vrstva obsahuje bydlení, služby a další komerční aktivity. V daném kontextu funguje jako zcela autonomní suburbánní entita, která svým drobným měřítkem nabízí novou hodnotu bydlení v centru města. Struktura je dána racionální sítí cest, v níž opakující se paralelně běžící cesty slouží jako vedlejší, polosoukromé cesty k bytům a široké spojnice důležitých a dosud oddělených bodů tvoří hlavní cesty s obchody a restauracemi.
Projekt vznikal v ateliéru pana prof. Petra Keila pod vedením arch. Petra Hájka a arch. Jana Šépky. Děkuju všem za tuto možnost spolupráce.
hodnocení Petra Keila: Ida se především inspirovala větou ze zadání "Rovněž předpokládáme nové definování a vymezení tohoto území ve vztahu k okolnímu městu", takže se vlastní zadání stalo pouze nepatrným detailem jejího řešení. Rozhodla se toto trochu chaotické místo překrýt několika vrstvami naplněnými službami, parkovišti a v horní vrstvě bydlením, obchody a restauracemi. Pěší komunikace horní vrstvy propojují parkové prostory nad oběma portály tunelů. Vytváří zde sympatický interiér ulic, uliček a prostorů souvisejících s jednotlivými byty. Právě tuto část jsme zadali k dopracování v klauzurním úkolu, který byl námi a kolegy při komisionelním hodnocení oceněn známkami nejvyššími (od 1/10 až do 1/12). Jedinou výtkou je absence pohledů z horizontu od Anděla, ulice Plzeňské a Duškové.