stavba vypada pekne, ale (laicky) urbanisticky je to hnus jako nekde v americe. uz to velke parkoviste predpoklada, ze se tam bude jezdit auty. skola stoji na konci obce za velkou silnici. neznam to tam, ale ad hoc soudim, ze je to dusledek nuloveho uzemniho planovani (nejdriv naplacame vilky, kam to jen pujde a nasledne zjistime, ze nam skola chybi a neni pro ni misto). pokud to tak je, tak nevim jestli je to vhodny kandidat na stavbu roku.
Pravdou je, že umístění školy na kraji obce v polích je docela zvláštní, asi to opravdu bude důsledek bouřlivého rozvoje obce nedaleko Prahy, kdy se nemyslelo s plochami na veřejnou vybavenost. Ale což, do centra obce to nakonec až tak daleko není, spíš v návrhu moc nevidím to proklamované ukončení urbanistické osy k návsi budovou školy. Budova školy žádnou osu neukončuje, stojí bokem (stačilo severní křídlo pootočit o 90°) ,a ani veřejný prostor moc nefunguje jako protiváha návsi. Jak by taky mohl, vždyť je to neuchopitelná plocha mezi školou, parkovištěm a komunikací, které chybí jakékoliv jasné vymezení. Prostoru dominují parkoviště, bez jakékoliv doprovodné zeleně, fascinuje mě centrální parkoviště, patrně kruháč s místy K+R, evokující dopravní hřiště.
Autorům tak dávám za pravdu pouze v tom, že se vskutku podařilo "vytvořit v kontextu obce místo s vlastní identitou které nebude navzdory své velikosti ve významovém ani prostorovém konfliktu se stávající zástavbou a jejími přirozenými centry." Vazba na stávající zástavbu a její přirozená centra veškerá žádná.
Je vskutku komické, že v době, kdy je na pár kliknutí k dispozici až přehnané množství informací někdo hodnotí stavbu podle letecké fotky před dokončením. Stromů je tam spousta, škola není od obce nijak odtržena a navíc prostě vznikla na pozemku, kam se vejde a v reálu i to parkoviště je mnohem decentnější. Co by většina rodičů dala za takto dobře vyřešené parkování u školy, mluvím z vlastní zkušenosti, o takto krásné škole nemluvě. Jedna věc je nějaký ideální stav, mnohdy zcela absurdní a nic neřešící a druhý realita. Osobně kam můžu tam jdu pěšky, ale třeba zrovna vyzvedávání ze školy bez auta je u rodičů, kteří světě div se, třeba dokonce pracují, mnohdy skoro nemožné, obzvláště v malém městě.
Ano pane "D", je to "úžasně komické". Zřejmě autor toho výtvoru, dá na veřejnost fotografii nedokončené stavby za účelem propagace "stavby roku" !
A pak se diví.
Zdá se, že jeho nejdůležitější kritérum stavby školy je parkoviště a jeho velikost.
V Psárech o cca 3,5 tis obyvatelých nemohou jít děti do školy po svých ?!
Ach jo, vždyť ty informace máte pod nosem. Zpráva je převzatá z ČTK, kvalitních fotek této školy jsou mraky, že ČTK použije tuto je věc jiná. Nebo se stačí podívat na Street View. Divím se, že v zemi plné prskalů má někdo vůbec chuť něco dělat. Tady vybudují krásnou školu a všechno špatně. Až ta auta nebudou potřeba, tak to parkoviště klidně můžou nahradit parkem, ale podobné poznámky může mít jen někdo, kdo tuto situaci každý den neřeší. Pokud mají rodiče dětí obzvláště z prvního stupně, to ještě nemluvím o kroužcích a dalších aktivitách, skloubit práci a vyzvedávání, není to mnohdy možné jinak. Někdo má třeba před očima tu úžasnou romantiku, jak děti z hor každý den jdou závějí dvě hodiny do školy a tři hodiny ze školy...
diskutujícím zřejmě nedochází, že v této zemi platí nějaké normy, přes které nejede vlak. I kdyby někdo řekl, že všechny děti budou do školy chodit pěšky, bez těch parkovacích míst vám tu školu nepovolí. Kapacita školy je 450 dětí, které se tam musí každý den nějak dostat. K tomu slouží cca 24 veřejných odstavných stání (slouží i mimo výuku pro tělocvičnu apod) a cca 11 stání kiss and ride. Dalších asi 20 je za plotem pro zaměstnance. Podle normy by jich tam mělo být 90. Považuji za úspěch, že se podařilo kvalitním dopravním řešením počet stání takto redukovat a veřejný prostor tím ve skutečnosti (myslím na místě, nikoliv jen podle fotek) neutrpěl. K ostatním "ad hoc" komentářům se raději nevyjadřuji
Asi spadám do kategorie komentářů, ke kterým se pan Zdvihal ani nevyjadřuje. Inu zřejmě proto, že o počtech stání nic nepíšu, zmiňuje jen jejich podivné uspořádání. Takže konkrétně a věcně: normy nenormy, proč je plocha stání K+R zbytečne celá dlážděná, s nesmyslnými pruhy vodorovného značení? Dává smysl někam položit dlažbu, a potom na ni namalovat čáry, zakazující vjezd? V místě pruhované dlažby mohla růst tráva, keře a třeba i stromy. Asi autoři chtěli hezký čistý tvar, v tomto případě trochu je pro pohled z letadla... Ale i kdyby, proč stání K+R, kde se počítá se zastavováním aut někdy 30 minut před 8 ráno, a potom max. hodinu dvě někdy po obědě (a to ještě jen ve školním roce) nemohla být ze zatravňovací dlažby? Ta na takovýchto občasných parkovištích funguje skvělě. Pak by parkoviště mělo svůj čistý tvar, a přibylo by zeleně na úkor zbytečných zpevněných ploch.
Ano, veřejný prostor neutrpěl, žádný tam totiž nebyl. Ten, co vznikl, mohl ale být kvalitější - bavíme se snad o stavbě roku. Kvalitu školy jako takové nijak nerozporuju.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Autorům tak dávám za pravdu pouze v tom, že se vskutku podařilo "vytvořit v kontextu obce místo s vlastní identitou které nebude navzdory své velikosti ve významovém ani prostorovém konfliktu se stávající zástavbou a jejími přirozenými centry." Vazba na stávající zástavbu a její přirozená centra veškerá žádná.
Škola je vlastně umístěna na parkovišti.
Gratuluji.
A pak se diví.
Zdá se, že jeho nejdůležitější kritérum stavby školy je parkoviště a jeho velikost.
V Psárech o cca 3,5 tis obyvatelých nemohou jít děti do školy po svých ?!
Ano, veřejný prostor neutrpěl, žádný tam totiž nebyl. Ten, co vznikl, mohl ale být kvalitější - bavíme se snad o stavbě roku. Kvalitu školy jako takové nijak nerozporuju.