The New Museum of Contemporary Art je prvním velkým muzeem, které bylo postaveno v downtownu newyorského Manhattanu. Stojí na místě bývalého parkoviště na ulici Bowery. Muzeum vzniklo v roce 1977 a v průběhu let se stalo vůdčím muzeem současného umění v New Yorku. Je jediným newyorským muzeem, které se věnuje vystavování digitálního umění a experimentálního videa. Na výstavách představuje exponáty z celého světa. V roce 2002 se muzeum rozhodlo opustit stávající sídlo v SoHo a zdvojnásobit výstavní plochy. V následné soutěži na novou budovu zvítězil japonský tým Sejima and Nishizawa and Associates (SANAA).
Budovu Nového muzea tvoří sedm podlaží-výstavních boxů. Prostorový koncept budovy spočívá ve vzájemném půdorysném posunu boxů a v proměnách jejich velikosti. Tento motiv není v díle SANAA nový, nýbrž navazuje na pionýrské realizace Malého domu (Tokio-Aoyama, 2000) a
obchodního domu Christian Dior (Tokio-Omotesando, 2003). Motiv chaosu podlaží v půdoryse i v řezu byl v případě newyorského Nového muzea umocněn výškou struktury a byl vycizelován použitím minimalistického obvodové pláště. Stříbřitě galvanizované obkladové panely tahokovu s náramnými oky zahalují boxy galerií do elegantní efemérní slupky.
Muzeum kromě výstavních sálů v sobě ukrývá přednáškový/divadelní sál, knihkupectví, dílny/učebny, knihovnu, media-centrum, kavárnu a v nejvyšším patře vyhlídkovou střešní terasu.
"Řešení vyplynulo z dlouhého období pokusů a omylů. Vytvořili jsme mnoho pracovních modelů založených na požadavcích Nového muzea a regulačních omezeních parcely. Nejdříve jsme vyvinuli koncept samotných boxů - každý z boxů představuje specifickou součást stavebního programu muzea. Následně jsme experimentovali s posunem boxů tak, abychom vytvořili interiér muzea více užitný a otevřený, s větším vlivem denního osvětlení a s rozmanitější nabídkou výstavních ploch.Navrhli jsme budovu zevnitř ven, řídili jsme se primárně potřebami muzea. Vzhledem k druhu umění, které muzeum vystavuje, a k užívanému kurátorskému přístupu jsme chtěli vytvořit jednoduché výstavní prostory bez sloupů a s velkými možnostmi pro jejich uspořádání respektive členění. Nemyslíme si, že by budova muzea měla konkurovat nebo svým výrazem přebíjet umělecká díla v ní vystavovaná, obzvláště v případě, když se jedná o současné moderní umění. Proto jsme se snažili vytvořit prostory, které jsou pro návštěvníky přitažlivé, ale zároveň nekomplikované." Sejima&Nishizawa