Praha - Ministerstvo kultury neprohlásí kladenské nádraží památkou, stavbaři ho zbourají. Hlavním důvodem toho, že nebylo zahájeno správního řízení o možném vyhlášení památkou, je už dříve vydané pravomocné povolení Dopravního a energetického stavebního úřadu o odstranění stavby. Je to zásadní důvod pro neprohlášení věci kulturní památkou, neboť vlastník budovy a pozemku nabyl práva v dobré víře k odstranění stavby, uvedla dnes na dotaz ČTK za ministerstvo Ivana Awwadová. Nádraží má při modernizaci trati Praha - Kladno nahradit terminál odpovídající současným potřebám. Na rozhodnutí ministerstva upozornil web HN.cz.
Návrh na vyhlášení nádraží památkou podal architekt Václav Kruliš, v podnětu zmínil například kulturně historické hodnoty, které nová budova nenahradí. Podle kladenského radního a architekta Ondřeje Rysa (Volba pro Kladno) původní historická budova nikdy nebyla navržena pro to, aby ji využívali cestující, ale spíše jako administrativní objekt pro zaměstnance dráhy. Následovalo několik úprav a nyní je v havarijním stavu. Není na něm už ani jeden z nejzajímavějších prvků, a to litinové zastřešení nástupiště. Podle původního návrhu měl vzniknout vedle nádraží samostatný podchod. "Nový návrh tyto dvě věci propojuje," uvedl Rys a dodal, že pro cestující to bude výrazně komfortnější.
"Ministerstvo kultury na základě shromážděných podkladů dospělo k závěru, že již nyní se jeví památkové hodnoty výpravní budovy jako diskutabilní. Především jde o významné snížení míry autenticity degradací interiéru budovy, jako například odstraněním litinových prvků a dlažby a úpravami okenních otvorů na jihovýchodě fasády," uvedla Awwadová. Ministerstvo podle ní upozornilo, že na zahájení řízení o prohlášení stavby za kulturní památku není zákonný nárok a v daném případě nebyl k zahájení takového řízení shledán zákonný důvod, a to zejména s ohledem na práva nabytá v dobré víře k uvedené stavbě a její problematické památkové hodnoty.
Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová už dříve ČTK sdělila, že správa vyčká s případnou demolicí, až bude ohledně statusu budovy oficiálně rozhodnuto. Nyní může pokračovat s přípravou stavby nového.
Nádraží označované jako Vejhybka je v provozu od roku 1855. Procházejí tudy tratě Praha - Rakovník a Kladno - Kralupy nad Vltavou. Je snadno dostupné například z městské části Kročehlavy, od centra Kladna leží zhruba dva kilometry. Kladenští zastupitelé na posledním jednání schválili úpravu územního plánu, která umožní vznik nového nádraží a navazujících staveb na plochách v okolí současného nádraží.