Pražští senátoři nesouhlasí se stavbou nové dráhy v Ruzyni

Publisher
ČTK
24.06.2020 07:30
Czech Republic

Prague

Ruzyně


Praha – Výstavba paralelní dráhy na Letišti Václava Havla v pražské Ruzyni není podle pražských senátorů v souladu se zásadami udržitelného rozvoje a ochranou klimatu ani zachováním kvality života v Praze a okolí letiště. Pražští senátoři vyzvali vládu, aby upustila od záměru stavby paralelní dráhy a rozšiřování letiště. Po dnešním zasedání Fóra pražských senátorů s odborníky to sdělili v tiskové zprávě. Loni letiště odbavilo 17,8 milionu cestujících, meziročně o téměř milion více. Podle ministerstva financí jsou ovšem investice do rozšíření letiště nezbytné, protože do budoucna lze očekávat další růst počtu cestujících a letiště už loni bylo na hraně své kapacity.


Senátoři se shodli na tom, že zvažované projekty za až 55 miliard korun mohou vést až ke zdvojnásobení počtu cestujících, nárůstu letů, hluku a imisí. Zároveň by rostoucí turismus nadále zvedal ceny bydlení a dál by se vylidňovalo centrum města.

"Další přistávací dráha a rozšiřování Letiště Václava Havla je nápad bezohledných a pouze do svého zisku zahleděných šílenců," uvedl senátor Jiří Růžička (TOP 09).

Jednání se zúčastnil také starosta Prahy-Suchdola Petr Hejl (STAN), který uvedl, že proti se postavili v referendu obyvatelé dotčených městských částí a obcí a výstavbu rozšíření letiště směrem do města označil za nonsens.

Na podporu turismu se postavila Liběna Jarolímková z Katedry cestovního ruchu Fakulty mezinárodních vztahů VŠE. Podle ní má turismus přínos pro ekonomiku celé země a Praha je jednoznačně nejvýznamnější turistickou destinací a je třeba mít letiště s dobrou kapacitou.

Výstavbu nové dráhy na jednání podpořil i předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř. Jedním z argumentů bylo to, že letecké společnosti chtějí primárně létat do Prahy, nikoliv do regionů. Rozvoj letiště se podle něj týká doby za 30 či 50 let. Společnost podle něj bude chtít létat čím dál více.

Několik senátorů upozornilo na udržitelnost turismu. Senátoři Hampl, Marek Hilšer (z klubu STAN) nebo Ladislav Kos (Hnutí pro Prahu 11) upozornili na to, že turismus v budoucnu narazí na svůj strop. "Expanzivnost jak letiště tak cestovního ruchu nemže jít donekonečna," řekl Kos. "Praha není nafukovací," dodal Hilšer.

Senátoři následně vyzvali vládu, aby kvůli udržitelnosti cestovního ruchu a kvality života v Praze i celém Česku ustoupila od záměru vybudování dráhy a zkapacitnění letiště.

Ministerstvo financí, který ve vztahu k letišti zastupuje stát, ovšem připomnělo, že letiště se už v předchozích letech ocitlo na hraně své kapacity a investice do jeho rozšíření jsou tak nezbytné. "Počty cestujících na Letišti Václava Havla Praha v posledních letech rostou a podobný trend se očekává také do budoucna," podotkl za ministerstvo Zdeněk Vojtěch. Připomněl plány na rozšíření druhého terminálu, které by mělo být hotové do roku 2028, později by mohla být dokončena i paralelní dráha. "Zprovoznění této dráhy povede k šetrnějšímu životnímu prostředí a výrazně bezpečnějšímu provozu," dodal Vojtěch.

Fórum pražských senátorů je neformální platformou senátorů zvolených za pražské obvody, kteří diskutují o problémech Prahy a hájí zájmy Pražanů. Účastní se jej všech deset senátorů zvolených za pražské obvody.
0 comments
add comment

Related articles