Historie prostranství za kostelem sv. Jiří v Ptuji započala v roce 1913 demolicí tzv. Malých kasáren, kterých se město rozhodlo zbavit, aby získalo více prostoru pro pořádání trhů a společenských akcí. Návrh prostranství z počátku 20. století se soustředil především na ulice obklopující tržiště, přičemž celé území nebylo nikdy považováno za náměstí. Zmíněný prostor postrádal jasnou definici a zůstal tak vklíněný mezi dvě přilehlé ulice, a proto dodnes neožil jako centrální městský prostor.
Střechy z červených tašek definují historické centrum Ptuje po staletí. Když byla Malá kasárna zbořena, město ztratilo jednu z největších střešních krajin a vznikl nový otevřený prostor. Vydlážděním nového náměstí červeným teracem ve tvaru bývalé budovy bylo městu navráceno to, co mu bylo kdysi odebráno.
Nová plocha z červeného teraca jasně vymezuje tvar náměstí a vzájemné vztahy mezi stávajícími prvky ve veřejném prostoru. Dlažba byla položena jako městský koberec, kopírující siluetu zbořených Malých kasáren a terénu. Vzniklo tak fyzické propojení v podobě širokého schodiště, které propojuje dvě výškové úrovně náměstí a Slomškovu ulici.
Městský koberec je nejen designovým prvkem, ale také architektonickým prostředkem, který definuje prostorové vztahy a poskytuje funkční celistvost rozlehlého veřejného prostranství.
Kromě širokého schodiště nabízí areál pro své návštěvníky městské židle, které byly navrženy přímo pro tento prostor. Jejich transparentní design a barevnost vytvářejí neutrální městské pozadí, které akcentuje život lidí na náměstí.
Židle byly umístěny do prostoru buď na okraji náměstí nebo ve skupinách ve stínu pod stromy, což vybízelo lidi, aby se scházeli a stýkali. Během koronavirové pandemie o ně byl velký zájem, protože byly jedním z mála dostupných míst k sezení ve městě. Během epidemické uzávěry se kolem nich odehrával celý městský život.
Dějiny architektury jsou bohaté na tektonický přepis z jednoho materiálu do druhého. Textilní rétorika dlažby na tržišti Ptuj se odráží ve skladbě dilatací mezi jednotlivými teracovými plochami. Textilní vzor městského koberce vytváří čtverce se zvýrazněnými „stehy“ a dlažbou jako „lem“, definující statickou a realizační logiku monolitové podlahy.
Během stavby se při archeologickém výzkumu zjistilo, že středověké ulice v této oblasti byly dlážděny oblázky z nedalekých řek a potoků. Říční štěrk z Drávy byl proto použit jako kamenivo pro charakteristickou strukturu teraca, které pokrývá nové tržiště.
Kromě zvoleného kameniva je teracová struktura specifická také svým červenohnědým pigmentem vytvářejícím poněkud zvláštní městskou atmosféru.
Celkový návrh, včetně budovy tržiště, je účelný ve své monochromatičnosti, čímž vyzdvihuje pestrobarevnost produktů nabízených na trhu. Náměstí se stává jevištěm každodenního života občanů Ptuj.
Arhitektura Krušec