In varietate concordia
Na místě bývalého biografu Alma v centru Prahy vznikl (zatím) nejambicióznější projekt týmu Vojtěcha Václavíka a Petra Němce, se kterým dlouhodobě spolupracujeme. Společně jsme zrealizovali všechna bistra, kavárny a bary z rodiny Kro a díky nabytým zkušenostem posouváme jejich filozofii o úroveň výš jak z hlediska gastronomie, tak architektury.
Nadstandardně komplexní projekt pro nás byl výzvou – rekonstrukce části bloku ve Vojtěšské čtvrti v sobě spojuje několik zcela rozdílných prostorů ve dvou podlažích: historickou budovu s klenutými stropy, betonovou novostavbu či prvorepublikovou tiskárnu. Zde na ploše bezmála 800 m² funguje kavárna, restaurace, vinárna, obchod vínem, konferenční sál, bar, degustační místnost či fermentační laboratoř.
Prvním tématem naší práce tak bylo zformulovat adekvátní, jednotný jazyk, který propojí a zároveň odliší charaktery jedinečných prostorů i provozů. Druhým tématem pak bylo nalezení správné míry mezi určitým luxusem haute cuisine a neformální, uvolněnou atmosférou vlastní všem Kro podnikům. Nástroje, které využíváme k dosažení těchto cílů, jsou zemitost, tlumená barevná paleta, decentní osvětlení a neokázalé materiály. Celkový koncept lze popsat oficiálním mottem Evropské unie: jednotná v rozmanitosti.
Alma funguje od rána do noci: den začíná v kavárně, oběd a večeři lze vyřešit v restauraci, a posléze se přesunout na skleničku do vinárny. Bar v podzemním podlaží může fungovat jako noční klub. Tomu přirozeně odpovídá jejich charakter, barevnost a atmosféra. Z logiky věci se chováme rozdílným způsobem ke zcela novým konstrukcím a k těm historickým. Zajímavý problém vzniká v přechodech mezi těmito prostory, kde jsme zvolili abstraktní, technicistní výraz formulovaný pororoštem. Použitá svítidla se také liší podle toho, zda se nacházejí v historických částech, novostavbě či tranzitních prostorech. Komplexní materiálové vazby a analogické kompozice se každopádně prolínají skrz všemi provozy a prostory.
Hlavním sjednocujícím prvkem je na výšku kladený keramický obklad, jehož barevnost postupně tmavne od nejsvětlejšího odstínu v kavárně po nejtmavší v podzemním baru. Na stejném principu pracujeme také s nábytkem, truhlářskými výrobky a jejich (ne)čalouněním, které mají společný základ a analogicky se přizpůsobují jednotlivým funkcím a místům. Přirozené dřevo truhlařiny a také heraklitu dodává prostoru teplo. Výraznou roli hrají kompaktní hmoty barů a otevřené kuchyně, jejichž solidní výraz podtrhuje rafinovaná materialita nerezové oceli. Finální povrchová úprava, kterou jsme řešili společně s pasířem Peterem Demkem, je totiž na míru vytvořená poškrábáním kamenem. Nerezové bloky otevřené kuchyně a baru dominují zejména v restauraci, kde se mezi nimi rozehrává dispozice traktovaná lavicemi a různorodými stoly tak, aby vytvářela rozmanitá místa a atmosféry.
Důležitou součástí celého prostoru je informační a navigační systém, na kterém jsme úzce spolupracovali s Janem Horčíkem, a který dává vyniknout precizní typografii písmolijny Heavyweight. Střídmý interiér doplňují prostorové funky lightboxy, které jej prosvětlují jak svou neotřelou barevností, tak formulacemi a grafickým designem. Klíčovou součástí procesu byla vzájemná důvěra a komunikace s klienty, stavební firmou, grafikem a jednotlivými řemeslníky i dodavateli, bez nichž by projekt takového měřítka nemohl vzniknout v takové kvalitě.