Kampus International School of Prague (ISP) v Nebušicích se od své realizace v roce 1997 stále vyvíjí. ISP se v loňském roce rozhodla pro výrazný refresh školní knihovny. Pro vypracování návrhu si vybrala architektonické studio Perspektiv. To navrhlo moderní a inspirativní prostor inovačního a vzdělá- vacího centra, jež reflektuje požadavky měnícího se světa. Prostor oživuje dílo mezinárodně uznávaného ilustrátora Petra Síse.
Inovativní prostor k projektově orientované výuce
Účel, kterému knihovna dříve sloužila, se změnil a vyvinul – nástup digitálních médií, 3D tisku a virtuální či rozšířené reality tento proces ještě více umocnil. Hlavní změnou je propojení různých typů výuky do jednoho multifunkčního prostoru. Inovační a vzdělávací centrum sjednocuje knihovnu, studovnu a workshop s integrovaným pobytovým schodištěm. "Díky blízkému vztahu s agilním vedením školy se nám podařilo realizovat odvážnou a silnou vizi konceptu ,new learning'. Cílem bylo přinést maximum vizuální transparentnosti a navrhnout vybavení s důrazem na různorodou ergonomii dětí," doplňují architekti Antal a Stára. Do projektu byli také přizváni specialisté na tvorbu knihoven z Velké Británie, kteří s architekty konzultovali požadavky knihovnictví 21. století. Vznikl tak silný tým, díky němuž byl projekt, i přes nepříznivé okolnosti spojené s pandemií, dokončen včas.
K čemu knihy?
Knihovny díky digitalizaci procházejí v posledních letech výraznou transformací. Hlavní otevřená knihovní část tak nefunguje jako tradiční knihovna, ale spíše jako labyrint poznání. Svým uspořádáním provází návštěvníka prostorem a nabízí mu místo pro studium nebo setkání se spolužáky. Knihovní regály byly navrženy s důrazem na flexibilitu, jsou proto opatřeny kolečky a variabilním uspořádáním polic. Důležitým tématem projektu byl akustický a světelný komfort. Akustické panely ve tvaru papírových vlaštovek jsou doplněny o zvětšenou reprodukci labyrintu z knihy Ptačí sněm autora Petra Síse. Tyto dynamické skulptury oživují prostor a dodávají mu lehkost a hravost.
Idea-Lab, dílna budoucnosti
Teoretickou výuku doplňuje školní dílna budoucnosti tzv. Idea-Lab. Studenti zde mohou využívat 3D tiskárny, CNC frézy či laserové řezačky. Prostor Idea-Labu je vizuálně propojen s knihovnou a přirozeně tak vzniká synergie mezi vzděláním a následnou praxí. Stejně jako zbytek inovačního a vzdělávacího centra je i dílna zařízena s důrazem na flexibilitu, stoly je možné v prostoru přesouvat, elektrifikaci prostoru zajišťují neobvyklé stropní navijáky.
Studovna inspirovaná coworky
Otevřený prostor mezaninu s neformálním prostředím je koncipován jako čítárna nebo místo setkávání. Inspiraci z kancelářských realizací si architekti propůjčili a prostor doplnili o odhlučněné call boxy. Čítárna/studovna jako reprezentant neformálního prostředí je oživena velkým průhledem do prostoru knihovny. Největší místnost v prvním podlaží pak nemá jednoznačně dedikovanou funkci. Tento multifunkční prostor může sloužit jako zasedací, videokonferenční nebo přednášková místnost.
Méně barev pro více klidu a soustředění
Za rafinovaným výsledkem stojí jednoduchá idea – místo, kde spolu mohou lidé a knihy navzájem komunikovat. Spojení, které probíhá mezi čtenářem a knihou, si nezaslouží být ničím vyrušováno. "Při návrhu jsme se soustředili na vytvoření příjemné, uklidňující atmosféry, která nabízí optimální podmínky pro tento dialog," dodávají architekti. Prostoru, který má stimulovat, dominují tlumené barvy a přírodní materiály. Odstíny bílé a šedé se propisují díky vinylové podlaze nebo recyklovaným kobercům od firmy Interface. Přírodní materiály zde zastupuje dubová dýha, která tvoří obklad pobytového schodiště a akustických lamel na stěnách. Světlé barvy akcentuje pestrý sedací nábytek Vitra a Sancal.
Návrh architektů ze studia Perspektiv maximalizuje funkci inovačního a vzdělávacího centra jako informačního zdroje a komunitního hubu otevřeného všem studentům, zaměstnancům a rodičům školy. "Jde o mnohem více, než jen o knihovnu – ISP vzdělávací a inovační centrum podněcuje k četbě a bádání, ale poskytuje také inspirativní prostor k navrhování, spolupráci, inovacím a k budoucí tvorbě," uvádí ředitel ISP Dr. Arnie Bieber. Prostory knihovny a Idea-Labu ISP jsou rozděleny na zóny, které slouží k setkání, poznání a učení. Pohybují se tak nenápadně v pozadí, nevyrušují, avšak podněcují. Příprava projektu byla koncipovaná tak, aby samotná realizace probíhala po dobu letních prázdnin. Studentům se tak inovační a vzdělávací centrum otevřelo začátkem září a bylo příjemným uvítáním v novém školním roce.