Publisher
Helena Doudová
03.07.2014 00:10
Martin Hejl
Kolmo.eu


back to article
13 comments
Architekti mrtví nejsou...
DIN
| 03.07.14 12:39
... ale závěrečné "Děkuji za rozhovor" jakéhokoliv interview zabije naprosto spolehlivě. (To snad dnes nepíšou ani ve firemních časopisech, Heleno - používá to už jen Jiří Horský
živí mrtví
architekt ve stázi
| 03.07.14 12:13
architekti mrtví nejsou, jen poměrně zdecimovaní.
....protože, když je váš měsíční / hodinový honorář menší, než zavedeného dělníka ve fungující výrobě, tak je to výsměch společnosti a vysokoškolskému vzdělání.
Autorem
Jiří Schmidt
| 03.07.14 03:39
dětské prolejzačky je možná Jiří Novák.
Dámy a pánové, ...
Mirko Baum
| 04.07.14 12:25
... tu vetev, na které jsme sedeli, jsme si uz dávno urízli sami. Zádnému normálnímu cloveku nevysvetlíte, proc se steny musí "kácet", proc barák musí vypadat "jako rejnok" a proc vsechno musí byt "úplne jinak" aby to bylo "moderní". Nedávno mi na tomto fóru vysvetloval pan Vích cosi o jakémsi "dusevním vlání". Asi bych prehánel, kdybych rekl, ze jsem to pochopil.
Architektura je predevsím sluzbou. Sluzbou sice na vysoké urovni, ale nic víc a nic mín nez sluzbou. Jenze místo toho abychom slouzili, dáváme prednost tomu "delat dojem", pricemz jsme jeste nepochopili, ze uz dávno deláme dojem jen sami na sebe.
3% architektura
Tomáš Vích
| 06.07.14 07:10
Ve srovnání s 97% stavebnictvím je 3% architektura větev velmi tenká. A nemyslím, že to bylo kdy jinak. S tím vláním jsem to myslel zcela normálně, že živá architektura podléhá vášním, jako vše živé, a že jsou různé přístupy. Nakonec i "přísnost"a "služebnost" architektury je druh vášně, která ovládla celou profesi až do té míry, že rozdíl mezi stavebnictvím a architekturou zmizel a buďto jsou všichni architekti, nebo je vše stavebnictví. Martin Hejl mluví o univerzálnosti, ne o tradici, a o avantgardě, ne o kráse. Když jsem mluvil o vlání, myslel jsem na krásu, ne na nějaké pitvoření.
Včera jsem byl 3 hodiny na žižkovském nádraží, jsou tam 3 haly plné starého nábytku za posledních 200 let. Funkční i reprezentativní, každému dle jeho gusta. Byla by hrozná nuda, kdyby existoval jen jeden přísný univerzální styl, veškerá identita a poezie by byla fuč. A nemluvím o exhibicionistické nařvanosti, Mirko, rozumíte co se snažím sdělit?
ad Vích
Mirko Baum
| 09.07.14 05:26
Mily pane kolego, predevsím omluvte, ze jsem Vás ve svém príspevku jmenoval. Setkávám se s Vámi na tomto fóru dost pravidelne, a tak jste pro mne uz cosi jako "stary známy". "Dusevní vlání" duverne znám a verte mi, ze "vlaji" velmu casto, ne-li nepretrzite. Je to ale velice intimní pocit, s kterym se nechodí na verejnost a uz vubec ne za cizí peníze. Písete, ze to "nikdy nebylo jinak". Pokud máte na mysli minulá dve století, tak by jste asi mohl mít pravdu. Mytos "jedinecného génia" se zrodil v období romantiky. Predtím ale architekti a jejich stavebníci vedeli, co si o tom ci onom myslel Aristoteles, co je bohulibé a co je rouháním - tj. meli cosi jako spolecny "kulturní kompas" a pracovali s pokorou - a ti úplní blbci meli tzv. "kopiár". Dnes má kazdy svuj vlastní kompas. Jeden ukazuje na sever, druhy do hospody a ten tretí buhví kam. Vysledkem je smetiste, a to jak duchovní, tak i (v nasem prípade) to postavené. Hrozne to zjednodusuji, ale zde není bohuzel místo na traktát. Srdecne Vás zdravím.
re
Tomáš Vích
| 10.07.14 07:55
Já děkuji za ponouknutí, jsem rád, když se tyto otázky ze soukromí klávesnice ventilují do veřejného prostoru, že je každý vidíme z jiného úhlu jim dává plasticitu a barevnost. Možná by bylo dobré si více posvítit na těch 97% než na 3% jádro. Stavitelství dříve zvládal přirozeně každý, stavět chalupu i městský dům za přispění sousedů a fachmanů z okolí bylo normální. To se změnilo s průmyslovým stavebnictvím v druhé polovině 20. století. Všechny ty romantické, historizující, secesní, ranně moderní i funkcionalistické činžáky jsou většinou produktem šikovných stavitelů. Přesto "vlají" bez studu s duchem doby. Dnes ten kulturní kompas zmizel, možná je to mírou technických možností a nepřiměřenou skromností citlivých. Dokud naše vlání nedožene naše technické možnosti, budeme konfrontovaní s nařvaností technokratů. Obyčejný bagr udělá za hodinu hrozně práce... Zdravím!
Tříprocentní
robert
| 10.07.14 11:19
architekturou myslíte prezentované realizace na archiwebu? Přemíře technických možností bych nekladl za vinu současný obraz architektury. Kupříkladu realizace Stavoprojektu v České Lípě (viz článek vedle) by byly daleko technicky i esteticky hodnotnější se současnými technologiemi výroby. Jsou tu ale nové architekturu formující výzvy v podobě energetických úspor na vytápění a větrání objektů a alarmující úbytek tradičních zdrojů energie, kterým architektura pro budoucnost bude nucena čelit. Takže dít se toho bude dost.
Tříprocentní
Tomáš Vích
| 10.07.14 02:19
architekturou myslím tu s originálním autorským vkladem, ne tu kopírující staré nebo zahraniční vzory. Na AW také převládá stavebnictví nad architekturou, což je přirozené, jen jak je vidět, Roberte, z Vaší otázky, není rozdíl mezi stavebnictvím a architekturou nijak samozřejmý. Otázka, zda nejsou architekti mrtví, je proto celkem na místě. I pasivní domy mohou být stavebnictvím nebo architekturou, myslím, že na technologii stavby VŮBEC nezáleží.
Ale záleží.
robert
| 11.07.14 09:52
Každá doba kladla na architekturu svoje požadavky, která tyto realizovala svými aktuálně dostupnými prostředky, které vždy podmiňovaly konečný výtvarný účin díla. Chrám sv. Víta bychom dnes provedli z železobetonu, ale v gotice stavěli to, co jim dovolil pískovec s jeho technickými a výtvarnými možnostmi. Kdyby měl Parléř k dispozici železobeton, chrám by dnes vypadal jinak. Problém všeobecné neoblíbenosti současné moderní architektury vidím v její odlidštěné tváři. Kamarád dělá vizualizace, jak já říkám omalovánky . Krásně vyvedené skleněné plochy, ve kterých se zrcadlí čerstvé zeleňoučké stromy a kozaté dívky v minisukních kráčící s úsměvem od X6-tky k bankomatu ve fasádě nákupního centra. Jak se tam nehodí větrem ošlehaný bezdomovec s jednou nohou, na té druhé má velkou adidasku, v maskáči a s pytlem svého světa na zádech.
re Ale záleží.
Tomáš Vích
| 11.07.14 04:32
Kamarád dělá pravděpodobně ve stavebnictví?
...ale záleží
archis
| 11.07.14 04:52
roberte, NA TECHNOLOGII NEZÁLEŽÍ.
ZÁLEŽÍ NA CITLIVOSTI VS. INTELIGENCI A KREATIVITĚ TVŮRCE a jeho schopnosti odolat pokušení všemožných výstřelků dnešní přepestré doby.

CHYBÍ SKUTEČNĚ POKORA ( dnes trochu legrační termín ) - viz výše

v estetice máte pravdu v tom, že je zde mnoho nekvalitních architektů ( výsledek našeho přebujelého a hloupého studijního systému ), ale mnohem větší problém je v tom, že nám tu "architektůru" dělají stavaři a nejlépe středoškolsky erudovaní projektantíci bez citu a studu - Třesk and Plesk s.r.o
.
..na závěr:

krásně vyvedené nejen skleněné plochy z pera stavaře ( oblast ČR ) si nechci z bohaté vizuelní zkušenosti raději ani představit a pro vaši představu nejen o skleněných záležitostech doporučuji navštívit třeba Víděň, Paříž, Londýn, Miláno.....pak možná pochopíte o čem píše p. Baum s p. Víchem.

lovu inteligence zdar.

to archis a vích
robert
| 13.07.14 12:46
máte schopnost mnoha slovy neříct vůbec nic.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.