je alespon pro me velice zajimavym pocinem,vcetne primo fantasticky zabydleneho interieru.Konecne interier,jehoz hlavni prednosti neni predesignovany tzv."pravouhly bordel".Investor umi bydlet.Usazeni domu je bezchybne.
celý dům je fajn, nemám proti němu námitek , jen si říkám, jesli autor premyslel nad tim, komu bude dum slouziit. umistit loznice v obou castech do patra kam se jde po schodech , zvlaste u lidi starsich osmdesati let mi přijde trosku neuvazene, cekala bych obzvlast pro nejstarsi generaci, ze vse bude bezbarierove a pokud mozno dobre dosazitelne
Samozřejmě že jsme nad tím přemýšleli. Nejen to. Klienti jsou velmi otevření lidé. Při návrhu se mluvilo o různých situacích života. Nejen o stáří, nemohoucnosti, ale i o smrti ... (= dům v běhu času)
A zde je třeba jednu věc vysvětlit. Panu Kamilu Růžičkovi bylo v době návrhu 85. Je to bývalý politický vězeň a dal by se popsat slovy: "Laskavý Chlap". Hodně toho zažil.
Popsal jsem mu svojí skepsi ohledně ložnic v patře v souvislosti s jeho věkem .... Podíval se na mne laskavě ale pevně a řekl: "Já do patra dojdu". (Tak jsme se tedy pozabývali sklonem schodiště, dosažitelnosti zábradlí atd ...) Jeho reakce souvisela s tím, že ve svých pětaosmdesáti letech začínal novou etapu svého života a nechtělo se mu jí začínat stahováním kalhot. Doposud žil v polosuterénu s okénky na sever. Posléze jsem dostával fantasticky dobré a dojemné zprávy, co dům s jeho životem udělal.
Nic to nemění na faktu, že do patra nyní vede po schodech pojízdná plošina. Tak jde život. Chlap Kamil Růžička žije tak, jak chce a potřebuje.
Jak jsem napsal v předchozím komentáři A.J.K.: klienti jsou kompetentní žít.
(pozn: nedomysleli jsme pouze způsob otvírání dveří na spodní záchod. Ty dveře se musely na prosbu pana Růžičky samozřejmě otvírat ven. "Kdyby se mi něco stalo, komplikoval bych lidem možnost pomoct mi") Tak se dveře již hotové zazděné předělaly.)
vida to je vtipné, pěkná zahrada - stále mi naskakují analogie s 50. lety, trochu jako dvouletkové baráky, každý tu tradici asi vidíme v něčem jiném. Podobnost s lázeňskou vilou - to byla asi nadsázka?
Ony i ty dvouletkové domy jsou součástí obrazu. I ony jsou kontext. Jukněte na situaci.
Lázeňskou vilu jsem nemyslel s nadsázkou. Používám-li analogii, neznamená to citaci, nebo přesný opis. Znamená to zdroj. Jeden z více zdrojů. Zdroj neznamená podobnost. Pokud ho nepopíši slovy, tak je samostatně nečitelný, ovšem bezděčně vnímaný. Dům není přehlednou koláží.
Ano, zadní fasáda je analogií k zarostlým lázeňským vilám. Bez nadsázky. … a celek je současný dům na periferii lázeňského města.
gratuluji architektům i stavebníkovi - dům vypadá, jako by tu stál už od těch zmiňovaných 50. let a odpovídá tomu i zabydlenost interiéru. fantastická je hlavně zahrada - skláním se před nápadem stavebníka zachovat i nejposlednější nálet a před architekty za to, že jeho přání respektovali a nepřesvědčovali ho, že to či ono se musí pokácet. člověk totiž může určitě dosáhnout druhého patra a rychle zabydlet interiér, nikdy se mu ale nepodaří vytvořit vzrostlou zahradu, pokud nemá starší zeleň na pozemku. tady je to dokonalost sama! jsem zvědavý, jestli po této realizaci sáhne některý z našich časopisů o bydlení a dokáže se povznést nad určitou "nesterilnost" (v dobrém) tohoto domu
gratuluji architektům i stavebníkovi - dům vypadá, jako by tu stál už od těch zmiňovaných 50. let a odpovídá tomu i zabydlenost interiéru. fantastická je hlavně zahrada - skláním se před nápadem stavebníka zachovat i nejposlednější nálet a před architekty za to, že jeho přání respektovali a nepřesvědčovali ho, že to či ono se musí pokácet. člověk totiž může určitě dosáhnout druhého patra a rychle zabydlet interiér, nikdy se mu ale nepodaří vytvořit vzrostlou zahradu, pokud nemá starší zeleň na pozemku. tady je to dokonalost sama! jsem zvědavý, jestli po této realizaci sáhne některý z našich časopisů o bydlení a dokáže se povznést nad určitou "nesterilnost" (v dobrém) tohoto domu
co chcel autor povedat tymi fotkami? foto z exterieru, kde ten dom odpudzujucich tvarov ani nevidno.. asi to je na tom fajn. inak ten interier je desny, to co maju v kuchyni? najblizsie mozete nafotit a zavesit na archiweb hned prvy cigansky byt.. 100% to bude aspon take ako toto. no proste des a hroza...
Som si najprv myslel ze je to zart, ako sa takyto dom dostal vobec na archiweb. Nie je na nom jedina zaujimava vec, alebo dobry napad. A ta zahrada ... absolutne neupravena a bez ziadneho konceptu alebo myslienky ... hroza
Pánove, udělali jste nádherný barák! Jednoduchá logická dispozice, zakřivení nikoli z manýry. Oceňuji prezentaci, chtěl jsem pochválit interiéry, pak jsem si přečetl, že to je práce investora. Mít takového investora musí být čiré potěšení. Mohl bych mít výhrady k zahradní fasádě, se kterou byste určitě docílili velkorysejšího dojmu - z hlediska pobytu na zahradě. Ale to je jen otázka mého vkusu. Zahrada je úžasná, nepotřebuje zásahy, posazení domu taky výborné. Po dlouhé době dobrá nálada z českého rodinného domu.
Pánové Švorc a Torda jsou koukám podle mailu ze stejného kanclu. Doporučuji rozklikněte si jejich maily a zhodnoťte jejich silně podprůměrné tendenční skvosty. Zvláště nepovedená variace na vilu NM je libůstka. Pánové, nemám rád urážení a nemyslím s, že kritici musí stavět. Ale když už staví blbě, neměli by se příliš ozývat:-P
dodatek
| 31.10.09 10:26
Ale pokud je ta kritika slušná, může kritizovat i neumětel, pravda.
dodatek dodatek
| 31.10.09 10:00
Nejvíc se mi líbí ta poznámka o okně a odpočívadle. Výhled z takového okna na schodišti dělá úplně jiný dojem, než z okna obdélníhového. Detail, který mě dostal.
Příspěvky mládenců z vparchitects jsou pouze dokladem toho, jak profesně pokřivené může být nahlížení na architekturu. Jako by zahrada a interiér, rostoucí spolu se svými majiteli a odrážející jejich přístup k životu, bylo cosi nepatřičného. Jako by "slušné mezi architekty" bylo uveřejňování pouze sterilních interiérů, naaranžovaných pro návštěvu profesionálního fotografa do pustého, uklizeného prázdna... jako by každá stavba musela být provázena devastací pozemku a následného vysázení chvojek u plotu...
Mládenci si patrně ještě neuvědomili, že i jimi navržené zahrady a interiéry, v počítači vypadající tak "čistě a koncepčně", se časem promění podle svých majitelů.
Pane Kuzemenský, jak s vámi nesouhlasím s tím senem v podkroví, tak tenhle barák i s tou zahradou se mi líbí. A i já gratuluji k investorům, musí to být silné osobnosti, žijící plným životem.
A ještě malá poznámka k příspěvku "rk"- takováhle zahrada je pro každého psa snem!
Re: michal074 & Petr Votoupal & Martina & slovenské ANO
Ale ano, i takhle to lze číst. Strukturelně je to vlastně dvoudům. Tato asymetrická symetrie je otiskem toho, jak chtějí obě generace spolu žít. Dávali jsme si záležet na obsahové symetrii, to co jsme dali do pravé části domu, jiným způsobem se objevilo i v levé. Levá část je podstatně střídmější ... Důležité bylo vybalancovat míru vzájemného soukromí i možnost propojení (zápraží, podélný průhled celým domem ...).
Mají dva psi. (V případě občasného bydlení generace 30 více psů). Psi vypadají spokojeně.
Jeníku děkujeme Vám. Také dobrá nálada ... Ještě k té zahradní fasádě: z té strany bylo potřeba, aby dům vypadal co nejméně velkoryse. Ze dvou důvodů. 1.přes ulici začíná chatařská kolonie 2.nepřitahovat oči, nebýt dominantní = soukromí. Vlasně mám také dodatek: dům je nízkonákladový. Stavební náklady zcela zásadně určovaly rozsah toho, s čím bylo možné pracovat.
Díky Vám nemusíme odpovídat vparchitects. To velice oceňuji. Jejich stránky jsem totiž viděl.
Vážím si Vašeho příspěvku, který jste napsala, i když jsme se někde jinde na archiwebu sarkasticky přeli. Velkorysé. Mám úctu. Máte pravdu, investoři jsou lidé, kteří znají cenu života.
S těmi střechami to ode mne bylo trochu v kontextu tohoto červeného domu. Nezáleží na střeše, ale na tom, jak dům sedí v okolí, co si z okolí vezmu jako referenci ...
Odpovídal jsem tam dogmatem, proti dogmatu. To už je takový můj černohumorný automatismus.
(I Vám děkuji, že jste zareagovala na něco, na co se mi chtělo mlčet a čekat.)
A ještě malá poznámka: Mám psa. I David Macháček má psa. Navrhovali jsme jejich sen.
Doporucuji znovu a znovu prohlednout a prostudovat foto (pomyslne cislovano od leva dolu ) c. 1,3,4,9,12,16,20 ( jak pisete: zahrada bez konceptu a myslenky ).Nekdy totiz vnaset myslenky do nadherne utvarene vzrostle zelene je primo smrtici.Neco malo k interieru : Juknul jsem se dle doporuceni pana Jenika na vase stranky - narazil jsem mimo jine na vase autorske dilo,pojmenovane "minimalisticky interier" - mimo ca 6 ks polokresel Rolf-Benz a jidel.stolu se skl. deskou jsem tam nic nevidel,az na jakousi masazni vanu,zrejme mysleno jako Ofuro ( Japanese Bath ) v obyvaci hale.Japonci by nejspise dostali krece,kdyby to videli.( Ofuro ma prave byt umisteno v nadherne zahrade s krasnym vyhledem).Musim rict,ze v takovem interieru bych nemel naladu na prohozeni par slov s prateli.Pokud jde o vase domy - vily,ale i obytne domy,ktere na strankach prezentujete,asociuje to ve me 70 - 80 leta Stavoprojektu.Rodinne domy Vami navrzene postradaji dle meho soudu gracii a radost z tvoreni - misto zahrady a nenasilneho prechodu na verejnou komunikaci Maginotovy linie ( modni,ale blbe ) - je to vse nejake prkenne,tezkopadne.Dispozici jsem shlednul jednu a to u objektu pojmenovaneho " Domcek" - neni spatna.Computer Simulation si nejspis delate sami,protoze nejsou nic moc ( ale nehraji takovou roli ) - Celkove se domnivam,ze Vas temer nic neopravnuje k tomu,aby jste takovym brutalnim zpusobem zdecimovali dum v K.Varech od teamu arch. :Kuzemensky & spol. - Toliko k vasi zdrcujici kritice.Kapanek by jste to mohli jeste zvazit.
Hned po té , jakmile se zde objevil tento dům, chtěl se napsat příspěvek. Pár dní jsem otálel a vida jak široká je zde diskuse. Podle mého skromného názoru architektura není jen bílý papír a na něm krásný vydestilovaný nápad. To by bylo moc jednoduché. Architektura je investor, autor, respekt pro danou lokalitu, estetika, praktičnost a pokora. Rodinný dům v Karlových Varech pro mne tyto atributy splňuje. "Zabydlený interier" sice není šálkem mého kafe, ale ten jen v kompetenci obyvatel domu. Oni si vytváří prostředí, ve kterém se cítí dobře. Dům na mne působí skoro dojmem, že se jedná o zdařilou rekonstrukci nějakého desetiletí starého objektu. Tak dobře stavba ladí se svým okolím. Jako by zde stála odjakživa. Tento dojem ještě zesiluje zachovalá původní zahrada jakoby "ledabyle" udržovaná. V době laciných a stále se opakujících "katalogových" zahrad satelitní výstavby příjemná změna. Nadchla mě terasa, která mi svojí atmosférou připomíná pavlač nebo živé dvorky uprostřed městských bloků. Ze stavby se stal domov, který žije. A to je ta největší odměna pro všechny zúčastněné. Mnoho šťastných let pro jeho obyvatele.
Jsem naprostý laik, středního - nebo už vyššího středního věku. Ten dům je podle mě nádherný - hlavně proto, že z něho dýchá ta už výše zmíněná člověčina. Na každém kousku je vidět, že architekti hodně přemýšleli nad každým detailem, aby se co nejvíce přiblížili cítění lidí, kteří tam budou žít.
U domu v Karlových Varech je krásné i to zakomponování do stávající zahrady, ponechání zeleně co nejvíc v původním stavu. Nemám ráda vyumělkované věci - ať v domě nebo v zahradě. Líbí se mně rozmístění a tvar oken - u těch je především myšleno na každou maličkost - odkud je kam vidět, kam je vidět při chůzi po schodišti......
Zajímalo by mě, jak může architekt vnést do stavby, domu - život - ducha - teplo - nevím jak bych to popsala, ale cítím to i z těch fotek. Mám ještě druhou otázku, která s tím souvisí: píšete, že jste nenavrhovali interiéry domu. Copak je to u rodinného domu možné ?
Sice už je to po předešlých příspěvcích poněkud neoriginální, ale i já gratuluji architekům i majitelům. S radostí bych se do takového "bezkoncepčního" a "cigánského" domu nastěhovala.
"...ani jedina zaujimava vec, alebo dobry napad. A ta zahrada ... absolutne neupravena a bez ziadneho konceptu alebo myslienky ..."
Nedá mi to a ještě se sem pár slovy musím vrátit a malou notickou k předešlému citátu. Není problém v tom, že současní architekti někdy nemyslí ani tak na to, jak se v domě bude žít, ale hlavně na to, jak se bude vyjímat na fotkách v prezentacích ? Architektura ale není výtvarné dílo, ve kterém nejde o funkci. Architektura má v první řadě sloužit svému uživateli a architekt musí myslet na to, že forma a obsah musí být v dialektické jednotě, jak by hezky řekli někteří filosofové. Nejgeniálnější na tomhle domě je právě to, že aspoň podle mě MÁ koncepci, a má myšlenek a nápadů na rozdávání, na rozdíl od některých formálních krabicodiních hrátek, jejichž hlavní myšlenkou je dát facku svému "nezajímavému, neupravenému a bezmyšlenkovitému" okolí.
V prostředí naší architektury se pohybuju už několik desetiletí, a tak si troufám tvrdit, že Vaše bystré a čisté chápaní je jako balzám na duši naší unavené a trpící architektuře. Váš nezdeformovaný úsudek je radostným potvrzením, že publikum pro pravý obsah architektury u nás pod povrchem falešných civilizačních nánosů pořád minimálně dřímá. Možná netušíte, jakou novou energii tím autorům obsahové architektury vléváte.
Je mi jedno, že takto zvolená slova budou na tomto fóru znít legračně a může se jich chytit kdejaký cynický glosátor. Dnešní stav je takový, že autoři skutečné architektury každý takový podobný vyjádřený lidský postoj vnímají jako ten pravý náboj pro svou další práci. Jste ozvěna hlubokých myšlenek a vydřených dobrých úmyslů, které mají na srdci lprostou idskou radost. Myslím si, že je takových postojů je potřeba si cenit jako sůl, je třeba hýčkat si je a je potřeba nechat je znít v celé kráse. Dokazujete, že stojí za to bojovat o dobrou věc a dokazujete to pravdivěji, než dnešní sebeatraktivnější institucionalizované ceny.
Troufám si tvrdit, že pan architekt Michal Kuzemenský moje slova potvrdí, protože vím, co všechno pro architekturu a její zákazníky dělá. Znám jeho poctivě procítěný přístup ke každé zakázce a ke každému stavebníkovi a vím, že se stavbou každého jeho domu si stavebník staví prostor s velkým kusem krásný osobnosti Michala Kuzemenského.
Čest architektonické práci a hezký víkend všem.
Vzhledem k tomu, že dvouletky autoři mají jako jeden z inspiračních zdrojů, jak jsem se trefil, rád to přiblížím. Mne osobně na to navedla podlouhlá linie domu, terakota barva, korunní římsa a šambrány okolo uměřeně velkých oken. I bujná zahrada připomíná Solidaritu v Praze Strašnicích.
Obecně jde o částečně ztradicionalizovaný funkcionalismus 40. let který v 50. letech přešel do sorely. Pravda dvouletky většinou už měly sedlové střechy, měly všelidovější charakter a byly technologicky jednodušší.
dům se mi líbí. bez nadšení. ale líbí - líbí se mi, že navazuje tradici. jen nerozumím proč je tam ta strojově prakticky šmouhatá dlažba... (a fotek až příliš mnoho, mate to)
Tak to je. Klient a genius loci jsou pro nás hlavními referencemi při přemýšlení o konceptu domu. Realismus.
Chuť předvést co umím, není motorem. Vymyslet excesivní architekturu je snadné jako hodit granát. Nenápadně osadit dům do života je nesrovnatelně pracnější a delší úvaha … a v neposlední řadě méně atraktivní. Architektura není umění a dům není socha.
Architekt do domu nevnáší život, ducha a teplo. To udělá obyvatel, tedy klient, za předpokladu, že mu to architekt umožní. Umožnění vzniku domova znamená od architekta realistickou úvahu o každodenním životě obyvatele. Animujeme film, píšeme realistický scénář, do kterého patří všechny momenty života. Materiální i duchovní. Příjemné i nepříjemné. Atraktivní i neatraktivní. To je realismus. Pak dům JE, žije a nestane se pouze hezkou věcí.
K Vaší otázce o interiérech. Vlastně jsem odpověděl předchozím. Konkrétně: samozřejmě navrhujeme-li dům, podrobně se interiérem zabýváme. Struktura domu je rozmyšlená na centimetry. S klientem o tom dlouze mluvíme, někdy si necháváme zaměřit jeho kusy nábytku, které si chce do nového domova přenést. Cílem však není klientovi předepsat typ židlí nebo dlaždic, na kterých všechno stojí a padá. Cílem je dát klientovi svobodu obydlet JEHO dům … pokud vyhodnotíme, že takový přístup potřebuje. Doporučujeme klientům nespěchat a první sezónu bydlet v domě v provizorních podmínkách, ležet na matracích, obydlovat zvolna a nespěchat. Domov není kulisa nebo showroom. No … a někdy navrhneme i ty židle a barvy. Záleží na osobnosti klienta.
(Vzpomínáte na film Podraz ? Tam během pár hodin zrealizovali dokonale autentickou sázkovou kancelář a ihned jak splnila účel podrazu, tak fundus zase rozložili a vrátili … Navrhnout dokonalý interiér není problém. Problém je ponechat prostor a čas pro vznik domova. Domov je jako rostlina. Já jenom zasadím správné semínko a čekám … tolik tedy k tomu životu, duchu a teplu.)
Na mne je v tom komentáři až moc dobra. Můj učitel řekl: „Aby byl kašpárek uvěřitelný, musí v něm být i kousek pedofílka.“
Obvykle je to pana nebo orel. Já zkouším minci kutálet po hraně. Nejednoznačnost je životaschopnější a uvěřitelná.
(… nicméně fakt je, že radosti laika si opravdu vážím více než poháru Vítězství a děkuji za procítěný komentář)
Trefil jste na hlavičku. Období zlomu, které uvádíte, mne opravdu oslovuje. Je třeba se jím zabývat. Obezřetně. Tenká hranice mezi dobrem a zlem. Na podobných rozhraních se dějou nejzajímavější věci, ne ?
Pole je pole, les je les. Dvě monokultury. Velice zajímavé je to mezi … podívejte se, kolik různého a záhadného tam roste a jakou má ten plevel sílu. Kde nejraději uléháte ?
Dlaždice jsou tam asi proto, že se klientovi líbily a nebyly drahé. Neptal jsem se. Chtěl si vybrat sám.
(Dám Vám jednu příhodu z natáčení, jestli archiweb dovolí: když mi doma dodělávali koupelnu, tak se firma zeptala, jestli mám vybrané dlaždice. Řekl jsem že nemám, že se v tom nevyznám ať něco koupí. Ukrajinci jeli do Hornbachu a obložili to perleťově růžovým modelem. Když jsem se vrátil z práce, okamžitě jsem si to zamiloval. V životě jsem nic takového neviděl a asi ani neuvidím. Je mi tam dobře. Viva Las Vegas!)
Máte pravdu, fotek je až příliš mnoho. Neuřídil jsem se. Domluvím se s archiwebem a nějaké vyhodíme, budou-li tak hodní.
Nemohl byste se podepsat celým jménem ? Já se také podepisuju. Díky.
Není to dost velká zátěž nikdy nevědět kam Ti ta mince zrovna padne? - Pro Tebe samotnýho i pro Tvé okolí? Mě zase učili, že nemůžu bejt jedním zadkem na dvou posvíceních.
dlaždičky mě zarazily - tento dezén mi přijde jako nejhorší volba a přece jen když se u díla vyskytuje architekt vašeho formátu.... s cenou a milou story o perleťových kachličkách nevidím souvislost.
k hranici mezi dobrem a zlem. kdyby investor, pan Růžička, tak pohodlně relativizoval dobro a zlo, zůstal by za války doma. pokud to jde, vyřiďte mu, že si ho velmi velmi vážím.
Hana Kratochvílová
Jirko já to myslel trochu jinak, tu asociaci s mincí. Já si mincí neházím. Jakmile něco vypadá jako čistá pana nebo zlý orel, snažím se minci odklopit a vidět i druhou stranu. Točení mince na hraně je způsob, jak vidět obě strany mince. Nic hlubšího v tom nebylo. Nerozhoduju se náhodou, nečekám co padne a nedoufám, že může padnout obojí, nebo že mám zadek na dvě židle. Takže to není zátěž.
Zareagoval jsem na Tvůj komentář mírným shozením, poněvadž jsem byl z toho chválení prostě v rozpacích. Nezlob se.
michal
Hmmm. Máte pravdu. Klepla jste na velice citlivé téma. Co jsem napsal zní jako relativizace ... a poměrně hovadská. Jsem na ní hrozně nášlapný ... takže chci to vysvětlit.
Já sám (a potažmo lidé kteří se mnou na projektech spolupracují) se potýkám s tím, čemu se říká CONTROLFREAK. Nic není dost dokonalé, snažím se mít kontrolu nad každým detailem, vše kreslit 1:1, od všeho vidět vzorky, domýšlet každou maličkost do důsledků, technických, materiálních, významových, duchovních ... ... ... Drtil jsem tím sám sebe, lidi okolo mne (Macháček by mohl vyprávět) a často i klienty. Cesta k dokonalosti totiž vede od předchůdného zpochybnění všeho k následnému hledání nejdokonalejší (nejsprávnější) cesty. Přestal jsem s tím, ale hranice "kontroly" stále hledám. To je moje osobní téma.
Není dokonalý svět, ale existuje hranice mezi dobrem a zlem. Je možné určit dobré a špatné. Je mi líto, že jsem napsal něco, co vyznělo jinak.
Konkrétně k těm dlaždičkám: ano, určitě bych vybral jiné. Klient vybral tyto, je spokojen a je to jeho domov. ... a já stále sbírám zkušenosti o rozumných hranicích kontroly. Zvažuji, co je podstatné a co nepodstatné. Toto jsem vyhodnotil jako nepodstatné, kvalita domu je v něčem jiném. Relativizovat jsem opravdu nechtěl (a udělal jsem to).
V čem spočívá "formát architekta" ? Čím větší formát, tím dokonalejší svět navrhuje ? Skutečně si přejeme dokonalý svět ? Co to je realismus ? Je architekt učitel, který má zjednat nápravu ? Neptám se ironicky nebo formálně ... a není to provokace. Je to důležité téma soudobé architektury, nad kterým často přemýšlím. Vlastně ... nejčastěji. To už není moje osobní téma, ale téma obecné. Budu rád za úvahy tímto směrem. Děkuji.
jsem fakt ráda, že se to vysvětlilo umím si představit jak je těžké dotáhnout realizaci do "pravdivého" konce. po 40 letech totality, kdy (nejen) architekti byli pokládáni buržoazní přežitek, a následného zmatku stále převažuje nepochopení až ignorace k vaší práci. nerada bych tuhle smečku rozšiřovala.
opravdu se mi líbí, že nejedete na vlně trendů. zdánlivá prostota a zdánlivá neoriginálnost .-)
těším se na další vaše realizace.
Controlfreak mi zní zle, zkusil jsem to i potichu říct a drhlo to, snad st u Vás nebylo TAK zlé. Určitě ne. Co s tím? Buďte pečlivý a používejte slovo PEČLIVOST. Anebo Péčlivost, abyste to shodil, tu péči. Ale péče je klíč. Máme to za úkol. První Mojžíšova: Tajemství a div stvoření. Á propos dlaždičky. Větší radost, než barák z Varů. Barák, to je dneska kalkul, takže to tu zde každý zase svým kalkulem poměřuje, rengenuje. Dlaždičky ne. Tam je to jasné. Radost Ukrajicova i Vaše. Svobodu každému, kdo si to odedře.
Dávám do diskuze pár odpovědí: formát architekta se odvíjí od kvality architektury, kterou produkuje. Dokonalý svět si dozajista ideálně všichni sníme. Ale slovo dokonalý spíše odkazuje k překombinovaný a vydesinfikovaný, což už pro život tak dokonalé neni. Ano, architekt má vytvářet přirozené a zdravé prostředí, stejně jako učitel učit a lékař léčit. Realismus je reagovat na podstatné podněty, nežít ve stereotypech a společenských klišé, ale ani nevytvářet negační fantasmagorie. Osidlovat hranici mezi minulostí a budoucností.
Je to velmi pěkný povedený dům. Také zahrada je příjemná. Chválím investory i pana architekta! Zdá se mi, že přeci jenom nějaké architekty v naší republice máme, ne jenom betonáře.
Konečně to není fádní hranatá krabice od bot a betonový vnitřek ala pitevna. Konečně tam nejsou stropy z OSB desek.
No to si pan architekt dovolil opravdu hodně! Navrhl a postavil normální dům. Žádný architektonický počin. Šambrány okolo oken, v interiéru chybí betonový krb, není tam ocelové schodiště se skleněnými stupni, fasáda barevná - jak to, že není bílá! To se tolerovat v komoře nebude!!! Vypadá to na stavovský soud.
páni architekti, ten dům je super a sluníčkovej (dost bylo šedých i bílých domů.), prostornej, vzdušnej , s krásnými detaily..taková "půlokénka" měli moji prarodiče ve vile na Spořilově, moc jich tam nebylo a působily jako očka vily..i tak sloužily. páni architekti, ten dům je super a sluníčkově veselej (dost bylo šedých i bílých domů.), prostornej, vzdušnej , s krásnými detaily..taková "půlokénka" měli moji prarodiče ve vile na Spořilově, moc jich tam nebylo a působily jako očka vily..i tak sloužily.
A zahrada je skutečně kapitola sama pro sebe. Myslím, že ona má velkou zásluhu na celkovém dojmu z domu. Vše již bylo prakticky napsáno a pochváleno...prostě promyšlené v souvislosti s ní a výhledem do údolí.
Jen jeden dotaz bych měla, píšete, že stropy jsou z keramického materiálu , jsem óbrllaik a tohle slyším poprvé asi. Když koukám na fotky vidím " normální stropy "..V čem jsou výhody keramických stropů, proč se používají ? Klobouk dolu, musí to být krásná tvůčí práce, ale i asi možná někdy náročná domluva s klienty, aby vždy vzniklo něco tak krásnýho, aby věřili , že víte a umíte. Děkuji za ev. odpověď.
tak já jsem přemýšlela nad mým dotazem a asi jsem vás musela rozveselit.., neb stropní konstrukce a vlastní stropy..to bude asi dost rozdíl : ). Tak se moc omlouvám, že jsem přehlídla. Ale i tak by mě zajímalo něco o tom keramickém materiálu..Včera jste tu museli mít pěknou návštěvnost, nemohla jsem odeslat kom., pak zmizel dvakrát a musela jsem si ho okopírovat ..A tak se mi tam něco vloudilo dvakrát. Tak se omlouvám. Majitelům domu přeji pohodové bydlení a té krásné zahradě, aby jen tak nepřišla o jediný strom např. kvůli záhonu s mrkví.. A vám páni architekti více takových krásných domů, které by nestály na parcele, co je zatím jen sotva zelená...Hezký den.
Nejsem si jistá, jestli vše příspěvky nejsou provokací, nebo plné zášti.. Pokud ne, tedy promiňte, ale kdybych měla možnost si nechat poradit od architekta, pak rozhodně ne od vás. Ne, proto, že jste daleko, ale pro vaší asi někde ustrnulost, protože jestli je to , dle vás ,cigánský byt a zahrada hrozná, tak pak vlastně ano, snad bych vás i požádala o realizaci, ale s vidinou obrovské slevy, za něco tedy tak děsnýho a ráda bych tam bydlela
Chtělo se mi zareagovat černohumorným šťouchem: „… no, budete překvapená, ale OSBéčkový strop jsme také navrhli, ale přišlo nám to adekvátní, poněvadž to byla pitevna.“ Jenže ona se textem těžko udržuje ta snesitelná hranka …
Tak teď ta vážná odpověď: myslím, že to není o estetice. Mám tvrdší věci rád. Vnímám to jako samozřejmé a při navrhování je to většinou moje první úvaha. Nebyl jsem zděšený například z liaporbetonových domů, naopak … Někdy je to úplně na místě. Směšné je, pokud se ze „strohosti“, „syrovosti“ stane povinná provinční upocenost … a estetika.
Syrový OSB podhled jsme samozřejmě navrhli. Funguje to dobře. Jako pitevna to tam nevypadá, poněvadž tam nežijí patologové. Syrové schéma bylo obydleno. Nepublikovali jsme to. Teď už je to sedm let, tak se tam asi vydám s foťákem.
Související odkaz – liaporbetonové domy: http://www.archiweb.cz/buildings.php?type=19&action=show&id= 1824
Pokud by se tomu trochu ubraly manifestační svaly, je to úplně OK. Skvělé řešení na dané místo. Navíc konstrukčně dost důležitá práce. Tolik moje poznámka, kterou jsem chtěl naznačit, že nic není tak červenozelené, jak by se tady mohlo zdát.
Děkuji Vám za komentář. Dobrý nadhoz, pro vyváženost diskuse.
Keramický strop je běžný způsob, jak zastropení udělat. Je to v podstatě „zdění na vodorovno“ – strop je skládaný z malých pálených prvků - cihel, posléze scelených zalitím tenkou vrstvou betonu. Je to poměrně pracné a zdlouhavé.
První námi navržená varianta, na červený dům, byla samozřejmě s betonovým monolitickým stropem. Žijeme v chudé zemi, kde lidská práce je levnější než technologie. Po zpracování rozpočtu stavby jsme přeprojektovali strop na keramický - skládaný rukama. Bylo to tenkrát o 200 000 tisíc korun levnější.
Tato anomálie se postupně srovnává a přibližujeme se západní Evropě, kde se z betonu běžně odlévají celé domy. V Čechách je to stále ještě poměrně drahé.
Jak takový záhadný keramický strop vypadá jsem zavěsil zde: http://www.myarchitekti.cz/galerie/1128/8
V reakci na Aninu je našem webu na omezenou dobu přístupný archiv z průběhu stavby. Myslím, že vyjma keramických stropů dopodrobna vysvětluje význam slov "Low-Tech" , "zakládání pod hladinou spodní vody", "pumpa na beton" a "tah na bránu". V květnu to začalo a na Vánoce uvnitř svítil vánoční stromeček.
Zde je odkaz: http://www.myarchitekti.cz/galerie/1113/8
Fotografie ze stavby, které jste dal k dispozici, jsou pro mě mimořádně zajímavé, díky. Jsem naprostý laik a nedovedla jsem si nic takového představit.
Prohlédla jsem si liaporbetonové domy z Brna od architektů Makovských. Pro mě ty domy vyjadřují pravý opak způsobu bydlení, než jaký jste Vy předvedl v rodinném domu z Karlových Varů. Vám se to líbí ? Tomu nerozumím.
Díky za fotky ze stavby- v podstatě totáž (i s tím stropem a s tou "vestavbou do vzrostlého" jsme prožívali v první polovině roku). Ráda jsem se podívala, a i jinde se ujistila, že nová výstavba nemusí vždy znamenat furiantsky brutální bouchnutí rukou do stolu...
mile jste mě překvapil, že jste odpověděl i na takový laický dotaz. Odkaz na galetii, kde je zobrazena postupně celá stavba mi velmi pomohl ,jako nevědoucí, se v tomto oboru lépe zorientovat. Myslím, že nebudu sama..Je jistě fajn pro klienta, když přemýšlíte, jak snížit náklady., aniž by dům nějak utrpěl.. 200 000 Kč, není jistě málo.., Vždy jsem si myslela, že mít vlastní dům je pro mnohé lidi něco nedostupného. Když jsem si však přečetla a srovnala užitnou plochu se dvěma hodně velkými byty v paneláku a připočetla hodnotu již takto vzrostlé a krásné zahrady i s ovocnými stromy,, myslím, že to není nijak velký rozdíl. A ta svoboda bydlení.. jistě pak stojí za to. Hezký den , a přeji co nejvíc spokojených klientů.
prečo niekto rozpráva o zasadení domu do prírody a potom ho natrie na jasnočerveno? Je to citácia alebo analogia alebo ký ďas na "zem s měďenou pudou"? (toto bolo tiež citácia)
Volbě barvy je v textu věnován celý odstavec. (Dům není zasazen do přírody...).
Nenatřeli jsme dům "potom", ale předem. Tohle je odkaz na první vizualizaci z roku 2004: http://www.myarchitekti.cz/galerie/270/8
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
A zde je třeba jednu věc vysvětlit. Panu Kamilu Růžičkovi bylo v době návrhu 85. Je to bývalý politický vězeň a dal by se popsat slovy: "Laskavý Chlap". Hodně toho zažil.
Popsal jsem mu svojí skepsi ohledně ložnic v patře v souvislosti s jeho věkem .... Podíval se na mne laskavě ale pevně a řekl: "Já do patra dojdu". (Tak jsme se tedy pozabývali sklonem schodiště, dosažitelnosti zábradlí atd ...) Jeho reakce souvisela s tím, že ve svých pětaosmdesáti letech začínal novou etapu svého života a nechtělo se mu jí začínat stahováním kalhot. Doposud žil v polosuterénu s okénky na sever. Posléze jsem dostával fantasticky dobré a dojemné zprávy, co dům s jeho životem udělal.
Nic to nemění na faktu, že do patra nyní vede po schodech pojízdná plošina. Tak jde život. Chlap Kamil Růžička žije tak, jak chce a potřebuje.
Jak jsem napsal v předchozím komentáři A.J.K.: klienti jsou kompetentní žít.
(pozn: nedomysleli jsme pouze způsob otvírání dveří na spodní záchod. Ty dveře se musely na prosbu pana Růžičky samozřejmě otvírat ven. "Kdyby se mi něco stalo, komplikoval bych lidem možnost pomoct mi") Tak se dveře již hotové zazděné předělaly.)
Lázeňskou vilu jsem nemyslel s nadsázkou. Používám-li analogii, neznamená to citaci, nebo přesný opis. Znamená to zdroj. Jeden z více zdrojů. Zdroj neznamená podobnost. Pokud ho nepopíši slovy, tak je samostatně nečitelný, ovšem bezděčně vnímaný. Dům není přehlednou koláží.
Ano, zadní fasáda je analogií k zarostlým lázeňským vilám. Bez nadsázky. … a celek je současný dům na periferii lázeňského města.
naopak obklucenie pralesom sa mi celkom paci.... pokial nemaju psa.pre toho to musi byt nieco otrasne...
Pánové Švorc a Torda jsou koukám podle mailu ze stejného kanclu. Doporučuji rozklikněte si jejich maily a zhodnoťte jejich silně podprůměrné tendenční skvosty. Zvláště nepovedená variace na vilu NM je libůstka. Pánové, nemám rád urážení a nemyslím s, že kritici musí stavět. Ale když už staví blbě, neměli by se příliš ozývat:-P
Mládenci si patrně ještě neuvědomili, že i jimi navržené zahrady a interiéry, v počítači vypadající tak "čistě a koncepčně", se časem promění podle svých majitelů.
Pane Kuzemenský, jak s vámi nesouhlasím s tím senem v podkroví, tak tenhle barák i s tou zahradou se mi líbí. A i já gratuluji k investorům, musí to být silné osobnosti, žijící plným životem.
A ještě malá poznámka k příspěvku "rk"- takováhle zahrada je pro každého psa snem!
Mají dva psi. (V případě občasného bydlení generace 30 více psů). Psi vypadají spokojeně.
Díky Vám nemusíme odpovídat vparchitects. To velice oceňuji. Jejich stránky jsem totiž viděl.
S těmi střechami to ode mne bylo trochu v kontextu tohoto červeného domu. Nezáleží na střeše, ale na tom, jak dům sedí v okolí, co si z okolí vezmu jako referenci ...
Odpovídal jsem tam dogmatem, proti dogmatu. To už je takový můj černohumorný automatismus.
(I Vám děkuji, že jste zareagovala na něco, na co se mi chtělo mlčet a čekat.)
A ještě malá poznámka: Mám psa. I David Macháček má psa. Navrhovali jsme jejich sen.
U domu v Karlových Varech je krásné i to zakomponování do stávající zahrady, ponechání zeleně co nejvíc v původním stavu. Nemám ráda vyumělkované věci - ať v domě nebo v zahradě. Líbí se mně rozmístění a tvar oken - u těch je především myšleno na každou maličkost - odkud je kam vidět, kam je vidět při chůzi po schodišti......
Zajímalo by mě, jak může architekt vnést do stavby, domu - život - ducha - teplo - nevím jak bych to popsala, ale cítím to i z těch fotek. Mám ještě druhou otázku, která s tím souvisí: píšete, že jste nenavrhovali interiéry domu. Copak je to u rodinného domu možné ?
Nedá mi to a ještě se sem pár slovy musím vrátit a malou notickou k předešlému citátu. Není problém v tom, že současní architekti někdy nemyslí ani tak na to, jak se v domě bude žít, ale hlavně na to, jak se bude vyjímat na fotkách v prezentacích ? Architektura ale není výtvarné dílo, ve kterém nejde o funkci. Architektura má v první řadě sloužit svému uživateli a architekt musí myslet na to, že forma a obsah musí být v dialektické jednotě, jak by hezky řekli někteří filosofové. Nejgeniálnější na tomhle domě je právě to, že aspoň podle mě MÁ koncepci, a má myšlenek a nápadů na rozdávání, na rozdíl od některých formálních krabicodiních hrátek, jejichž hlavní myšlenkou je dát facku svému "nezajímavému, neupravenému a bezmyšlenkovitému" okolí.
Je mi jedno, že takto zvolená slova budou na tomto fóru znít legračně a může se jich chytit kdejaký cynický glosátor. Dnešní stav je takový, že autoři skutečné architektury každý takový podobný vyjádřený lidský postoj vnímají jako ten pravý náboj pro svou další práci. Jste ozvěna hlubokých myšlenek a vydřených dobrých úmyslů, které mají na srdci lprostou idskou radost. Myslím si, že je takových postojů je potřeba si cenit jako sůl, je třeba hýčkat si je a je potřeba nechat je znít v celé kráse. Dokazujete, že stojí za to bojovat o dobrou věc a dokazujete to pravdivěji, než dnešní sebeatraktivnější institucionalizované ceny.
Troufám si tvrdit, že pan architekt Michal Kuzemenský moje slova potvrdí, protože vím, co všechno pro architekturu a její zákazníky dělá. Znám jeho poctivě procítěný přístup ke každé zakázce a ke každému stavebníkovi a vím, že se stavbou každého jeho domu si stavebník staví prostor s velkým kusem krásný osobnosti Michala Kuzemenského.
Čest architektonické práci a hezký víkend všem.
Obecně jde o částečně ztradicionalizovaný funkcionalismus 40. let který v 50. letech přešel do sorely. Pravda dvouletky většinou už měly sedlové střechy, měly všelidovější charakter a byly technologicky jednodušší.
Chuť předvést co umím, není motorem. Vymyslet excesivní architekturu je snadné jako hodit granát. Nenápadně osadit dům do života je nesrovnatelně pracnější a delší úvaha … a v neposlední řadě méně atraktivní. Architektura není umění a dům není socha.
K Vaší otázce o interiérech. Vlastně jsem odpověděl předchozím. Konkrétně: samozřejmě navrhujeme-li dům, podrobně se interiérem zabýváme. Struktura domu je rozmyšlená na centimetry. S klientem o tom dlouze mluvíme, někdy si necháváme zaměřit jeho kusy nábytku, které si chce do nového domova přenést. Cílem však není klientovi předepsat typ židlí nebo dlaždic, na kterých všechno stojí a padá. Cílem je dát klientovi svobodu obydlet JEHO dům … pokud vyhodnotíme, že takový přístup potřebuje. Doporučujeme klientům nespěchat a první sezónu bydlet v domě v provizorních podmínkách, ležet na matracích, obydlovat zvolna a nespěchat. Domov není kulisa nebo showroom. No … a někdy navrhneme i ty židle a barvy. Záleží na osobnosti klienta.
(Vzpomínáte na film Podraz ? Tam během pár hodin zrealizovali dokonale autentickou sázkovou kancelář a ihned jak splnila účel podrazu, tak fundus zase rozložili a vrátili … Navrhnout dokonalý interiér není problém. Problém je ponechat prostor a čas pro vznik domova. Domov je jako rostlina. Já jenom zasadím správné semínko a čekám … tolik tedy k tomu životu, duchu a teplu.)
Obvykle je to pana nebo orel. Já zkouším minci kutálet po hraně. Nejednoznačnost je životaschopnější a uvěřitelná.
(… nicméně fakt je, že radosti laika si opravdu vážím více než poháru Vítězství a děkuji za procítěný komentář)
Pole je pole, les je les. Dvě monokultury. Velice zajímavé je to mezi … podívejte se, kolik různého a záhadného tam roste a jakou má ten plevel sílu. Kde nejraději uléháte ?
(Dám Vám jednu příhodu z natáčení, jestli archiweb dovolí: když mi doma dodělávali koupelnu, tak se firma zeptala, jestli mám vybrané dlaždice. Řekl jsem že nemám, že se v tom nevyznám ať něco koupí. Ukrajinci jeli do Hornbachu a obložili to perleťově růžovým modelem. Když jsem se vrátil z práce, okamžitě jsem si to zamiloval. V životě jsem nic takového neviděl a asi ani neuvidím. Je mi tam dobře. Viva Las Vegas!)
Máte pravdu, fotek je až příliš mnoho. Neuřídil jsem se. Domluvím se s archiwebem a nějaké vyhodíme, budou-li tak hodní.
Nemohl byste se podepsat celým jménem ? Já se také podepisuju. Díky.
k hranici mezi dobrem a zlem. kdyby investor, pan Růžička, tak pohodlně relativizoval dobro a zlo, zůstal by za války doma. pokud to jde, vyřiďte mu, že si ho velmi velmi vážím.
Hana Kratochvílová
Zareagoval jsem na Tvůj komentář mírným shozením, poněvadž jsem byl z toho chválení prostě v rozpacích. Nezlob se.
michal
Já sám (a potažmo lidé kteří se mnou na projektech spolupracují) se potýkám s tím, čemu se říká CONTROLFREAK. Nic není dost dokonalé, snažím se mít kontrolu nad každým detailem, vše kreslit 1:1, od všeho vidět vzorky, domýšlet každou maličkost do důsledků, technických, materiálních, významových, duchovních ... ... ... Drtil jsem tím sám sebe, lidi okolo mne (Macháček by mohl vyprávět) a často i klienty. Cesta k dokonalosti totiž vede od předchůdného zpochybnění všeho k následnému hledání nejdokonalejší (nejsprávnější) cesty. Přestal jsem s tím, ale hranice "kontroly" stále hledám. To je moje osobní téma.
Není dokonalý svět, ale existuje hranice mezi dobrem a zlem. Je možné určit dobré a špatné. Je mi líto, že jsem napsal něco, co vyznělo jinak.
Konkrétně k těm dlaždičkám: ano, určitě bych vybral jiné. Klient vybral tyto, je spokojen a je to jeho domov. ... a já stále sbírám zkušenosti o rozumných hranicích kontroly. Zvažuji, co je podstatné a co nepodstatné. Toto jsem vyhodnotil jako nepodstatné, kvalita domu je v něčem jiném. Relativizovat jsem opravdu nechtěl (a udělal jsem to).
V čem spočívá "formát architekta" ? Čím větší formát, tím dokonalejší svět navrhuje ? Skutečně si přejeme dokonalý svět ? Co to je realismus ? Je architekt učitel, který má zjednat nápravu ? Neptám se ironicky nebo formálně ... a není to provokace. Je to důležité téma soudobé architektury, nad kterým často přemýšlím. Vlastně ... nejčastěji. To už není moje osobní téma, ale téma obecné. Budu rád za úvahy tímto směrem. Děkuji.
opravdu se mi líbí, že nejedete na vlně trendů. zdánlivá prostota a zdánlivá neoriginálnost .-)
těším se na další vaše realizace.
Konečně to není fádní hranatá krabice od bot a betonový vnitřek ala pitevna. Konečně tam nejsou stropy z OSB desek.
A zahrada je skutečně kapitola sama pro sebe. Myslím, že ona má velkou zásluhu na celkovém dojmu z domu. Vše již bylo prakticky napsáno a pochváleno...prostě promyšlené v souvislosti s ní a výhledem do údolí.
Jen jeden dotaz bych měla, píšete, že stropy jsou z keramického materiálu , jsem óbrllaik a tohle slyším poprvé asi. Když koukám na fotky vidím " normální stropy "..V čem jsou výhody keramických stropů, proč se používají ? Klobouk dolu, musí to být krásná tvůčí práce, ale i asi možná někdy náročná domluva s klienty, aby vždy vzniklo něco tak krásnýho, aby věřili , že víte a umíte. Děkuji za ev. odpověď.
Tak teď ta vážná odpověď: myslím, že to není o estetice. Mám tvrdší věci rád. Vnímám to jako samozřejmé a při navrhování je to většinou moje první úvaha. Nebyl jsem zděšený například z liaporbetonových domů, naopak … Někdy je to úplně na místě. Směšné je, pokud se ze „strohosti“, „syrovosti“ stane povinná provinční upocenost … a estetika.
Syrový OSB podhled jsme samozřejmě navrhli. Funguje to dobře. Jako pitevna to tam nevypadá, poněvadž tam nežijí patologové. Syrové schéma bylo obydleno. Nepublikovali jsme to. Teď už je to sedm let, tak se tam asi vydám s foťákem.
Související odkaz – liaporbetonové domy: http://www.archiweb.cz/buildings.php?type=19&action=show&id= 1824
Pokud by se tomu trochu ubraly manifestační svaly, je to úplně OK. Skvělé řešení na dané místo. Navíc konstrukčně dost důležitá práce. Tolik moje poznámka, kterou jsem chtěl naznačit, že nic není tak červenozelené, jak by se tady mohlo zdát.
Děkuji Vám za komentář. Dobrý nadhoz, pro vyváženost diskuse.
Keramický strop je běžný způsob, jak zastropení udělat. Je to v podstatě „zdění na vodorovno“ – strop je skládaný z malých pálených prvků - cihel, posléze scelených zalitím tenkou vrstvou betonu. Je to poměrně pracné a zdlouhavé.
První námi navržená varianta, na červený dům, byla samozřejmě s betonovým monolitickým stropem. Žijeme v chudé zemi, kde lidská práce je levnější než technologie. Po zpracování rozpočtu stavby jsme přeprojektovali strop na keramický - skládaný rukama. Bylo to tenkrát o 200 000 tisíc korun levnější.
Tato anomálie se postupně srovnává a přibližujeme se západní Evropě, kde se z betonu běžně odlévají celé domy. V Čechách je to stále ještě poměrně drahé.
Jak takový záhadný keramický strop vypadá jsem zavěsil zde: http://www.myarchitekti.cz/galerie/1128/8
Zde je odkaz: http://www.myarchitekti.cz/galerie/1113/8
Prohlédla jsem si liaporbetonové domy z Brna od architektů Makovských. Pro mě ty domy vyjadřují pravý opak způsobu bydlení, než jaký jste Vy předvedl v rodinném domu z Karlových Varů. Vám se to líbí ? Tomu nerozumím.
Nenatřeli jsme dům "potom", ale předem. Tohle je odkaz na první vizualizaci z roku 2004: http://www.myarchitekti.cz/galerie/270/8