Liberec - Projekt výstavby nového autobusového terminálu s parkovacím domem v Liberci asi převezme od města Liberecký kraj. Zatím se obě strany dohodly na uzavření memoranda o společném postupu. Hejtman kraje Martin Půta (SLK) dnes novinářům řekl, že kraj je připraven zaplatit i spoluúčast.
"Vycházím z logické úvahy, že když ročně platíme dva miliony korun za vjezdy do tohoto prostoru (na autobusové nádraží), tak to jsou peníze, které můžeme z rozvojového hlediska investovat do spoluúčasti v tomto projektu," uvedl hejtman. Odhadované náklady na výstavbu terminálu jsou mezi 100 až 200 miliony korun, většina by se měla zaplatit z evropské dotace. Spolufinancování tak vychází mezi 15 až 30 miliony korun.
Nový terminál s parkovacím domem pro 400 aut by měl být na parkovišti v sousedství současného autobusového nádraží. Projekt připravilo minulé vedení města. Chtělo ho realizovat samo, současné vedení na to má jiný názor. "Ta služba je zejména pro příměstské spoje, pro meziměstské linky. Za město Liberec vidíme roli Libereckého kraje jako výraznější než města," uvedl primátor Liberce Jaroslav Zámečník (SLK).
Projekt je ve fázi přepracování loni schválené podoby terminálu od architekta Petra Stolína. Jako hlavní důvod k úpravě projektu udává radnice, že se změnily podmínky. Město se totiž loni stalo vlastníkem většiny pozemků, na kterých je současné autobusové nádraží. Původní projekt podle Zámečníka nebyl ani v souladu s územním plánem. Nová studie by měla být hotová do konce dubna. Mělo by z ní být jasné, kde přesně se bude nový terminál nacházet. Pokud by projekt realizoval kraj, Liberec by mu tuto část pozemků prodal.
Modernizace dopravního terminálu v krajském městě je jednou z dopravních priorit při čerpání peněz z Integrovaného plánu rozvoje území Liberec - Jablonec nad Nisou. O dotaci si ale musí město nebo kraj požádat do konce letošního roku a nový terminál musí být dokončen nejpozději v roce 2023. Autobusové nádraží se nachází nad libereckým tunelem, v prostoru mezi ulicemi 1. máje, Žitavská a Vaňurova. Jeho zázemí je dlouhodobě ostudou města, protože neposkytuje adekvátní služby cestujícím ani dopravcům. Nástupiště byla sice modernizována v polovině 90. let, důstojné zázemí se ale i přes několik záměrů nikdy nepostavilo. Cestujícím i řidičům tak stále slouží provizorní objekt v podobě stavebních buněk.