Koncem července se v Čechách slavnostně odhalily kašny hned ve dvou městech. Navrácení historické kašny z roku 1823 před libereckou radnici se obešlo bez větší mediální pozornosti. Tisk ani místní obyvatelé nezpytovali osazení novodobé kopie realisticky popisné sochy Neptuna stojícího na delfínu, lehce povýšené osazení fontány nad terén s pomocí několika schodů – a tedy nutně omezení pohodlného přístupu, rozmístění laviček do školáckých řad po stranách ani snad nejzásadnější moment, totiž že zmíněná vyvýšená pozice okrádá kolemjdoucí o kýžený pohled na vodní hladinu.
Když se však dva dny před tím odhalily kašny plzeňské, mnohá média přijala pouhý fakt, že do historického prostoru náměstí a blízkosti gotického kostela proniklo soudobé dílo, jako důvod k vytěžení senzace a nepoučenosti veřejnosti.
Rozhovor s jejich autorem jsme v Plzni natočili den po slavnostním odhalení. Ondřej Císler při té příležitosti mimo jiné potvrdil, že opustil dlouholetou architektonickou spolupráci s kolegou Pavlem Hniličkou (od roku 2004), z níž za nejúspěšnější společnou realizaci pokládá dům v Roztokách a projekt Sladovna Olomouc. Pro příště jej zajímá spolupráce na volnější bázi, která přináší velkou svobodu: „Pro každý projekt vytváříte nový tým, podobně jako tvoříte pro určitou skladbu orchestr...“
Rozhovor se nicméně jaksi logicky, vzhledem k místu i času, dotýkal především tří nových kašen. Rádi jsme proto také uvítali možnost upřesnit technologické aspekty jejich zlacení přímo s někdejším Císlerovým spolužákem z AVU a především spolupracovníkem na plzeňském projektu Davidem Blahoutem.