Rakouský trh, který je již dlouho nasycený průměrnými nemovitostmi, se čím dál tím víc orientuje na nemasového zákazníka, o čemž nás Vídeň přesvědčuje na každém kroku. Lídrem tohoto snažení je firma SEG, která sídlí v prvním cylindru vídeňských
Gasometrů, za jejichž rekonstrukcí sama stojí . Už její motto
“víc než jen m²” mnohé napoví. Bytovky pro ně staví takové kanceláře jako
Coop Himmelb(l)au,
delugan_meissl a zatím poslední odvážnou realizací je projekt první dámy světové architektury
Zahy Hadid, který má být dokončen v prosinci tohoto roku.
Její první vídeňská stavba stojí na neskutečně komplikovaném místě. Úzká parcela, rušná víceúrovňová doprava v těsné blízkosti, přítomnost slavné historie a zbytků přírody. Zaha se pokusila vytěžit z handicapů maximum, aniž by ztratila na svém dynamickém rukopisu. Podél jedné strany čtyřproudá silnice, podél druhé vídeňský Donaukanal a cyklistická stezka. Těsně před parcelou se zanořuje do podzemí místní U-Bahn a mezi tím vším na zbývajícím kousku pozemku stojí historicky chráněná městská dráha od
Otto Wagnera.
V roce 1994 pověřilo město Vídeň Zahu Hadid vypracováním studie v rámci velkého projektu rekonstrukcí obou břehů břehu Donaukanal, který měl za úkol tuto lokalitu opět oživit. Tři tělesa vlnící se nad a kolem železničního viaduktu musely na svou realizaci čekat dlouhých devět let. Reakcí mezi vnější formou a vnitřním uspořádáním vznikla spousta vazeb, které pobyt uvnitř stavby ještě zintenzivňují. Cílem Zahy bylo vytvořit urbanistické napětí, kde se střetnou historická s moderní architekturou a zajistí na místě, které doposud leželo ladem, prostředí k plnohodnotnému městskému životu. Sama autorka svůj projekt nazvala jako
"roztrhaný list", který se vypíná do mnoha směrů a
“vytváří objemy”. Idea spojení Donaukanal s městskou strukturou měla za následek vznik spousty dalších revitalizačních projektů podél řeky.
Spittelau Viadukt nabídne pronájem (na dobu 6-24 měsíců) 17 klasických bytů (62-142 m²) a 12 jednopokojových garsonek (32-68 m²). Nájemníci dostanou také možnost využívat střešní terasy. V památkově chráněném tělese městské dráhy budou pro potřeby veřejnosti restaurace a obchody. Zajímavě konstrukčně řešenou pěší a cyklistickou lávku těsně nad řekou by měla časem doplnit ještě jedna lávka vedoucí přes rušnou komunikaci a spojit projekt se sousedícím areálem ekonomické univerzity.