Washingtonské nádraží Union Station slaví 100. výročí

Source
Jaroslav Richter
Publisher
ČTK
05.10.2008 11:35
Czech Republic

Olomouc

Washington/New York - Nejnavštěvovanějším místem ve Washingtonu není Bílý dům nebo sídlo Kongresu na Kapitolu ani slavná muzea či moderní Kennedyho kulturní středisko. Možná to někoho překvapí, ale je jím nádraží Union Station. O tomto víkendu slaví 100. narozeniny.
    Union Station ovšem zdaleka není jen dopravní křižovatkou. Zástupy návštěvníků tam láká kromě prohlídky velkolepé neoklasicistní budovy také přes sto obchodů s  luxusním zbožím, prvotřídní restaurace, obří sál s desítkami stánků rychlého občerstvení nebo třeba i multikino s devíti plátny. Celkem tudy projde v průměru 90.000 lidí každý den, tedy přes 32 milionů ročně.
    Nádraží začalo fungovat v roce 1907, ale teprve o rok později bylo celé dostavěno. V dobách největší slávy železniční dopravy bylo vstupní branou do hlavního města Spojených států, kudy přijížděli na své inaugurace budoucí prezidenti či kde na půdu americké metropole poprvé vstupovaly hlavy cizích států. Dodnes se tam jednou za čtyři roky konají i prezidentské inaugurační bály.
    Historie Union Station kopírovala dějiny železniční dopravy. Po dobách největšího rozkvětu přišla po druhé světové válce hubená léta, kdy kolejím začaly konkurovat dálnice a později letecká doprava. Za oběť této etapy vývoje padla řada nádražních budov po celých Spojených státech, mimo jiné i věhlasná stanice Pennsylvania Station v New Yorku, která v roce 1964 musela ustoupit moderní zástavbě.
    Naproti tomu washingtonské Union Station mělo šťastnější osud a dnes představuje jednu z nejzdařilejších úprav nádražních prostorů na světě při zachování původního účelu. Od rekonstrukce, která vtiskla budově současné vnitřní uspořádání, uplynulo letos koncem září 20 let. Také toto výročí se o  tomto víkendu mohutně připomíná, protože bez rozsáhlých oprav z 80. let by se zřejmě neslavilo ani výročí stoleté.
    Úpadek osobní železniční dopravy přinesl ve druhé polovině minulého století pochybnosti o tom, čemu má velkolepá budova na dohled od Kongresu sloužit. V roce 1958 hrozilo její stržení a zvažovalo se, že na jejím prestižním místě se postaví moderní kancelářská budova. O pár let později se objevily návrhy, že by mohlo sloužit jako kulturní stánek, ale nakonec k tomuto účelu vzniklo na břehu řeky Potomac Kennedyho středisko. Nenaplnil se ani plán zřídit v nádraží muzeum železniční dopravy.
    Až teprve blížící se oslavy 200. výročí vzniku Spojených států měly vdechnout Union Station nový život. Projekt návštěvnického střediska s  audiovizuálním programem otevřený 4. července 1976 ale způsobil budově velké škody, včetně zničené mramorové podlahy ve vstupní hale. Národní návštěvnické středisko s divadlem, kterému se posměšně říkalo "jáma", se potýkalo s nezájmem veřejnosti i nedostatkem parkovacích míst. Po dvou letech úřady konstatovaly, že budova má statické problémy, expozice byla uzavřena a nádraží zabedněno.
    V roce 1981 začala rozsáhlá rekonstrukce, z níž se jako bájný Fénix zrodilo nové nádraží, které opět slouží cestujícím. Díky umístění v centru města nabízí pohodlnou dopravu do předměstských částí, ale i do vzdálenějších měst Baltimore, Filadelfie, New York nebo Boston. Rychlovlak Acela státní železniční společnosti Amtrak dorazí například do centra 350 kilometrů vzdáleného New Yorku za necelé tři hodiny, což je minimálně o hodinu méně, než trvá cesta autem. Odpovídá tomu ovšem i cena jízdenky až 215 dolarů, tedy asi 3600 korun jedním směrem.
    Současné stoleté výročí přilákalo o víkendu do Union Station desítky tisíc hostů. Lákadlem byly parní lokomotivy z doby dobývání Divokého západu, historické salonní vozy, poštovní vagony i moderní soupravy.
    I po sto letech se ukazuje, že nádraží je plnohodnotnou součástí městské výbavy. Snoubí se v něm původní účel i současný zájem o kulturu a spotřební zábavu. Není divu, že z 32 milionů návštěvníků ročně je každý čtvrtý turista.
0 comments
add comment