Krásná stavba - než rybí žábry mi celá nadzemní část evokuje kryt motoru s chladícími průduchy jak kdyby ulítl z projíždějícího vozu a přistál ve stávající zástavbě - jestli on investor nevyhrabal někde ve skladu starý karosářský kopito a pane architekt, takhle bysme si to představovali - tady zvětšit, tady oříznout...
NEMOHU SI POMOCT, ale stejně jako knihovna pro Prahu ,tak tohle muzeum mi přijde tak strašně koncepčně a formálně plytké...( Kaplický využívá prvoplánovou až infantilní symboliku a to nemluvím o jeho konstrukční "zajímavosti: a práci s prostorem...prostě nuda.....
Zjistil jste si o konstrukčních "zajímavostech" více informací nebo se jen "prvoplánovitě" pouštíte do čehokoliv, co zplodil Kaplického ateliér? V tomto případě vyjadřujete i svůj názor k práci londýnské kanceláře Ove Arup, která nebývá pozývána k jednoduchých a nudným úkolům.
p.s. Měl jsem možnot viděl ostatní soutěžní návrhy architektů a Kaplický si podle mého soudu v tomto případě první cenu plně zasloužil.
Je až zarážející, že se práce namistrovanýho De Ardoise neukázala "ani" ve druhém kole soutěže na Národní knihovnu! Mohli jsme být ohromeni tou rafinovaností, propracovaností provozních vazeb a sofistikovaným konstrukčním řešením! Já osobně jsem nadšen a hned bych podobným typem baráku nahradil pražské hrůzy typu Don Giovanni, Atrium na Karlově nám., Tesco na Národní třídě atp...
Krásná stáj pro všechny ty rychlé koně, osobně bych dal přednost té žluté, po dvou letech přestříkat na červenou a teprve potom na modrou. Už se tam těším. Vrrrruuuummmmmm!
No víte, já jsem se té soutěže na Národní knihovnu nezůčastnil protože bylo jasné, kdo vyhraje...) ale jinak jsem tu knihovnu hodlal pojmout jako doslovnou citaci Věže třetí interancionály od Tatlina...s tím rozdílem, že by věž měla jeden válec navíc vpod zemí-a to by byl ten sklad knih, který by tam samozřejmě rovněž rotoval...
No nebyla by to krása? )
Ale pravdu: nejsem architekt, já jsem jenom profesionální kritik - Mgr. Hnidopich - těší mě..)
Sledoval jsme tuhle záznam prezentace Kaplického před politiky v nějakém výboru parlamentu. a jediné co bylo evidemtní že pan architekt je sebestředný ješitný a dětsky naivní člověk který se rozhodl si za naše peníze postavit okouzlující pomníček své jedinečnosti. Jeho vysvětlení že jako prapůvodní idea tvarového řešení knihovny mu posloužila cukřenka je úžasná a ukazuje z jakých zdrojů pan autor čerpá. Jeho návrh nemá vztah ani k Praze ani ke knihám. Prostě idea která okouzlila jednoho člověka který nevnímá, že zbytku světa se z ní dělá špatně..
Přes své připomínky ke knihovně musím konstatovat,že nevidím důvod proč by jednou z tvůrčích inspirací nemohl být tvar cukřenky,který se architektovi vryl do hlavy.
Ano! Krása! Průnik budovy z 19. století do budovy ze století 21. Nebo moderní budova chce pohltit starou? Obě s obdélníkovým půdorysem, výškově odpovídající, podobnost hřebenu sedlové střechy staré a hřbetu nové. Žábry, nebo kryt motoru? Třeba oboje (mě spíš napadl kryt, stejně jako pana architekta Lence). Možná jednoduchá symbolika, ale kde je nuda? Já jsem uchvácen.
Nemůžu si pomoct, ale návrh je příliš prvoplánový a opravdu vypadá jak oříznutý zadní kryt motoru. Nápaditodt tohoto rafinovaného návrhu mi jaksi uniká. Dostal mě OD Selfrigdes v Birminghamu, ale tohle... Knihovna v Praze: no nevím, nic moc mi nepasuje do prostředí, barvě nerozumím už vůbec... A nestačil jsem se divit, když jsem zjistil, že se pravidla pro umístění archivu měnila až v průběhu soutěže(!!!) Také mě udivilo a trochu naštvalo Kaplického mírně povýšené a lehce do sebe zahleděné chování při obhajobě jeho návrhu. Všechno svalovat na to, že tomu tady nerozumíme a jsme strašně přízemní...
To, že pak z toho politici udělali teátr je jiná věc (i když věc s pozemky měla být jasná už předtím než se rozhodlo o umístění návrhu), ale v mých očích Kaplický neobstál - už jen z toho důvodu, že se choval jako malé umíněné dítě, kterému všichni ubližují. Apropos nemá snad investor právo postavit jiný návrh než ten vítězný (i když nevím jak byly v tomto případě přesně tyto podmínky nastaveny).
"Rejnok" v Budějovicích - krásná stavba, tedy nvrh. je tu jedno malé ovšem.A to: kdo to zaplatí? Budějovice na to samozřejmě nemají. Stát - možná, ale pak by to měla být stavba národního významu, což nikdy nebude. Je potřeba taková kapacita? Nedokážu si představit, že bude plně využitá. Č Budějovice nemají ani 100tis. obyvatel! Myslím, že každý samostatně hospodařící subjekt by si měl stavět potažmo investovat do čeho chce, ale podle svých možností. Nákladnost stavby neodpovídá možnostem Jihočeského kraje natož Č. Budějovic. Nehledě na to, že už jen díky své nákladnosti je stavba nutně neekologického charakteru. Což je bohužel rys mnoha Kaplického staveb...
Co je to za blabol, ze zbytku sveta se z toho dela spatne???
Cukrenka mohla byt jen tvarovou inspiraci......ale jak pak nalozi s funkcnim vyuzitim a celkovou koncepci, ktera nejvice vyhovuje provozu v knihovne a ctenarum, to uz je pak vec dalsi!!!Ti co nerozumi prvotnimu vymysleni navrhu a jak se dale delaji ruzne analyzy, tak at laskave drziiii...h.....u!!!
Jenze takto by se obhajoval kazdy jiny architekt, proti kteremu by politici takto utocili neprofesionalnimi vyroky!!!A odkdy politici rozumeji architekture????A kolik lidi , kteri jeho stavbu odsuzovali vubec vedelo jake projekty dela Kaplicky???Vedeli ti lide, co se stavi jinde ve svete????Videli i jine navrhy , aby je mohli porovnat????Vetsinou NE!!!Sama jsem se ptala a diskutovala s nimi.....
Asi tu nekdo opravdu nezna Kaplickeho navrhy a jeho pristup k navrhovani......prave Kaplicky je ten, co se snazi vyuzivat alternativni zdroje energie, hlavne slunecni energie!!!!A pokud v C.Budejovicich zadavatel chtel tak velkou kapacitu, tak za to uz Kaplicky nemuze!!!
Zná zde někdo co se s tímto návrhem v Modeně zrovna děje ? Soutěž byla téměř před 5 lety, provedení stavby nalinkováno na letos a firma Future Systems byla prý prvou Mrs. Kaplicky rozehnána do světa (pokud se dá věřit MfD, což samo o sobě je také otázkou). Dnes je bohužel často veliká propast, mezi původní myšlenkou a dokončenou stavbou.
Když už jsme v tom Taliánsku, a bavíme se o návrzích nedávno zesnulého pana Kaplického: Ví také zde někdo něco dalšího i o tom vysoce eroticky nabitém vstupu do stanice krtka, v Neapoli ? Nebo je to zase jenom další z těch mnoha nepostavených, ba i nepostavitelných nápadů ?
Děkuji předem.
Když už jsme u toho Jeníčka a Taliánska, víte že ho tam budou brzy blahořečit? A to proto, že se stal asi čyřikrát zázrak a jeho stavbu někdo postavil.
...mně to přijde po estetický stránce pěkný. Patří to k tomu lepšímu, co Kaplický udělal - napadá mě v téhle souvislosti dům Hauera a Kingové. Soudím, že je to výtvarně lépe zvládnuté a svému poslání mnohem přiměřenější než ona proponovaná Národní knihovna.
Jak to funguje po stránce provozu a stavebnětechnického řešení, nedokážu z toho mála dostupné dokumentace posoudit.
Je již samo pozoruhodné, že to někdo postavil, což se týka všech těch (nemnoha) uskutečněných prací Jana Kaplického. Již proto hodlám v létě se do Modeny podívat. Ale jako obvykle, za stavbou (čiností technickou) je vždy někdo jiný, buď jeho předposlední manželka a nebo zde, bývalý spolupracovník. To je proč Jan Kaplický (ostatně odchovanec UMPRUM) v mých očích je více návrhář (hezkyčesky: dyzájnr) než architekt (tvůrce stavěného umění).
Mně to přijde jako skvěle odvedená práce. Ale jako kontextuál si myslím, že kdyby byly v Modeně dvě podobně kontrastní stavby, tak už je to moc. Ale neviděl jsem na vlastní oči, tak těžko soudit. Zážitek to určitě bude.
Kdybyste o Kaplickém věděl více, pak Vám dojde, že za tou "dizájn" formou je větší know-how, než za tím Vaším podpora - podpora - překlad. A design není styling, to byste už měl ve svém věku taky umět rozlišovat.
Nechápu, jak může někdo dáti Santiniho a Kaplického do jednoho pytle. Jejich společným prvním jménem veškerá podobnost končí.
Santini byl ve svém (obzvláště dnes) krátkém životě (1677-1723) byť od narození chromý, vyučen kameníkem a malířem, za stavitele byl přijat v Itálii a roce 1700, po svém návratu domů, v 23 roku života svého již samostatně stavěl. A postavil toho dost. Musel býti nesmírně pracovitý. Z nádledujících 23 let jeho tvorby stojí dodnes alespoň 61 staveb, dalších 17 nedochovaných či nepostavených a o alespoň 114 dalších se vedou spory. Tento bezpochy umělec (od slova uměti) stavitel (od slova stavěti) byl. Třeba jeho klenby byly mistrným přínosem ztvárnění gotických prvků v barokním pojetí. Ve svých stavbách prokázal hluboké znalosti matematiky, geometrie, numerologie a zanícení pro tehdy oživovanou katolickou víru. Jím vytvořené prostory byly nádherně prosvětleny a ozvučeny a Santini mistrně začleňoval své stavby do krajiny (jak tehdy bylo ostatně dobrým zvykem).
Oproti tomu, mimo tu nechutnou "soutěž", Kaplického knihovno naprosto postrádalo jakoukoliv vztahovost k svému místu (place relatedness).
Za jeho i dnes poměrně dlouhého života (1937-2009) jeho postavené stavby by bylo možno spočítat na prstech jedné ruky, když nepočítaje jeho pražskou prvotinu, postavenou až po jeho odchodu do Anglie, v 32. roku jeho života. Tam pracoval pro některé architekty zvučných jmen a později, již na vlastních pěst, postavil (se svou tehdy manželkou) v Londýně jeden dům (1994) plovoucí lávku (1996) a tiskové středisko (1999). Lávka byla zcela vyrobena v dílně před svým splavněním na místo, podobně tak tiskové středisko bylo svařeno v loděnicích, před svým umístěním na kriketovém stadionu. Proto spíše průmyslový návrh (dyzájn) předmětu, než stavba v místě.
Obchodní dům "Selfridge" (2003) bezpochyby stavbou je. Nejenom, že tato stavba byla veřejností zvolena za nejošklivější budovu v snad nejošklivějším městě Spojeného království, ale z hlediska stavebního o "pokrokovou" stavbu se vůbec nejedná. Zcela tuctový ocelový skelet je zabalen do cementové peřiny, kde zvenku tisíce "kosmických talířů" je ručně přišroubováno na jejím povrchu. V porovnání s "earbashing" které uštědřil v prvním veřejném proslovu zpět doma, svým českým kolegům (1990) na námět nových způsobů a hmot ve stavění, dosti obyčejné řešení. V pohledu třeba na Sydney Opera House, jehož mnohá nová technická řešení zásadně ovlivnila budoucnost australského stavebnictví, technický přínos této stavby je vskutku nicotný.
Proto jsem zvědav na právě dokončenou stavbu v Modeně, obzvláště její porovnání s vítězným návrhem Jana Kaplického. Ale dohnání Jana Blažeje raději neočekávám.
Ferdo, Ferdo. Již jsem zde byl odhalen, jako gramatický ignoramus ale "hy, chy, ky, ry, dy, ty, ny" si ze školy stále ještě pamatuji. Dále pak (i když jsem se o "styling" nikde nezmiňoval):
"design (dyzajn) vzhled, tvar; návrh tvarování vyrobků sjednocující funkční učelnost a estetický vzhled"
"styling (stajling) ;2 tvarování předmětů pro větší estetický dojem a funkčnost"
("Slovník cizích slov" 2006)
Čili, celkový rozdíl je zde doslova: Tvarování vyrobků - tvarování předmětů. Estetický vzhled - estetický dojem. Funkční učelnost - funkčnost. Haló?
N.B.
Všimněte si také, že zde je řeč vždy jen o tvarování výrobku, předmětu, ale nikoliv o stavění a místu. Na rozdíl od architektury (umění stavět).
Asi jste se zase sekl, ma li robert pravdu. Vypada to na dalsi spolecny rys obou Honziku. Jan Kaplicky take nebyl (nikde, nikdy) registrovan coby architekt.
u Jana Kaplického převažuje formální samoúčelnost prezentovaná jako romantismus.
ale zrovna použití kaplického formy blobu na maserati muzeum nějakou racionalitu má.
dojmy z návštěvy - tvarově elegantní a silné i přes jistou nedotaženost . Tou je bohužel fakt, že původní idea kapoty se poněkud vytrácí. Z exponované strany je objekt na sevřeném pozemku bez možnosti odstupu, díky tomu jsou ony žábry velmi málo čitelné. Dalo by se čekat, že to zachrání interier, ale tam je všezakrývající podhled (!). Zainteresovaný návštěvník si proto musí "pro svuj tvar" poodejít hodně daleko na konec parkoviště odvrácené strany muzea - velká škoda, chtělo to malinko plastičtější! jinak už druhy den po otevření byly dost pošlapané tvarově měkké přechody podlah a stěn - s existencí dětí a buranů nutno počítat.
Byl li či nebyl (ve Vlaších zřejmě byl) zcela jasně to neotřáslo důvěrou v něm, u jeho početných (v drtivé většině mimopražských) zákazníků.
Navíc, zpět k budově muzea, v obzvláště té konečné (žluté) obměně novostavba vykazuje, pro stavbu tak novodobého tvaru, až překvapující vztahovost k místu. Její pravoúhlý půdorys odpovídá tvaru plochy staveniště. V křivkách provedené průčelí obchází a bere ohled na původní halu i rodný dům Dr. Ferrari. Výškově se též začleňuje do obecné hladiny svého okolí (žádné "Oko nad Modenou"). Od svého okolí naprosto odlišná barva nese značku předmětu, jemuž je celý podnik zasvěcen (žádný "šampus"). Tuto stavbu si neumím představit kdekoliv (zakřivení jejího průčelí by pak bylo zcela bezúčelné) a nebo v jakémkoliv měřítku (určitě ne jako autobusovou zastávku).
Naštěstí, kryt motoru není zase tak rozdílný od krytu tovární haly, či technického muzea, jako je třeba cukřenka.
Mezi oběma pojmy je nebetyčný rozdíl! U designu je jednoznačně forma určována funkcí, resp. forma je podřízena funkci. Jde spíše o záležitost inženýrskou, než uměleckou. Pro styling je typické, že forma či tvarování, jsou více umělecké, experimentální. Formě je podřízena funkce, nebo taky forma jde na úkor funkce.
Máte-li pravdu, tak Vám nezbývá než napsat nový slovník cizích slov, abychom se my, prostá veřejnost, tak nepletli. Záměrně jsem použil ten nejnovější co mám (2006) ale Vy jste zcela zřejmě daleko vpředu, o desítky let. Doslova, na špici.
Pravda. význam slova se může časem, někdy až zásadně, změnit. Jako kluk si pamatuji, že moje maminka mluvila, že to má hezký "dezén" (jak Francouzi říkají). Ne zrovna "terminus technicus". "Gay" býval člověk bezstarostně veselý, dnes tzv. "poofter", ne nutně vždy tak dobře naladěn. Řekněte dámě, že je "sophisticated lady" a hrdostí ji začnou praskat knoflíčky na blůzce. Kdyby ale znala prvotní význam tohoto řeckého slova, tak Vás praští svoji kabelkou po hlavě (poté co do ní ukryla ten nejtěžší popelník po ruce). Na Váš osobní výklad slov "dyzájn" a "stájlink" také jednou může dojít. Dech do té doby ale nedržím.
Prozatím si vystačím s výkladem anglického "design" coby " návrh (záměr, uspořádání)". A "styling" ponechám kadeřníkům.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
p.s. Měl jsem možnot viděl ostatní soutěžní návrhy architektů a Kaplický si podle mého soudu v tomto případě první cenu plně zasloužil.
No nebyla by to krása? )
Ale pravdu: nejsem architekt, já jsem jenom profesionální kritik - Mgr. Hnidopich - těší mě..)
To, že pak z toho politici udělali teátr je jiná věc (i když věc s pozemky měla být jasná už předtím než se rozhodlo o umístění návrhu), ale v mých očích Kaplický neobstál - už jen z toho důvodu, že se choval jako malé umíněné dítě, kterému všichni ubližují. Apropos nemá snad investor právo postavit jiný návrh než ten vítězný (i když nevím jak byly v tomto případě přesně tyto podmínky nastaveny).
"Rejnok" v Budějovicích - krásná stavba, tedy nvrh. je tu jedno malé ovšem.A to: kdo to zaplatí? Budějovice na to samozřejmě nemají. Stát - možná, ale pak by to měla být stavba národního významu, což nikdy nebude. Je potřeba taková kapacita? Nedokážu si představit, že bude plně využitá. Č Budějovice nemají ani 100tis. obyvatel! Myslím, že každý samostatně hospodařící subjekt by si měl stavět potažmo investovat do čeho chce, ale podle svých možností. Nákladnost stavby neodpovídá možnostem Jihočeského kraje natož Č. Budějovic. Nehledě na to, že už jen díky své nákladnosti je stavba nutně neekologického charakteru. Což je bohužel rys mnoha Kaplického staveb...
Když už jsme v tom Taliánsku, a bavíme se o návrzích nedávno zesnulého pana Kaplického: Ví také zde někdo něco dalšího i o tom vysoce eroticky nabitém vstupu do stanice krtka, v Neapoli ? Nebo je to zase jenom další z těch mnoha nepostavených, ba i nepostavitelných nápadů ?
Děkuji předem.
...mně to přijde po estetický stránce pěkný. Patří to k tomu lepšímu, co Kaplický udělal - napadá mě v téhle souvislosti dům Hauera a Kingové. Soudím, že je to výtvarně lépe zvládnuté a svému poslání mnohem přiměřenější než ona proponovaná Národní knihovna.
Jak to funguje po stránce provozu a stavebnětechnického řešení, nedokážu z toho mála dostupné dokumentace posoudit.
Je již samo pozoruhodné, že to někdo postavil, což se týka všech těch (nemnoha) uskutečněných prací Jana Kaplického. Již proto hodlám v létě se do Modeny podívat. Ale jako obvykle, za stavbou (čiností technickou) je vždy někdo jiný, buď jeho předposlední manželka a nebo zde, bývalý spolupracovník. To je proč Jan Kaplický (ostatně odchovanec UMPRUM) v mých očích je více návrhář (hezkyčesky: dyzájnr) než architekt (tvůrce stavěného umění).
Nechápu, jak může někdo dáti Santiniho a Kaplického do jednoho pytle. Jejich společným prvním jménem veškerá podobnost končí.
Santini byl ve svém (obzvláště dnes) krátkém životě (1677-1723) byť od narození chromý, vyučen kameníkem a malířem, za stavitele byl přijat v Itálii a roce 1700, po svém návratu domů, v 23 roku života svého již samostatně stavěl. A postavil toho dost. Musel býti nesmírně pracovitý. Z nádledujících 23 let jeho tvorby stojí dodnes alespoň 61 staveb, dalších 17 nedochovaných či nepostavených a o alespoň 114 dalších se vedou spory. Tento bezpochy umělec (od slova uměti) stavitel (od slova stavěti) byl. Třeba jeho klenby byly mistrným přínosem ztvárnění gotických prvků v barokním pojetí. Ve svých stavbách prokázal hluboké znalosti matematiky, geometrie, numerologie a zanícení pro tehdy oživovanou katolickou víru. Jím vytvořené prostory byly nádherně prosvětleny a ozvučeny a Santini mistrně začleňoval své stavby do krajiny (jak tehdy bylo ostatně dobrým zvykem).
Oproti tomu, mimo tu nechutnou "soutěž", Kaplického knihovno naprosto postrádalo jakoukoliv vztahovost k svému místu (place relatedness).
Za jeho i dnes poměrně dlouhého života (1937-2009) jeho postavené stavby by bylo možno spočítat na prstech jedné ruky, když nepočítaje jeho pražskou prvotinu, postavenou až po jeho odchodu do Anglie, v 32. roku jeho života. Tam pracoval pro některé architekty zvučných jmen a později, již na vlastních pěst, postavil (se svou tehdy manželkou) v Londýně jeden dům (1994) plovoucí lávku (1996) a tiskové středisko (1999). Lávka byla zcela vyrobena v dílně před svým splavněním na místo, podobně tak tiskové středisko bylo svařeno v loděnicích, před svým umístěním na kriketovém stadionu. Proto spíše průmyslový návrh (dyzájn) předmětu, než stavba v místě.
Obchodní dům "Selfridge" (2003) bezpochyby stavbou je. Nejenom, že tato stavba byla veřejností zvolena za nejošklivější budovu v snad nejošklivějším městě Spojeného království, ale z hlediska stavebního o "pokrokovou" stavbu se vůbec nejedná. Zcela tuctový ocelový skelet je zabalen do cementové peřiny, kde zvenku tisíce "kosmických talířů" je ručně přišroubováno na jejím povrchu. V porovnání s "earbashing" které uštědřil v prvním veřejném proslovu zpět doma, svým českým kolegům (1990) na námět nových způsobů a hmot ve stavění, dosti obyčejné řešení. V pohledu třeba na Sydney Opera House, jehož mnohá nová technická řešení zásadně ovlivnila budoucnost australského stavebnictví, technický přínos této stavby je vskutku nicotný.
Proto jsem zvědav na právě dokončenou stavbu v Modeně, obzvláště její porovnání s vítězným návrhem Jana Kaplického. Ale dohnání Jana Blažeje raději neočekávám.
Ferdo, Ferdo. Již jsem zde byl odhalen, jako gramatický ignoramus ale "hy, chy, ky, ry, dy, ty, ny" si ze školy stále ještě pamatuji. Dále pak (i když jsem se o "styling" nikde nezmiňoval):
"design (dyzajn) vzhled, tvar; návrh tvarování vyrobků sjednocující funkční učelnost a estetický vzhled"
"styling (stajling) ;2 tvarování předmětů pro větší estetický dojem a funkčnost"
("Slovník cizích slov" 2006)
Čili, celkový rozdíl je zde doslova: Tvarování vyrobků - tvarování předmětů. Estetický vzhled - estetický dojem. Funkční učelnost - funkčnost. Haló?
N.B.
Všimněte si také, že zde je řeč vždy jen o tvarování výrobku, předmětu, ale nikoliv o stavění a místu. Na rozdíl od architektury (umění stavět).
ale zrovna použití kaplického formy blobu na maserati muzeum nějakou racionalitu má.
Byl li či nebyl (ve Vlaších zřejmě byl) zcela jasně to neotřáslo důvěrou v něm, u jeho početných (v drtivé většině mimopražských) zákazníků.
Navíc, zpět k budově muzea, v obzvláště té konečné (žluté) obměně novostavba vykazuje, pro stavbu tak novodobého tvaru, až překvapující vztahovost k místu. Její pravoúhlý půdorys odpovídá tvaru plochy staveniště. V křivkách provedené průčelí obchází a bere ohled na původní halu i rodný dům Dr. Ferrari. Výškově se též začleňuje do obecné hladiny svého okolí (žádné "Oko nad Modenou"). Od svého okolí naprosto odlišná barva nese značku předmětu, jemuž je celý podnik zasvěcen (žádný "šampus"). Tuto stavbu si neumím představit kdekoliv (zakřivení jejího průčelí by pak bylo zcela bezúčelné) a nebo v jakémkoliv měřítku (určitě ne jako autobusovou zastávku).
Naštěstí, kryt motoru není zase tak rozdílný od krytu tovární haly, či technického muzea, jako je třeba cukřenka.
Máte-li pravdu, tak Vám nezbývá než napsat nový slovník cizích slov, abychom se my, prostá veřejnost, tak nepletli. Záměrně jsem použil ten nejnovější co mám (2006) ale Vy jste zcela zřejmě daleko vpředu, o desítky let. Doslova, na špici.
Pravda. význam slova se může časem, někdy až zásadně, změnit. Jako kluk si pamatuji, že moje maminka mluvila, že to má hezký "dezén" (jak Francouzi říkají). Ne zrovna "terminus technicus". "Gay" býval člověk bezstarostně veselý, dnes tzv. "poofter", ne nutně vždy tak dobře naladěn. Řekněte dámě, že je "sophisticated lady" a hrdostí ji začnou praskat knoflíčky na blůzce. Kdyby ale znala prvotní význam tohoto řeckého slova, tak Vás praští svoji kabelkou po hlavě (poté co do ní ukryla ten nejtěžší popelník po ruce). Na Váš osobní výklad slov "dyzájn" a "stájlink" také jednou může dojít. Dech do té doby ale nedržím.
Prozatím si vystačím s výkladem anglického "design" coby " návrh (záměr, uspořádání)". A "styling" ponechám kadeřníkům.