Vyšehrad je dobré místo, ale ne nádraží, kde může být škola nebo kulturní sál. Epopej je opravdu důležitá památka, již před lety pro ni identifikovala skvělé místo paní architektka Marie Švábová, vynikající znalkyně historické Prahy, v bastionu na Vyšehradě. Je nejlepší, jaké jsem ze všech variant dosud slyšel. Zde: https://mapy.cz/s/3vykS
Ať už nádraží Vyšehrad nebo zámek v Moravském Krumlově - jako místa pro vystavení Slovanské epopeje jsou to "tipy" naprosto zoufalé. Každý druhý pražský starosta dnes samozřejmě hýří nápady na umístění Epopeje ve své městské části, protože mu to snad může přinést nějaké politické body nebo zájem médií, ale vzhledem k tomu, že Epopej zřejmě nikdy na vlastní oči neviděl, je jeho představa o prostorových nárocích tohoto díla naprosto mimózní. Slovanská epopej je cyklus 20 velkorozměrných pláten, z nichž asi šest má rozměr 6,1 x 8,1 metrů. Triptych "Kouzlo slova", který je její součástí a který má být vystaven vcelku má na šířku rozměr něco přes 16 metrů (takže do nádraží Vyšehrad by se snad ani fyzicky nevešel). Mezi obrazy existují další významové vztahy, které musí být možné vyjádřit jejich prostorovým uspořádáním. Nelze prostě obrazy jen tak seřadit vedle sebe jako sedadla v autobuse. Vystavení Epopeje v jiném než de facto halovém prostoru je tudíž úplně mimo debatu (v jiném typu prostoru se koneckonců za autorova života ani nevystavovala). A to nemluvím o prostorových nárocích na vystavení Muchových skic, na administrativní zázemí, na krátkodobé výstavy a samozřejmě na návštěvnické centrum, které bude muset být podstatně větší, než jak u nás v ČR bývá zvykem. Slovanská epopej je zřejmě divácky nejatraktivnějším dílem výtvarného umění na našem území, její návštěvnost bude mimořádná. To je nakonec i další důvod, proč ji nevystavovat v Moravském Krumlově - to, co lidi opravdu zajímá, má být dobře přístupné. (Proto pravděpodobně i Muzeum Louvre založili v Paříži a ne třeba v Bourg-Saint-Maurice-sur-Mere.) Z nádraží Vyšehrad by jednou mohla být hezká secesní "chaloupka" pro nějaké místní kulturní centrum, bylo by ale snazší nacpat Brontosaura do zahradního bazénku, než se zde pokoušet důstojně vystavit nejmonumentálnější dílo českého malířství.
kdyby se jim to chtění z hub do rukou ráčilo přejíti
Goetzi, vždyť Muchova Slovanská epopej byla vystavena v Moravském Krumlově minimálně 35 let a asi i více. A byla tam velmi dobře všem přístupná. Jen pražácí by museli zvednout prdel.
Pražácí celé dlouhé dlouhé roky pro její umístění neudělali nic.
Jsem moc rád, že ti naši Moravácí zůstávají pro naše občasné obveselení pořád stejně roztomile bodří jako vy, pane Kopici, ale pokud jde o Slovanskou epopej, tak nastrkat Muchovy obrazy do dvou místnůstek v nějakém rozpadajícím se zámku bychom pravděpodobně dokázali i my v Praze.
Já bych si epopej i na Moravě uměl představit, ale Mucha věnoval cyklus Praze a že by ji Praha někomu svěřila, to je celkem velká změna,která její návštěvnost sníží i řádově.
Je evidentní pane Goetzi, že jste Muchovu epopej v Moravském Krumlově nikdy neviděl, neviděl jste ty obrazy v tamních obrovských sálech. Pochybuji, že jste Muchovu Slovanskou epopej vůbec kdy viděl.
A o to více mudrujete.
Jinak já jsem z Liboce. To asi ani nevíte, kde to je.
A Moraváci žádní nejsou, jsou pouze a jenom Moravané.
Slovanskou epopej v Moravském Krumlově jsem samozřejmě viděl. Podmínky, v jakých se zde vystavovala byly, jak z hlediska prostorového, klimatického, ale třeba i z hlediska způsobu instalace, tristní.
Hovořit o Moravském Krumlově, kam se dá z Prahy dostat hromadnou dopravou již za 4 hodiny s dvěma přestupy je skutečné úsměvné . Nepřekvapuje mě, že si to pan Vích dokáže představit....
Dovolte malé shrnutí: Praha v roce 2010 zjistila, že kdesi na Moravě vlastní jakési nevšední obrazy, které je nezbytné „stáhnout“ do hlavního města, protože přes 45 let visely v „naprosto nevyhovujících podmínkách“, aby se následně daly narychlo vystavit v provizorní expozici. Poté se soubor obrazů vydal na cesty. Loňské instalace v Česku pak působily dojmem, že „se to musí někam pověsit“, když bylo těch 100 let republiky, že.
Po 8 letech se debata lokálních politiků „kam s ní“, vrací na začátek. I když zjevně nepanují zásadní rozpory ohledně instalace díla v Praze, chování k epopeji je nadále trapně amatérské, nedospělé až buranské. Skutečně jsou mezi reprezentanty demokratických stran ovládajícími poslední dekádu pražský magistrát jen a pouze takoví nýmandi, kteří nedokáží nalézt shodu ani u takto nekolizního tématu a neodváží se v době konjunktury vypsat soutěž k velkorysému a hlavně kompetentnímu řešení hodnému Muchova daru? Kdy jim dojde, že na to sami couráním po volných barácích nepřijdou? Když pozoruji příběhy Průmyslového paláce, pražských mostů, Národní knihovny atd., začínám se obávat, že si skutečně nic jiného než AB či TO nezasloužíme.
Slovanská epopej se vrátila po spanilé jízdě kolem světa po deseti letech zpět na pět let provizorně do Moravského Krumlova. Od 2026 má být, stále provizorně, do roku 2051 na 25 let v Savarinu. Pozitivně vnímáno se díky výletu ukázalo, že se nejedná o nějakou národoveckou omalovánku, ale o komplexní umělecké dílo, jehož čest a sláva roste a sílí. A kde se usadí natrvalo? Praha má krásná místa na Vyšehradě a nebo u Růžového sadu nahoře u lanovky na Petříně. Jen vůle rozhodnout se jí chybí.
Na začátku to bylo ale úplně jinak!!!! To Praha zjistila, že Epopej se nachází v Moravském Krumlově v objektu, který náhodou patří té samé společnosti, které v pronájmu "vyhořela" půlka Průmyslového paláce v Holešovicích. Incheba, pamatujete? Následovaly dohady, kdo má co pojištěné a kdo co komu zaplatí. Šlo o dost peněz. V té společnosti (Incheba) byly na viditelným místech Slováci, na neviditelným Rusáci. Vůbec se nedivím, že "Praha" chtěla fofrem dostat Epopej pod svou kontrolu, mimo zámek v Moravském Krumlově, který, jak opakuju, vlastnila Incheba. Nebylo v tom nic národoveckého.
Mimochodem, pak bylo představeno několik zajímavých projektů, co s Epopejí v Praze, než to všechno zařízli třeskutě moderní piráti na Magistrátu, pro které byla Epopej enem srágora.
Dneska je v Moravském Krumlově (na zámku) situace asi trochu jiná než kdysi, ale nevím, nevím, jak je městečko připraveno na odpovídající turistický ruch a vzruch (jídlo, ubytování, další zajímavosti v okolí atd).
Dlužno podotknout, že co se týká odborné péče o obrazy, tak dosud všechny opravy a spanilé jízdy, které soubor po světě reprezentují, platí a zajišťuje "Praha" ---- a tedy asi jako majitel, jinak si to neumím vysvětlit.
U Pirátů si hodnotu epopej celkem dost uvědomujeme, v jejím umístění je ale důležitější role Hlaváčka z SS a Třeštíkové z PS, kteří našli nevlídné umístění epopeje u magistrály na Tešnově, což je podobný nesmysl jako filharmonie na Vltavské. Je zajímavé, jak je kultura stále popelka.
Děkuji za doplnění podrobností, které podle mě nijak nezpochybňují to, co jsem napsal před 2 lety. Spíše bohužel potvrzují dlouhodobou (a přetrvající) nekompetentnost Prahy coby vlastníka - Epopeje, Výstaviště... Kdo jiný než Praha toto v průběhu posledních 30 letech dopustil? Jak je možné, že nikdo neřešil převody zámku v Moravském Krumlově na začátku 90. let, které vyústily do jeho dražby v r. 2004, kdy se k němu v dostává Incheba se svým investičním záměrem? Jak je možné, že Výstaviště bylo pronajato Inchebě? Navíc, pokud si vzpomínám, problémy s ní byly na Výstavišti už před požárem. Jak je možné, že vyhořelé křídlo Průmyslového paláce nebylo po tolika letech dosud dostavěno a toto téma se pouze jednou za čas vytáhne do médií? Atd. atd. Obávám se, že příčiny tohoto stavu tuším a jsou tytéž, jako příčiny všeobecného českého marasmu. Ale jako vždy, nikdo za nic nemůže. (Čest výjimkám.)
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Pražácí celé dlouhé dlouhé roky pro její umístění neudělali nic.
A o to více mudrujete.
Jinak já jsem z Liboce. To asi ani nevíte, kde to je.
A Moraváci žádní nejsou, jsou pouze a jenom Moravané.
Po 8 letech se debata lokálních politiků „kam s ní“, vrací na začátek. I když zjevně nepanují zásadní rozpory ohledně instalace díla v Praze, chování k epopeji je nadále trapně amatérské, nedospělé až buranské. Skutečně jsou mezi reprezentanty demokratických stran ovládajícími poslední dekádu pražský magistrát jen a pouze takoví nýmandi, kteří nedokáží nalézt shodu ani u takto nekolizního tématu a neodváží se v době konjunktury vypsat soutěž k velkorysému a hlavně kompetentnímu řešení hodnému Muchova daru? Kdy jim dojde, že na to sami couráním po volných barácích nepřijdou? Když pozoruji příběhy Průmyslového paláce, pražských mostů, Národní knihovny atd., začínám se obávat, že si skutečně nic jiného než AB či TO nezasloužíme.
Mimochodem, pak bylo představeno několik zajímavých projektů, co s Epopejí v Praze, než to všechno zařízli třeskutě moderní piráti na Magistrátu, pro které byla Epopej enem srágora.
Dneska je v Moravském Krumlově (na zámku) situace asi trochu jiná než kdysi, ale nevím, nevím, jak je městečko připraveno na odpovídající turistický ruch a vzruch (jídlo, ubytování, další zajímavosti v okolí atd).
Dlužno podotknout, že co se týká odborné péče o obrazy, tak dosud všechny opravy a spanilé jízdy, které soubor po světě reprezentují, platí a zajišťuje "Praha" ---- a tedy asi jako majitel, jinak si to neumím vysvětlit.