Brno - Stavba Janáčkova kulturního centra, jehož součástí bude nová brněnská koncertní síň, by mohla začít v roce 2010. Nyní se připravují podklady pro územní řízení, příští rok se chtějí politici shodnout na financování projektu. Přípravy stavby může ovlivnit i výsledek krajských voleb, vyplynulo z dnešního setkání akademické obce, hudebníků a politiků. Volání po nové koncertní síni se v Brně ozývá už více než sto let. "Je to brněnská kulturní ostuda. V hudební oblasti budeme stále provinční město, pokud nebudeme mít sál," řekla dnes předsedkyně Spolku pro výstavbu koncertní síně Alena Štěpánková-Veselá. "Nová koncertní síň v Brně je zcela nezbytná," doplnil rektor Janáčkovy akademie múzických umění Václav Cejpek. Brněnská radnice na projektu pracuje, z architektonické soutěže vzešel vítězný návrh. "Teď musíme získat dokument, který řekne, že budova je v pořádku v kontextu historického centra, že kubatura a výška stavby odpovídá okolí. Příští rok se bude lámat chleba ohledně financování," uvedl náměstek primátora Daniel Rychnovský (KDU-ČSL). Město samotné však není schopno stavbu zaplatit a zatím se nedokázalo závazně domluvit na spolupráci s představiteli Jihomoravského kraje. Koalice lidovců a občanských demokratů se stavěla k projektu spíše rezervovaně. "Dveře na kraj máme pořád zamčené na několik západů. Přitom bez podpory kraje nezískáme podporu státu," připustil Rychnovský. Po volbách chtějí radní znovu otevřít jednání s novými představiteli kraje. Janáčkovo kulturní centrum by podle plánů magistrátu mohlo vyrůst na místě nynějšího parkoviště při Veselé ulici za hotelem Internacional. Kromě koncertů má sloužit také ke kongresovým účelům. Radnice plánuje to, že pod centrem vybuduje soukromý investor podzemní garáže. Stavba koncertního a kongresového sálu bude podle odhadů z roku 2007 stát 800 milionů korun, garáže přijdou na 400 milionů. Velké koncerty klasické hudby se v Brně nyní konají v Janáčkově divadle nebo v Besedním domě, sídle Filharmonie Brno. Besední dům však kapacitou ani akustickými parametry nedostačuje současným požadavkům. Janáčkovo divadlo má sice o něco lepší akustiku a je mnohem prostornější, ale je především působištěm brněnské opery a baletu, a tak lze jeviště pro filharmoniky vyčlenit jen párkrát za sezonu. Když chce Brňan vědět, jak ve skutečnosti zní místní filharmonie, musí za ní vyjet na zájezd do kvalitního sálu, žertují někdy milovníci klasiky. Kvůli chybějícímu koncertnímu sálu se do Brna někdy nedaří přitáhnout špičkové interprety. Rozjednaný brněnský koncert nakonec odmítla například birminghamská filharmonie, jeden z nejlepších orchestrů v Evropě. "Důvodem bylo právě nevyhovující prostředí," vzpomíná bývalý ředitel Filharmonie Brno Bohuš Zoubek. Slavný klavírista Svjatoslav Richtěr zase místo Brna raději hrával ve Velkém Meziříčí.