Koolhaasova odpověď proti ikonickým stavbám v Dubaji
Source dezeen
Publisher Petr Šmídek
14.06.2007 12:00
Invaze Koolhaasových projektů do Dubaje nebere konce. Jeho prozatím nejnovějším příspěvkem do závodu světových architektů o nejzajímavější stavbu v Dubaji je mrakodrap vynikající svou všedností. V záplavě mnoha tvarů a konstrukčních experimentů okolních budov Koolhaasův projekt vybočuje tím, že je hned na první pohled racionální. V konečném výsledku prostá forma přebíjí veškeré ambice autorů okolních staveb, kteří se pokoušejí vytvořit něco výjimečného do výjimečností zahlceného prostředí. Projekt anti-ikonické stavby je v podstatě přepracovaný soutěžní návrh Business Bay do Dubaje, kterou v minulém roce vyhrála Zaha Hadid a OMA skončila druhá. Koolhaas by tímto rád odstartoval “renesanci Dubaje“. Ve světě, kde se architektura obecně a výškové stavby obzvlášť dožadují hlasitě a excentricky o svoji pozornost a každý stánek s párky se stává významnou památkou, udeřil s “Anti-Icon“ probíjející se svojí nevzrušivou architekturou. Dubaj by se podle Koolhaase mohla stát prvním význačným městem 21. století, které by tento trend “věrohodnosti“ mohlo zrealizovat. “Anti-Icon“ je výšková desková stavba, která má být zkonstruována podobně jako výtahová jádra. Svými proporcemi se podobá na výšku postavené plazmové televizi: je extrémně tenká a přitom zároveň velice široká. Metafora přirovnávající dům k monitoru je na místě také kvůli způsobu řešení fasád, do níž jsou vytvořeny otvory podobné pixelům na obrazovce. Projet byl navržen pro společnost Dubai Properties Ltd. a má být 200 metrů široký a 300 metrů vysoký. Na podlažní ploše o téměř půl milionu čtverečních metrů budou umístěny byty, hotel, kanceláře, kultura, obchody a parkoviště. Link>