CaixaForum představuje kulturní centrum spravované pojišťovnou CaixaBank. Podobně jako má banka řadu poboček po celém Španělsku, tak se postupně rozšiřují i kulturní fóra ztvárněná světoznámými architekty (Barcelona,
Arata Izozaki 2002;
Madrid, Herzog de Meuron 2008,
Valencia, Enric Geli-Ruiz 2020).
Za projektem sevillského kulturního centra stojí místní architekt Guillermo Vázquez Consuegra. Objekt leží ve stínu mrakodrapu Torre Sevilla (
César Pelli, 2015) na ostrově Isla de La Cartuja západně od historického centra Sevilly, kde se v roce 1992 uskutečnila světová výstava Expo. Architekt Vázquez Consuegra je rovněž autorem Pavilonu navigace, který vznikl pro Expo ’92 a stojí naproti CaixaForum. Z důvodu ochrany před nemilosrdným slunečním žárem je veškerý provoz CaixaForum je umístěn do podzemí. Na náměstí je patrný pouze přístřešek kryjící schodiště, eskalátor a výtah do spodního patra, kde jsou ukryty výstavní místnosti, víceúčelové sály, ale také obchod a restaurace. Všechny tyto provozu jsou napojeny na velkoryse koncipované chodby připomínající svými rozměry ulice a náměstí s částečným denním osvětlením.
Nové kulturní centrum se snaží o reprezentativní vystupování aniž by k tomu používalo přebujelé architektonické formy. Jakákoliv hmota by totiž v sousedství Pelliho mrakodrapu byla odsouzena hrát druhé housle. Vázquez Consuegra se proto rozhodl ukrýt veškerý provoz do podzemí a ponechat parter jako náměstí s veřejným parkem. Skulpturálně ztvárněný vstupní objekt připomínající kus děravého ementálu je celý obložen lehkými deskami z pěnového hliníku, který má vedle nízké tepelné vodivosti rovněž příznivé zvukově izolační vlastnosti.