Ateliéry CHYBÍK + KRIŠTOF a Mecanoo představují soutěžní návrh na Vltavskou filharmonii, nové hudební a kulturní centrum v centru Prahy. Budova, která splňuje všechny standardy 21. století pro pořádání symfonických koncertů, rozvíjí moderní stavební konstrukce a disponuje výjimečným akustickým řešením sálů, reaguje na potřebu integrovaného kulturního a společenského centra, které doplňuje českou historii a kulturu a zároveň reaguje na potřeby současného města.
Pražská oblast Holešovice-Bubny-Zátory nabízí významný potenciál pro vznik nové živé čtvrti, která čeká na to, až ji bude utvářet nová kulturní dominanta zásadního společenského významu - jakou je právě Vltavská filharmonie nacházející se v blízkosti stanice metra Vltavská. Návrh CHYBÍK + KRIŠTOF a Mecanoo dále rozšiřuje tyto ambice, začleňuje koncertní sál do stávající městské krajiny a vytváří tak plynulou implementaci do urbánního prostředí. Při utváření budovy architekti navrhli rozmanité veřejné městské prostory, včetně přebudovaného nábřeží, náměstí, nádvoří a nového bulváru, dokonale ladícího s jedinečnou topografií Prahy a zajišťujícího dlouhodobou ekonomickou udržitelnost a komerční rozvoj. Víceúrovňový veřejný prostor propojující stanici metra, vstupní foyer, nábřeží a další městské úrovně umožňuje koncertní hale stát se dominantou města.
Koncept stuhy formuje dva samostatné sály válcového tvaru a současně vytváří amfiteátr pod širým nebem, který propojuje foyer a venkovní scénu pro kulturní akce. Hlavní sál, umístěný vpravo od vltavského nábřeží, nabízí návštěvníkům jedinečný vizuální zážitek.
"Hlavní foyer, které hraje v návrhu prvořadou roli, se otevírá směrem k nejvýznamnějším pražským dominantám: Vltavě, centru Prahy a Hradu," říká Ondřej Chybík, spoluzakladatel ateliéru CHYBÍK + KRIŠTOF.
Hlavní koncertní sál s výškou přes pět podlaží se skládá z jeviště, balkonů a foyer, které doplňuje panoramatická střecha s restaurací a bistrem, které jsou přístupné široké veřejnosti. Druhý menší sál je záměrně umístěn mimo výhled na dominanty kostelních věží a reaguje na pěší lávku HolKa. Celý komplex je s okolím propojen jednotným urbánním povrchem, který upřednostňuje veřejný prostor pro pěší.
Hudební sál se svým dřevěným interiérem je tvarovaný akustickými a vizuálními požadavky, za což vděčí spolupráci s předními světovými akustiky z Nagata Acoustics. Architektonická forma si přímo vyžádala dokonalý akustický nástroj, neboť velký sál díky svým rozměrům a vnitřnímu prostorovému tvarováním vytváří čistý přenos zvuku od účinkujících k publiku.
"Hlavní koncertní sál obložený dřevem souzní s interiéry nabízejícími konzistentní použití materiálů a přívětivou estetiku. Vytváří organismus, který funguje jako nástroj s vynikající akustikou," dodává Nuno Fontarra, partner společnosti Mecanoo.
Projekt umožňuje vytvořit jak nezbytný silný architektonický výraz koncertního sálu, tak i funkční urbanistickou kompozici s ambicí stát se uceleným kulturním a společenským centrem. Vybudování dalších funkcí, jako je víceúčelový sál, konferenční sál s knihovnou a školou, umožňuje hlavní stavbě navázat na všechny urbanistické vazby v jejím okolí.
Koncepce nové budovy Vltavské filharmonie od autorů CHYBÍK + KRIŠTOF a Mecanoo pro současnou společnost funguje jako moderní chrám a představitel vrcholné kultury, architektury a dokonalého zážitku, který potvrzuje mezinárodní pověst Prahy jako hlavního města kultury.