Praha - Dvě státní instituce připravují nákladné rekonstrukce bývalých vojenských objektů v centru Prahy. Jde o nevyužívané kasárny a komplex Invalidovny, obojí v Karlíně. ČTK to sdělili zástupci ministerstva spravedlnosti, které vlastní kasárny, a Národního památkového ústavu (NPÚ), který spravuje Invalidovnu. V metropoli se také nachází bunkry, které jsou součástí systému krytů civilní ochrany.
NPÚ převzal objekt Invalidovny loni v květnu od Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. V objektu chce ústav zřídit informační centrum a kavárnu, další prostory by měly sloužit kancelářím NPÚ, odborům ministerstva kultury, vzdělávacím aktivitám i zdejšímu komunitnímu životu.
"Rekonstrukce Invalidovny je nyní ve fázi příprav dokumentace. Předpokládáme, že rekonstrukce by měla být dokončena v roce 2024 až 2025, v současnosti však připravujeme zpřístupnění pro veřejnost ve vybraných dnech v týdnu již od dubna tohoto roku. Obnova objektu vyjde přibližně na miliardu korun," sdělila ČTK mluvčí NPÚ Jana Hartmanová.
Další bývalým objektem, který by se měl dočkat obnovy, jsou kasárny u Negrelliho viaduktu v Karlíně. "Mapujeme situaci, zda a jak s objektem naložíme. Nad konkrétními plány týkající se rekonstrukce a jejího případného financování se teprve uskuteční jednání," uvedl mluvčí ministerstva spravedlnosti Vladimír Řepka.
V areálu kasáren nyní funguje společensko-kulturní centrum, které má smlouvu do roku 2020 a rádo by ji prodloužilo. I o tom se podle Řepky teprve bude jednat. Na rekonstrukci objektu z 19. století by byla zapotřebí investice v řádu miliard, které zatím ministerstvo nemá zajištěno. Budovu dříve vlastnilo ministerstvo obrany, které se jej neúspěšně pokoušelo prodat v dražbě. Resort spravedlnosti budovu převzal v roce 2016.
V metropoli se nachází také řada bývalých vojenských bunkrů, které vesměs slouží jako kryty civilní obrany. Těch je v Praze 741 a v případě potřeby se tam může ukrýt celkem 492.000 lidí. Některé kryty bývají přístupné veřejnosti, například kryt na Folimance v Praze 2, který patří k největším v metropoli a byl vybudován na přelomu 50. a 60. let.