Na počátku minulého století byl automobilový průmysl teprve v plenkách, zatímco domy se stavěly již po několik tisíciletí. Internacionální sloh pomohl rozhýbat obor architektury tak, že ve srovnání s některými stavbami působil moderní automobil jako ten méně progresivní. Automobilový průmysl v následujících desetiletích prošel ohromným vývojem a předstihl architekturu ve své flexibilnosti, zakomponovávání nejposlednějších technologií, využití moderních materiálů a hlavně jakým způsobem přijímají novinky jejich zákazníci. Jistí brněnští architekti hořekují nad tím, že se klient nebojí investovat nemalou částku do posledního modelu automobilu, ale obdobnou sumu peněz už pak není ochoten vložit do svého bydlení a vybere si raději lety ověřený stavební styl.
Automobilky v posledních letech podaly architektům pomocnou ruku. Kromě toho, že zpřístupnily technologie jako real-time prototyping nebo pokročilé počítačové programy, tak se samy ukázaly být osvícenými klienty odhodlanými jít s architekty do rizika, které se jim nakonec ve většině případů vyplatilo. Jen v minulém roce bylo dokončeno několik zajímavých showroomů, automobilových muzeí a výrobních hal, které se následně staly symbolem celé společnosti.
Vítězný projekt Maserati muzea z konce roku 2004 dokazuje, že některé návrhy londýnské kanceláře Future Systems dokáží držet s automobilkami krok. Musí se sice potýkat s více nástrahami než běžní architekti, ale ty mu pomáhají překonat nejlepší inženýři z Ove Arup. Kaplického služeb už ikona závodního automobilismu využila při řešení svých výstavních expozic v roce 2001. Návrháři italských aut často kladou krásu a design před praktičnost a funkci. Také podle Jana Kaplického by měla být architektura hlavně krásná. Italskému naturelu to bude vyhovovat a typologii modenského muzea to nijak neuškodí.
Muzeum Maserati se uvelebilo u domu Enzo Ferrari z konce 19. století a z velké části je zahloubeno pod zem. Vstup do měřítkem i výškou nevelkého muzea je přes zakřivenou a nakloněnou skleněnou stěnu, která vás vtahuje do výstavního prostoru. Skleněné průčelí je navíc členěno horizontálními pruhy, čímž připomíná čelní masku automobilů Maserati. Střešní světlíky připomínající rybí žábry jsou orientovány na sever a zaplavují interiér difúzním denním světlem. Stěny a podlahy do sebe plynule přecházejí a jsou zhotoveny z jemného bílého teraca. Výrazný a objímající prostor nabízí dokonalé prostředí, ve kterém mohou vyniknout úspěchy a finesa sbírek Maserati.
autorská zpráva