Než jsem si přečetl autorskou zprávu, napadlo mě cosi o sídle sekty, což po navštívení stránek investora není zase tak daleko od reality. Nějak netuším, proč by školka měla vypadat zrovna takto. Vůbec si nemyslím, že školka, stejně jako třeba dětský nábytek, musí hýřit barvami a užvatlaností, naopak. Tady souvislost s dětským světem nevidím žádnou, co mě nejvíce překvapuje je pekelná dispozice, pro perzonál, starající se o neposedné děti je ta nepřehlednost hodně problematická. Stejně tak nechápu některé designové detaily, ale svůj účel, ať už je jakýkoliv, školka asi splní.
znovu jsem prosel dispozici a nenasel jsem nic jineho,nez herny a oddelene snadno kontrolovatelne spani pro deti.Predpokladam,ze ve skolce nepracuje pouze jedna pracovnice s kumulovanou pracovni naplni od uklizecky,az po ucitelku ... Design je na debatu,nicmene se domnivam,ze prostory urcene detem jsou O.K.Kapanek me to pripomina D.Vavru.
...architektura stavby není můj šálek kávy...na druhou stranu dispozice jsou v zásadě velmi triviální a přehledné...nepravidelný tvar půdorysu na tom nic nemění, z hlediska provozu je vše velmi jednoduché a účelné...
...podstatné je, že školka je pro děti, nikoliv pro učitelky...a řekl bych že děti určitou členitost určitě přivítají (kdo si nehrál někdy na půdách starých domů nebo staveništi se spoustou ztracených koutů, v lese apod.?)...oceňuji použití přírodních materiálů ve školce, stejně jako pro děti přívětivé měřítko...
..dle mého názoru navrhovat pro děti nebo pro staré lidi patří rozhodně k nejnáročnějším úkolům pro architekta, protože vnímání světa je u dětí prostě jiné...
Rád bych autorovi pogratuloval k moc hezkému dílu. Krásná práce.
V takovém prostředí bych jako dítě moc rád trávil čas. - Stačily už by jen milé a chytré paní učitelky.
Stavba má svou logiku, řád, pevnost i charakter. Není tolik ambiciozní v rysech, ale o o ambicioznější je ve službě.
"Řád hmoty roste z řádu provozu školky. Řád provozu školky roste ze stavebního řádu. Stavební řád roste ze solidního řemesla..."
Podstatná věta ve zprávě je, že jde o školu s výukou n avyzující na waldorfské principy, ty výslovně organické tvarování, a pro malé děti měkčí požadují, viz. Freie Waldorfschule Köln Chorweiler. Představa, že prostory pro výuku musí být prvoplánově přehledné a proto tvarově jednoduché je myšlenkově i u nás mimo nastupující alternativní výuku vyžadující zejména u menších dětí členitější prostory. Přehlednost je nutná a v jejím zajištění při komplikovanějším půdorysu je vtip návrhu školních prostorů v současnosti. Viz J. A . Dyke, H. Herzberger - Architecture of SCHOOLS, Kindergarden architecture, obojí M. Dudek Oxford.
S odstupem času přeci jen doplním pár poznámek souvisejících s výše uvedeným, ale i s jinými, zde prezentovanými budovami mateřských škol. Celkový charakter a design budovy souvisí s waldorfskou pedagogikou a byl by skutečně na dlouhou diskusi. Lze to snad zjednodušit jako snahu uvádět děti do světa jako do krásné a imaginativní skutečnosti.Viz také: http://www.skolka-maitrea.cz/slovo-architekta/. Pokud jde o dispozici, promítlo se do ní mnoho vrstev zadání (viz.autorská zpráva) a prostor byl doslova sochán mezi stromy. To co na papíře možná vypadá nepřehledně ve skutečnosti žádný problém nepřadstavuje, protože dispozice je velmi jednoduchá. Obecně ale ze zkušenosti s podobnými stavbami v německu vím, že takovéto uspořádání prostoru může nově příchozícho mást a záleží na tom zda-li jazyk architektury umožňuje orientovat se ještě jiným způsobem, než vpravo, vlevo, dopředu, dozadu. Asi jako když jdete středověkým městem a tak nějak tušíte, kde to má střed, okraj, a kudy se jde dovnitř a ven. V případě školky jsem byl zvědav na celkové vyznění a výsledkem jsem byl sám mile překvapen. Školka je nyní rok v provozu a když se dívám na fotky, myslím že to podstatné, tedy atmosféru budovy lze jen velmi těžko zachytit. Zajímá mě názor kolegů, kteří stavbu zažili in situ. Shodou okolností budu na místě 30.4. se skupinou zájemců o stavění z přírodních materiálů, tak pokud by stavba někoho zajímala, může to mít i s výkladem.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
...podstatné je, že školka je pro děti, nikoliv pro učitelky...a řekl bych že děti určitou členitost určitě přivítají (kdo si nehrál někdy na půdách starých domů nebo staveništi se spoustou ztracených koutů, v lese apod.?)...oceňuji použití přírodních materiálů ve školce, stejně jako pro děti přívětivé měřítko...
..dle mého názoru navrhovat pro děti nebo pro staré lidi patří rozhodně k nejnáročnějším úkolům pro architekta, protože vnímání světa je u dětí prostě jiné...
V takovém prostředí bych jako dítě moc rád trávil čas. - Stačily už by jen milé a chytré paní učitelky.
Stavba má svou logiku, řád, pevnost i charakter. Není tolik ambiciozní v rysech, ale o o ambicioznější je ve službě.
"Řád hmoty roste z řádu provozu školky. Řád provozu školky roste ze stavebního řádu. Stavební řád roste ze solidního řemesla..."