Brno – Poslední prorážku mají dnes za sebou stavbaři v brněnské Žabovřeské ulici, kde vzniká ve skále pod Wilsonovým lesem tunel pro tramvaj. Ražená část měří 334 metrů, dělníci skálu od jara rozpojovali pomocí těžké mechanizace a trhaviny. Nyní budou následovat práce ve vnitřku tunelu, na únikové štole či opěrných zdech. Dělníci z tunelu vyvezli 30.000 m³ zeminy a při odstřelech použili 14 tun trhaviny, řekl dnes novinářům ředitel Závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. Tramvajový tunel je zásadní pro stavbu další části velkého městského okruhu.
Odstřely skály začaly v květnu, uvnitř v tunelu byly zhruba třikrát denně. Na raženou část naváže přesypaná, která je již na staveništi vybudovaná. V budoucnu bude tato část zasypána horninou vytěženou ze skály. Zasypaná bude také silniční galerie. Na silniční galerii pracují dělníci už nyní, a to odtěžováním skály a sanováním svahu. "Stavba probíhá v podstatě za plynulého provozu. Na přelomu září a října jsou v plánu dílčí omezení kvůli odstřelům na galerii," dodal Fiala.
Přeložením tramvajové trati do připravovaného tunelu se vytvoří prostor pro rozšíření přetížené silnice. První tramvaj linky 1 má jet tunelem v lednu 2023. "Když vidím tu rychlost, s jakou stavebníci pracují, tak věřím, že za rok a půl tady tramvaje pojedou," sdělil ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Stavba velkého městského okruhu Žabovřeská začala první etapou v roce 2018. Stavbaři nejdříve pracovali na části mezi Kníničským a Kamenomlýnským mostem. Tyto práce dokončili letos na jaře, kdy se přesunuli dál směrem k Pisárkám. Projekt má za cíl odstranit zúžení mezi dvěma již vybudovanými úseky městského okruhu. Silnice se rozšíří díky přesunutí tramvaje do tunelu a doprava bude plynulejší. Dostavba okruhu v Žabovřeské ulici potrvá zhruba do poloviny roku 2024. Náklady činí 2,03 miliardy korun. Zhotovitelem je sdružení firem Eurovia, Hochtief a Subterra.