Brno - Brněnští zelení tvrdí, že nedostatky v přípravě přestavby železniční trati v Brně, na které nedávno upozornil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), má napravit připravovaná srovnávací studie. NKÚ kritizoval mimo jiné, že při plánování rekonstrukce brněnského železničního uzlu, jejíž součástí je přesun hlavního nádraží o 800 metrů na jih, nebyly posouzeny další varianty. Zelení, kteří byli v minulém volebním období v opozici a nyní jsou koaliční stranou, kritizují, že to je chyba minulého vedení Brna. Názor občanských demokratů, kteří projekt prosazovali před volbami, ČTK zjišťuje. "Bylo to chybné politické rozhodnutí minulého vedení města a vlády, které nás zavádí do slepé uličky - máme detailně připravenu jednu variantu, která však není schopna prokázat své společenskoekonomické přínosy a trpí řadou rizik," uvádí náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ). Připomněl, že nové vedení Brna zadalo odborníkům vypracovat studii porovnávající variantu s přesunem nádraží o necelý kilometr na jih Brna s variantou, kdy by nové nádraží stálo poblíž toho stávajícího v centru Brna. NKÚ hodnotil chystanou přestavbu brněnské železnice v balíku projektů na modernizaci železnice v Česku. Kontrola měla prověřit, jak se při ní hospodaří s penězi. NKÚ v závěru uvedl, že Státní fond dopravní infrastruktury a Správa železniční dopravní cesty opravují a modernizují i železniční stavby, u nichž je to ekonomicky a společensky neefektivní. U nového brněnského nádraží NKÚ uvádí jako nedostatek, že autoři projektu neposoudili různé varianty možné přestavby uzlu. NKÚ zmiňuje, že třicetiprocentní úspora režijních nákladů, s níž se v projektu počítá a která má plynout z úspory zaměstnanců, nebyla zdůvodněna a zpracovatel ji stanovil pouze odhadem. Kromě toho uvádí, že do celkových nákladů na přestavbu železnici a stavbu nového nádraží nebyly započítány peníze nutné na výstavbu nezbytné městské infrastruktury. "Navíc výpočty společenskoekonomické efektivnosti ukázaly, že akce je v navržené podobě nepřijatelná," uvádí se ve zprávě. S návrhem nechat zpracovat studii porovnávající obě varianty budoucího brněnského nádraží, přišli brněnští zelení krátce po volbách. Radní Brna pak zadání studie schválili. Naopak proti jejímu vzniku je brněnská ODS, která na radnici zastávala klíčové postavení v uplynulých 15 letech a projekt rekonstrukce železničního uzlu připravila. Podle nedávného prohlášení občanských demokratů by to projekt ještě prodražilo a stavba by se zpozdila.