Rotterdamské muzeum zveřejní sbírky díky inovativnímu depozitáři

Publisher
ČTK
25.09.2020 08:35
Netherlands

Rotterdam

Winy Maas
MVRDV


Rotterdam - Obrazy, sochy a další díla vystavovaná v muzeích a galeriích po celém světě jsou obvykle jen špičkou obrovského ledovce. Mnoho kulturních institucí má totiž omezené prostory, vystavuje jen zlomek svých sbírek, a většinu artefaktů si tak normální smrtelník nemá šanci prohlédnout. To chce změnit rotterdamské muzeum Boijmans Van Beuningen, které se rozhodlo vystavět nový veřejně přístupný depozitář se zrcadlovým pláštěm, informovala agentura AP.


"Podaří se vám instalovat tak šest procent sbírek, možná deset, ale zbylých 90 procent bude pořád ve skladu. Co to je za zodpovědnost vůči veřejnosti, nevystavovat těch 90 procent?" ptá se ředitel muzea Sjarel Ex. "Víme, že naše sbírka je velmi cenná a důležitá. Ale když ji nemáte na očích, je tu nebezpečí, že ji vypustíte i z hlavy," říká.

Do nových prostor se má přesunout 151.000 děl, která si návštěvníci budou moci prohlédnout již na podzim roku 2021. Vedení muzea se projekt rozhodlo realizovat i z dalšího důvodu - starý depozitář umístěný v suterénu začal být náchylný k záplavám a hrozilo, že díla nevyčíslitelné ceny poničí voda. Architektem skladu je Winy Maas, který si v Rotterdamu vysloužil uznání za obloukovitou stavbu Markthal, v níž se vynalézavým způsobem propojuje tržnice s obytnými prostorami.

Plášť depozitáře v srdci takzvaného muzejního parku tvoří 1.664 zrcadlových panelů, které odrážejí okolní zeleň i nebe nad Rotterdamem, přezdívaným Manhattan na Máze díky přístavnímu charakteru i mrakodrapům. Přes 39 metrů vysoká budova má na střeše březový háj. Ten má podle architekta kompenzovat prostor, který stavba ubírá parku.

Uvnitř je budova rozdělena do pěti zón s odlišným klimatem odpovídajícím nárokům na uskladnění jednotlivých děl. Centrální atrium, po jehož obou stranách jsou výtahy, zdánlivě chaoticky protínají schodiště propojující jednotlivá podlaží. Nový depozitář má tvořit živé a otevřené prostředí, v němž návštěvníci na vlastní oči uvidí práci restaurátorů nebo zaměstnanců připravujících jednotlivé artefakty k přesunu.
0 comments
add comment

Related articles