"Když jsem navrhoval tuto stavbu, chtěl jsem vytvořit prostor ticha, modliteb, míru a vnitřního štěstí. Smysl bytí výrazně inspiroval mé snažení. Některé věci jsou úžasné, ať už se dotýkají náboženské podstaty nebo ne."
Le Corbusier
Mariánská kaple v Ronchamp je klíčovou stavbou v dějinách světové moderní architektury, a to z několika důvodů. Pravděpodobně nejnádhernější poválečný římskokatolický kostel v Evropě navrhnul protestant, který měl spíše sklony k pantheismu. Pokud většina teoretiků architektury chápala Le Corbusiera jako zvěstovatele moderní architektury, jenž hodně mluvil a budoval pevná dogmata, která by měla moderní architektura ctít, musela po realizaci kaple v Ronchamp přeřadit na další stupeň ve svém myšlení. Le Corbusier navrhl navzdory svému dosavadnímu stylu vysoce neočekávanou stavbu. Pásová okna, sloupy skeletu, střešní terasu či představěnou fasádu bychom v Ronchamp těžko hledali. Všechno je jinak, zapomeňte.
Některá předcházející Le Corbusierova díla však již nesla stopy skulpturálně laděných hmot, které však nehrály v kompozici staveb první housle. V Ronchamp však stojíme před jiným pojetím architektury. Jak Corbusier vzpomíná:
"Když mne poprvé přivedli na místo stavby, nechal jsem svůj doprovod zabývat se svými věcmi, sedl jsem si a jen jsem skicoval. Po pár hodinách jsem přesně věděl, jak bude kaple vypadat." Tato slova nám jasně ukazují, že kaple v Ronchamp je především záležitostí kontextu s okolní kopcovitou krajinou. Organika?
Dramatická kompozice stavby skrývá ještě dramatičtější interiér. Ten je prosvětlen jen velmi rafinovaně komponovanými malými otvory vyplněnými barevným sklem a také mezerou mezi střechou a zdmi. Tento motiv je v sakrálních stavbách s oblibou používán, Corbusierova forma je však netradiční. Těžká tmavá hmota střechy se vznáší nad bílou podnoží. Je tmavá amorfní střecha vyjádřením neurčitosti, nepostižitelnosti víry? To si každý musí vyložit sám, někdo se přiklání ke klobouku, někdo k mušli, já k symbolu vyššího duchovna. Myslím, že Corbusiér vyjádřil kaplí v Ronchamp základní vztah člověka a víry. V tomto objektu může být umístěna svatyně jakékoli víry. Abstraktní vyjádření místa, kde člověk rozmlouvá s bohem, stimuluje myšlení věřících a nastoluje ty nejzákladnější otázky lidské existence.