Architect: Jean Nouvel
Address: Poble Nou, Sant Martí, Barcelona, Spain
Contest:2001-03
Project:2000
Completion:2004 - 16. září 2005
Area:50693 m2
Price:133 000 000 Euro


back to article
27 comments
Pohádka
Sigmund Freud
| 18.01.06 02:25
Když stanul Shrek poprvé před hradem Lorda Farquaada, pronesl větu: „Do You think, maybe he is compensating for something?”
Výtečná stavba
Daniel John
| 18.01.06 02:10
Torre Agbar jsem v létě viděl na vlastní oči, takže můžu připojit názor založený nejen na fotografiích. Torre Agbar je v mimořádně atraktivních pohledech a průhledech vidět z mnoha míst a to i velmi vzdálených. Okolí je zatím lepší nekomentovat, nicméně fotka přes dvůr polorozbořeného autoservisu vypadá skvěle (-: V okolí se navíc masivně staví, takže bude lépe. Na stavební ruch doplácí i samotná stavba, protože se tu mimořádně práší a povrch skleněných žaluzií podle toho vypadá. Jinak stavba vypadá skvěle a už dnes je jedním ze symbolů moderní Barcelony. Co ale naprosto nechápu je, že dovnitř se člověk nedostane ani náhodou. Ochranka vás vrátí na ulici ani nevíte jak. Těžko pochopit, proč investovat do světoznámého architekta, přitáhnout turisty a pak ve vstupní hale neudělat ani veřejně přístupnou kavárnu. Snad se to změní. Není bez zajímavosti, že do skvělé radnice v Murcii od Monea jsem se dostal, dokonce v kanceláři dopravní policie mě paní pustila na krytou terasu. To nic nemění na tom, že Barcelona má novou krásnou dominantu. A co na to Kaplický? To je jediná výtka. Kaplický za podobné projekty sklidil posměch a to možná i od těch, kteří ho dnes, byť výborně, kopírují.
...Je to mrdka z krtka (7:- P)
šakal
| 18.01.06 11:37
...Líbějí vodpustit, ale jinak to nevidím (7:- /)
Pokuta
Jan Kratochvíl
| 19.01.06 12:58
Šakale, máš štěstí, že jsi to napsal po 22. hodině. Jinak bych to smáznul...
(7;- ))
šakal
| 19.01.06 08:25
Omlouvám se redakci i zdejším čtenářům. Jen mi to tak okamžitě napadlo, když jsem tu věc viděl... A pak už se mi to nechtělo z okénka mazat.
Jen jsem chtěl říct, že jsem z toho Nouvela už trochu špatnej. To, co produkuje je taková nějaká videoclipová architektura. Nasvícení a barevné proměny vypadají sice hezky...ale pod tím vším banální obsah. Řečeno slovy Raymonda Chandlera: "Spousta barev, spousta světel, náramná výprava, prvořadé obsazení a zápletka tak strhující a jedinečná, jako utržený nehet."

Administrativní budova prý jako "gejzír"...hm (7:- /)
umění banality
Pavel Nasadil
| 19.01.06 10:48
Šakale, já mám z Nouvela úplně opačný pocit. Pro mě je to genius, který umí udělat neobyčejné z obyčejného - největší umění je použít levné systémové materiály a poskládat je tak, že z toho vznikne abnormální úžasnej koncept. Nepoužívá nic, co by nebylo běžně ve stavebnictví k dostání. V tom tkví podle mě část jeho geniality. Spousta architektů se snaží stále vymýšlet nové, inovovat a vynalézat, a experimentovat. On ne. Dobrý příklad je Anděl...obyčejná admnistrativní stavba postavená z obyčejných materiálů, ze kterých se dnes staví každý druhý barák. A přece jenom je v něčem lepší než ostatní. A nemyslím si, že to je jenom výborným urbanistickým řešením.
Výtečná stavba II.
Daniel John
| 19.01.06 11:25
Z mého pohledu je nejdůležitější, že vznikla výtečná stavba, která napomůže rozvoji celého okolí. Současný stav je vskutku velmi neutěšený. Tak jako se Anděl stal přirozeným, živým centrem Smíchova to bude i s touto Nouvelovou stavbou v Barceloně. Stavba je to velmi originální a samozřejmě i kontroverzní, nicméně je dobré si uvědomit, že všechny použité materiály a postupy jsou vlastně dávno známé, jen Nouvel je použil v nových souvislostech. A nedá mi to, abych nezopakoval, že stavba je vidět v mnoha velmi působivých pohledech a průhledech z celé řady míst po celé Barceloně. Jako jeden ze symbolů moderní Barcelony funguje dokonale.
souhlasím.
Pavel Nasadil
| 19.01.06 12:37
tzv. Bilbao Effect.
...Ale jo...!
šakal
| 19.01.06 01:31
...Já proti dominantě v Barceloně principiálně nic nemám. Ikdyž spolu s lety se mi stále více příčí přisuzovat úlohu dominanty stavbám, které si to svým významem nezasluhují - není to kostel, radnice, dokonce ani městská tržnice... Ale dobrá, možná jsem to zpočátku přehnal, ikdyž...nelíbí...nelíbí...(7:- | )

No, a ten Anděl? To je, myslím, případ, kdy si Nouvel skutečně vybral slabou chvilku. Stavba působí "městotvorně" spíš jen svým komerčním významem - je to zkrátka magnet na peníze, a v okolí tedy přirozenou cestou krystalizují další komerční aktivity. Zaplaťpánbůh alespoň za to! Nicméně urbanismus tady Nouvel nezvládl. Ten nedokončený blok s průhledem na pavlače smíchovských činžáků (třebaže opravené a natřené) vypadá jak vykotlaný zub.
Nevím, jaká je návštěvnost té restaurace na střešní terase ve vnitrobloku - sám jsem se tam byl podívat několikrát a mám dojem, že to moc nežije. Ani bych se nedivil, kdyby za to mohl ten průchod, kterým se tam vstupuje. Je to šedivá škvíra ze zaprášeného hliníku z obou stran obestavěná telefonními automaty, o které se ležérně opírají příslušníci místní cikánské populace. Do patra stoupají žárově zinkované schody které vyhlížejí jako nějaká elegantnější součást zařízení staveniště. Skrze stupně z tahokovu padá špína z podrážek na hlavy těm, kteří stojí dole...
To skleněné nároží se oproti původnímu projektu moc nepovedlo, což, jak vím, bylo dáno úsporami na pokyn investora, takže tady má Nouvel trochu alibi. Nakonec...asi se z celého bloku nejlépe vydařil ten ležatý "kontejner", který má fasádu popsanou básněmi. Přijde mi docela zajímavý...jeho fasáda má takový elegantně industriální vzhled, což mi v centru Smíchova připadá jako dobrá reakce na kontext.

...Jinak, nejraději mám od Nouvela Cartierovu nadaci v Paříži - ta křehce elegantní ocelová krajka protkávaná mlžinou skel je fascinující. Bravo!
Bilbao efekt - reakce
Daniel John
| 19.01.06 02:02
V Bilbau jsem byl v rok otevření Gehryho muzea a pak předloni znovu. Ten rozvoj je neuvěřitelný. Ve městě je spousta kvalitní architektury, hypermoderní rychlodráha. I staré město působilo podstatně živěji než při první návštěvě. K tomu je potřeba připočítat i rekonstrukci celého nábřeží. Dokonce i ten smrad od řeky je nenávratně pryč. Jedna stavba dokázala vytáhnout nahoru nepříliš zajímavé město. A nepochybuji, že pokud se tam za pár let opět podívám, město zase nepoznám. Ohromná úcta patří odvážným radním. Gehryho stavba byla neobyčejně drahá, ale jsem přesvědčen, že jakákoliv sebekvalitnější realizace od jiného architekta by takhle nezafungovala. Počáteční vysoká investice se neuvěřitelně zůročila.
Nouvel - to Pavel Nasadil a šakal
pipe
| 19.01.06 10:35
Ono to s těmi systémovými materiály neplatí tak úplně - Nouvela proslavil Institut de Monde Arabe a jeho fasáda není zrovna Reynaers CW 50 :o)
A pokud jde o hlavní vstup Anděla - to je skutečně misfit.
bilbao effect
adam
| 19.01.06 10:11
proboha, jak muze byt nekdo tak naivni a myslet si, ze za rozvoj bilbaa muze jedna stavba ... guggenheim byla tresnicka na dortu desetiletyho usili ...
systemove materialy
adam
| 19.01.06 10:08
nouvel samozrejme nepouziva pouze sys. materialy
Naivní?
Daniel John
| 20.01.06 10:58
Ostrá reakce mě celkem pobavila, nicméně nedá mi to nereagovat. Při první návštěvě Bilbaa tam rozhodně mimo toho muzea, snad s vyjímkou metra od Lorda Fostera nic pozoruhodného nebylo. Bilbao se nemůže pochlubit žádnou pozoruhodnou památkou, je mimo běžné turistické trasy. Byla tam smrdící řeka, schátralé nábřeží. Před vznikem muzea tam byl turistický ruch minimální. A řekněme si to upřímně, bez turistického ruchu, jehož jediným cílem je právě muzeum, by Bilbao dodnes bylo jen zaprášeným městem, které se těžko vzpamatovává ze své průmyslové minulosti. Nebo si vážně někdo myslí, že miliony turistů tam pojedou kvůli metru od Lorda Fostera, tramvajové rychlodráze, nebo novému kongresovému centru? Vždyť ani úžasný hotel od Legoretta + Legoretta byl tam dnes nebyl. Proč taky. Nemám patent na rozum, ale zajímalo by mě, zda Adam někdy v Bilbau byl a čemu přisuzuje rozvoj města. Atˇ si odmyslí muzeum a řekne mi jediný rozumný důvod, proč by turista jako já měl zavítat do Bilbaa. Španělsko mám projeté docela důkladně, v Barceloně jsem byl posledních 12let každý rok, nenapadá mě ale mimo muzea jediný důvod, proč se táhnout na sever do Bilbaa.
Bilbao effect
adam
| 20.01.06 01:17
tak strucne - v bilbau jsem byl, nicmene svoje informace cerpam z dvouhodinove prednasky Pabla Otaoly, reditele spolecnosti Bilbao Ria 2000, ktera po vice nez 12 let vedla koncepci rozvoje transformace bilbaa z postindustrialniho mesta na kulturni - vic v knize 29+3, ale tim si tu ted delam neplacenou reklamu, cus
a mala rada zaverem
adam
| 20.01.06 01:00
divat se, nestaci
a ke starsimu prispevku
a.
| 20.01.06 01:30
ta stavba stala tusim cca 100mil. dollaru, coz mi k velikosti a vyznamu prijde docela lace - mnohem vice stal 25ti lety pronajem umelecke sbirky od guggenheimovy nadace ...
Pro Adama
Daniel John
| 20.01.06 02:14
Tak už vím, kdo se skrývá pod Adamem. Tu tvoji knihu mám a moc se mi líbí. Mrzí mě jen, že se chováš způsobem, že jen Tvůj názor je správný, protože ty jsi architekt, všechno víš. Já se o architekturu zajímám velmi intenzivně, více než většina studentů architektury. Mám ale tu výhodu (i nevýhodu) že nejsem sešněrován teorií a mnohem více mě zajímá realita. Miluji cestování a projel jsem velkou část Evropy. Viděl jsem velké množství kvalitních staveb. I tak můžu upřímně říct, že nebýt Gehryho muzea, tak bych se do Bilbaa nejspíš nikdy nepodíval. Co se týče pozadí změn v Bilbau, dost o tom také vím... a myslím si, že dívat se stačí. Teorie je pěkná věc, ale pro většinu lidí je důležitější realita.
Plánování
Jan Kratochvíl
| 20.01.06 02:19
Skutečnost, že Bilbao vypadá tak, jak vypadá, není zásluhou Guggenheimovy nadace. Podobně jako všude na světě je rozvoj města řízen územním plánováním, v tomto případě strategickým plánováním - "jak přeměnit brownfields na normální zdravé město". A jedná se od dlouhodobé plány v řádech desetiletí. Pravdu má Adam. Pravdou ale je, že Guggenheim byl pilotním projektem, který přitáhl pozornost a roztočil kola. Podobně si brněnští zastupitelé myslí, že zafunguje Galerie Vaňkovka potažmo nová budova nádraží v rozvoji jižního centra. Tak snad se toho dožiji. V Bilbau jedou neskutečně.
pro daniela
adam
| 20.01.06 02:47
jak se chovam je mozne se asi dosti jen domnivat ...nikdy se nesnazim mit jako jediny pravdu, a jak to pusobi je mi celkem jedno ... ze je vlastni zazitek nejdulezitejsi, no samozrejme ... nikdy bych si to nedovolil poprit, teorie a relita - ty v zadnem rozporu nejsou, popisuji tutez vec ... btw - ja architekt nejsem ...
a opakuji - jen divat se, nestaci ... a neberte me vazne, jsem po nocovce
Reakce
Daniel John
| 20.01.06 03:30
Vzdávám se.(-: Ne ale tak snadno. Oba názory (Adam+Kratochvíl) jsou vlastně rozumné a správné. Problém ale leži jinde. To, jak Bilbao vypadá není jistě zásluhou Guggenheimova muzea. Bez něj by to ale bylo jen příjemné město pro jeho obyvatele a pár turistů. Ten rozvoj byl podmíněn úspěchem Guggenheimova muzea. Těžko by tam jinak tandem Legoretta+Legoretta dostal možnost postavit nádherný hotel. Pro koho? Stejně tak by nevznikla celá řada dalších realizací. Respektuji vaše názory a je mi jasné že jako poučený laik s vámi v odborné debatě vždycky prohraju. Nechtěl jsem říct nic jiného, než že se mi v Bibau líbí, že to město se nádherně rozvíjí. A ono prosté líbí-nelíbí je někdy stejně důležité jako všechna teorie. Nakonec stejně záleží na tom, jestli ta stavba osloví lidi, pro které je určena, jestli jí budou mít rádi, jestli jim něco přinese a jestli třeba nastartuje pozitivní změny v celém okolí. Nakonec pokud by tam byla nějaká betonová krychle, tak možná pár fandů architektury (včetně mě) zajásá, ale u toho to skončí...a Bilbao by dnes bylo stejně ospalým městem jako při mé první návštěvě.
to adam
pipe
| 20.01.06 05:26
Po nocovce jsme přece všichni a stále. Že se v noci nespí se člověk naučí už v prvním semestru. Společně s oblečením černé barvy je to podmínka nutná a pro mnohé i dostačující... :o)
a proc falicky tvar ?
hopl
| 26.01.06 10:19
....navic dominanta na celem horizontu...
...Proč falický symbol?...
šakal
| 26.01.06 06:37
...No to přeci jako že aby si to zkusili jako první...když už to Kaplickýmu - tomu nýmandovi z nějakejch Čech - zatím jenom hnije na pauzáku (7:- P) (7;- ))

...Není důležitý, aby to bylo dobrý. Jde o to, abysme byli první!... Jak říkám...klipová kultura (7:- P)

P. S. Teď mně napadlo, když jsem to dopsal. Prvenství už Nouvel nestihne. První je papírově zase ten Foster, chlap mizerná!... S těma svejma Swiss-Re v Londýně. Ani se nedivim, že je Kaplickej nasranej (7:- /)
a propos falickych symbolu....
hopl
| 27.01.06 12:56
pane Sakalu dotaz byl zcela retoricky..
mas pravdu je to klipova kultura... navic asocjuje mi to takhle....koukej na me- postavil jsem to ja. posledni dobou je to asi nejaka nemoc. a jak se ma tato stavba do krajiny ? hmm.
zdravim H.
suvenyr....
hopl
| 27.01.06 12:48
napada me jeste jedno....treba privydela na obhodovani suvenyrama
hezke postapo
hetzer
| 07.08.08 10:51
a tentokrat musim pochvalit fotky
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

more buildings from Jean Nouvel