Praha - Dostavba trasy A pražského metra na letiště Ruzyně by podle odhadu Strany zelených stála o deset miliard korun víc než varianta modernizace železniční trati do Kladna s odbočkou na letiště. Zástupci zelených to dnes sdělili ČTK. Dostavbu trasy A za zhruba 40 miliard korun dlouhodobě kritizují, upřednostňují právě posílení vlakové dopravy. Podle nich by tak byly nižší i provozní náklady. Provoz prodlouženého metra by podle SZ ročně stál přibližně půl miliardy korun, náklady na železniční dopravu by byly podle jejích odhadů kolem 300 milionů Kč. "Kromě nižších nákladů a rychlejší realizace má železnice oproti metru při obsluze letiště i další výhody, například kratší jízdní dobu nebo větší komfort pro cestující," tvrdí zelení v tiskové zprávě. Zelení by dali před dostavbou trasy A přednost vybudování zcela nové trasy D, o níž se mluví už řadu let. Zatím na ni ale nejsou peníze, podle některých odhadů by jen vybudování tunelů a zastávek stálo kolem 40 miliard korun. Podle zelených ale už nyní trasa D chybí. "Situace obslužnosti veřejnou dopravou na Praze 4 a 12, kde žijí statisíce obyvatel odkázaných zejména na autobusovou dopravu, je kritická," tvrdí pražská zastupitelka zelených Zuzana Drhová. Podle ní navíc v budoucnosti ztíží situaci oprava Nuselského mostu, která zřejmě omezí fungování metra na trase C. Peníze ušetřené na spojení centra s Ruzyní by tak mohly jít právě na výstavbu nové trasy. V případě dostavby trasy A by mohli cestující na trase dlouhé 14 kilometrů využívat stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny, Motol, Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Letiště Ruzyně. Praha bude chtít na výstavbu příspěvek z Evropské unie. V tomto rozpočtovém období, do roku 2013, by mohl být asi sedm miliard korun.