Olomouc - Arcidiecézní muzeum v Olomouci dnes obohatilo stálou expozici o nové skvosty sakrálního umění. Nové exponáty jsou hned na třech místech - v Obrazárně, Neptunově sále a kapli svaté Barbory. Patří k nim obrazy i liturgické předměty. Změny si vyžádaly předpisy, které stanovují délku prezentace některých uměleckých děl. Obměny jsou ale i v zájmu muzea, neboť obnovená expozice může přilákat návštěvníky, kteří již muzeum navštívili v minulosti, řekl dnes ČTK mluvčí muzea Petr Bielesz. Změny se nejvíce dotknou Obrazárny olomouckých biskupů a arcibiskupů v muzeu. Nabídku doplní hned pět nových obrazů. Nejcennější z nich je Madona se zvířaty, kterou kolem roku 1503 namaloval anonymní následovník renesančního velikána Albrechta Dürera. Podle historiků umění se pravděpodobně nizozemský autor snažil svého německého učitele napodobit nejen v kompozici, ale i v drobných detailech. Obraz byl poprvé a naposledy vystaven v roce 1900 v Olomouci. Pro potřeby Arcidiecézního muzea byl v letech 2004 a 2005 restaurován a od června do října jej obdivovali návštěvníci výstavy Albrecht Dürer - Růžencová slavnost 1506-2006 v pražské Národní galerii. Další novinkou je například barokní obraz Ecce homo, který vznikl po roce 1660. Jeho autorkou je představitelka boloňské malířské školy Elisabeta Sirani. Návštěvníci nově uvidí také rozměrné, takřka dva metry vysoké plátno Oplakávání Krista italského manýristy Marcella Venustiho zvaného Mantovano, pro jehož tvorbu bylo rozhodující osobní setkání s Michelangelem. Dalším novým malířským dílem je Modlící se svatý František z Assisi italského malíře Daniele Crespiho či obraz Mystické zasnoubení svaté Kateřiny. Plátno z druhé poloviny 17. století nahradí na pět měsíců obraz italského mistra Bernarda Cavallina Kojící Madona z roku 1650, který Muzeum umění Olomouc zapůjčilo na výstavu do Vídně. Obměněnou najdou návštěvníci Arcidiecézního muzea také expozici v kapli svaté Barbory, v níž jsou nové liturgické předměty. Vystavené předměty pocházejí z katedrály svatého Václava a jeho pozoruhodnou součástí je emailovaný kalich, zhotovený pro arcibiskupa kardinála Bedřicha z Fürstenbergu. V Neptunově sále je nově vystaven obraz Josefa Führicha Kladení Krista do hrobu. Plátno, jež vzniklo před rokem 1836, pochází ze sbírek Arcibiskupského zámku a zahrad v Kroměříži. Arcidiecézní muzeum v Olomouci bylo otevřeno letos 1. června. Ve stálé expozici představuje všechny umělecké obory od románského umění, gotiky, přes manýrismus a baroko až po rokoko. Samostatným exponátem je areál národní kulturní památky Přemyslovský hrad, který je podle poznatků archeologů trvale osídlen již 6000 let. Muzeum si za pět měsíců prohlédlo téměř 42.000 lidí.